Bukspottkörtelproblem - pankreas insufficiens

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Katohund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 17 096
K

Katohund

Hej hej!
Jag har en blandraskille som är född -05. Han är mest schäfer och collie men har lite border i sig. Ofta säger man att blandraser är friskare än sönderavlade renrasiga hundar och självkalrt stämmer det till viss del. man kan kringgå och slippa en del avelsproblem men absolut inte allt.
Min hund har tyvärr fått en defekt som är mycket ovanlig men förekommer ibland hos både schäfer och collie. Jag skriver om hans sjukdom för att någon annan kanske har en hund med samma problem och letar information. När vi fick diagnosen hittade vi nästan ingenting och nu har vi kommit på rätsida med problemet. Så till alla er med samma problem: varsågoda! Lite bra tips!

Pankreas insufficiens
Sjukdomen innebär att hundens bukspottkörtel inte funkar som den skall och inte producerar tillräckligt med enzym, framförallt av den fettnedbrytande sorten. Detta visar sig med att hunden går fort ner i vikt, inte ökar i vikt trots att man ökar maten. Hunden har fortsatt god aptit men har långvarig diareé och avföringen blir gulaktig och nästan lite slemmig. Ibland kan hunden vara hängig men det tar sin tid att upptäcka.
Veterinärerna ser inte att hunden har detta problem förän efter mycket grunläggande och genomgående undersökningar och provtagningar men när man väl kommit på det kan hunden få medicin. Det finns många olika sorter som i princip är enymer i koncentrerad form. Oturligt nog var min hund allergisk mot medicinen och vi började tycka att läget såg mörkt ut. Men skam den som ger sig! Veterinären hade nån gång nämnt att det kan funka om hunden får rå bukspottkörtel från nötkreatur eller svin. Så vi ringde en slaktare i stockholm och frågade om de kunde hjälpa oss och visst det kunde de. Så nu får vår hund rå bukspottkörtel från nöt och svin till varje mål mat. och han är bättre! Han kommer aldrig bli helt bra då det är en livslång behandling men han går upp i vikt och är pigg och glad! Att ge honom detta kännsmycket bättre då det är rent och inte massa kemikalier.
Så om någon där ute står villrådig och inte vet vad de ska göra åt sin hund, ring närmaste slaktare och fråga om ni kan få köpa bukspottkörtel (pankreas). rått ska det vara och det får inte tillagas på något sätt utan kan endast frysas in och sen tinas i rumstemperatur innnan man serverar det till hunden!

Hoppas jag kan hjälpa någon!

hälsn. M och Kato

Sv: Bukspottkörtelproblem - pankreas insufficiens

Våran Schäfer fick också pankreas insufficiens. Det var många år sedan nu och hon klarade sig inte :(

Skönt att höra din berättelse iaf.

va tråkigt att hon inte klarade sig. Det är alltid lika hemskt...

Hade en BC med sjukdomen, tyvärr så fick hennes liv inte den kvalite'n som gjorde att hon kunde leva vidare, utan hon fick somna in-03.

Men superbra tips annars, hoppas det hjälper andra hundar med sjukdomen.

jag har hört en del om sånt och det är aldrig kul.
Vi är så himla glada att våran vovve är piggare än någonsin och funderar exemplariskt på sin nya diet! Prescription Hills Diet i/d foder och rå bukspottkörtel. vad gör man inte för sin älskade hund!?
Jag hoppas verkligen också att det kan hjälpa andra...

min kompis hade en schäfer/dobermann-korsning med den sjukdomen. de höll ut i ett par år, men sedan hjälpte varken medicinering eller specialfoder längre och hunden blev avlivad :(.

Min hund(schäfer) har haft detta sedan han var 2 år, han är nu snart 6 år.

Han har under hela sin sjukdomstid vart oerhört pigg och busig.

Äter medicinen till varje mål mat och det verkar fungera bra.

Han har dock svårt med vissa fodersorter och vi har fått provat oss fram, det som funkat allra bäst har varit Doggys Proffessional för känsliga som vi gett nu i ca ett halvår.

Har nog provat allt foder som finns att prova.

Min hund var ganska tjock innan sjukdomen, men tappade i vikt rysligt fort och det var då vi åkte till veterinären som konstaterade detta.

Han hade svårt att gå upp i vikt de första åren men nu sedan vi börjat med Doggys mat så har han ökat rejält i vikt och är nästan tjock igen.

Han kan ha vissa svackor, ibland så kan han smita ner till dynghögen och äta lite hästskit, det kan han bli dålig av, likaså om han har tagit något annat att äta utan lov. Då vi inte har gett medicinen innan.

Han kan äta tuggpinnar sådana där malda utan att bli dålig och någon enstaka godisbit, vita tugg fungerar också bra.

Vet att Doggys foder inte är så poppis i hundvärlden, men det struntar vi i, bara han mår bra.

Jobbigt sjukdom och så trist att läsa att många har fått ta bort sina hundar, jag hoppas att få ha kvar min Lus i många år till.

Ang ditt tips om rått från slakteriet..

Hur mycket ger du av det, vad får du betala? Kan man ringa vilket slakteri som helst, hur länge håller det i frysen?

Ja, vill veta allt, för vem vet, kanske kommer en dag då Lus inte funkar på medicinen och då kan det vara bra att testa något annat.

Tack för ditt tips!

Tack för rådet! Min blandras (75 % rottw - 25 % schäf), 3,5 år gammal hanne, har haft problem med sin pancreas 2 ggr.

Första gången han blev sjuk fick jag honom frisk med hjälp av enbart färskfryst foder (Klass eller Fodax).

Nu är han dålig för andra gången med pancreatit (inflammation i bukspottkörteln), och jag ska prova ert råd med rå pancreas!

Symptom: Grötig avföring - ej helt fast. som kommer och går. Hunden är svår att få att gå upp i vikt. Mager trots stort födo intag. Han är fin i pälsen. Men - varningsklockan kom när han började få blodiga kräkningar. Ihållande illamående. Intensiv ovilja att äta - ville inte se åt matkoppen.

Veterinärkostnad och sjukhusvistelse (3 dagar) gick på totalt 12.000 kronor

Än en gång tack för råden.

KL Hade för länge sen en grönlandshanne med problemet, han blev som en ny hund av tabletterna. Efter ung två år kunde jag sluta med behandlingen.
PL

Om man har en misstanke att ens hund har problemet, vilka tester tas då och nån som vet ungefärlig kostnad för detta? Alltså inte en full utredning utan endast bukspottkörtelkoll.

Edit: Finns det olika svårighetsgrader av det här? Kan en hund ha en lindrig form och leva ett helt liv med sjukdomen och må sådär/okej ändå? Som ni vet är ju många hundar pigga och glada fastän dom kanske är sjuka ändå. En av mina krånglar med maten i perioder och kan då bli ganska mager. Han vill inte titta åt matskålen och kan äta extremt lite på kvällarna bara, några dagar i sträck. Men sen äter han som han ska igen och är pigg och superglad, busig osv. Han har haft problem med toncillerna så det kan vara halsont också.

Senast ändrad:

De gör ett speciellt prov som mäter värdet på en viss sorts enzymer i bukspottskörteln och ser då om dessa finns i ett bristfälligt antal eller inte alls.
Lider hunden av pancreasinsuficiens äter den ofta som vanligt men kan inte gå upp i vikt helt enkelt.
Min vovve kan tack vare all rå pancreas han får, leva ett helt vanligt liv och är en jättelycklig hund som just fick sig en häst för ett par veckor sen så nu är han stolt stallhund också! jag ser inte varför den här sjukdomen skulle hindra hunden från att leva normalt om man hittar rätt medicinering.
Det dyra är inte att fastställa sjukdomen det dyra är sen att medicinera hunden, resten av livet men allt specialfoder, som agria inte vill betala enbart för att man inte kan köpa det på apoteket.
Be veterinären kolla upp hunden mot pankreasinsufficiens så vet de vilka prover som skall tas. tyvärr kommer jag inte ihåg vad det kostade då min hund fick en fullständig koll.

Ofta säger man att blandraser är friskare än sönderavlade renrasiga hundar och självkalrt stämmer det till viss del.
Heterosis effekten (som ger friskare avkomma) förekommer bara i första generationens blandraser, under förutsättning att inte föräldradjuren bär på samma sjukdomsanlag. Obs att båda föräldradjuren skall vara renrasiga.

Annars ger du mycket bra info o råd.

mvh

Hej
Jag läste ditt inlägg om bukspottkörtelproblem...väldigt intressant.Jag har en gammal blandras,som återigen fått denna symtom med gulaktig,slemmig,rinnande,illaluktande avföring.....Jag har läst på nätet,om detta för att försöka lista ut problemet.Denna hund har haft symtomem till och från 2005,jag har då bytt foder.Då har hunden blivit bättre ett tag,sen igen dålig mage.Till slut hittade jag ett hundfoder som hunden svarade bra på.Det heter Eukanuba every day,men för några dar sen började eländet igen.Nu hittade jag din information om detta.Så jag tror faktiskt att hunden lider av allvarliga magproblem,kanske det är bukspottkörtelproblem.För hundens syntomer stämmer in på detta.Jag ska kontakta ATG här i Boden,för en analys.Jag har själv försökt kurera hunden med små mål mat om dagen flera ggr/dag.Tillsatt Stomax i fordret,han har blivit mycket bättre nu...Men när symtomen kommer tillbaka ligger det annat bakom....till exempel Bukspottkörtelproblem...Tack för din information.

Har en tik (Welsh Corgi Cardigan) som ligger inlagd på djursjukhuset i akut pankreatit :cry:. Trots att hon snart varit där i snart tre dygn så har hon inte blivit bätte utan snarare sämre. I eftermiddag ska dom göra en buköppning för att kolla om dom kan hitta en anledning till varför kroppen inte svarar på medicineringen :(. Hon är bara tre år och jag har inte sett några tecken alls på sjukdomen tidigare. Men så började hon spy helt plötsligt.. Det enda jag kan komma på är att jag börjat ge henne fiskleverolja, och nu läste jag att just överdosering av detta tillskott kan ge just bukspottkörtelinflammation (om t ex torrfodret redan innehåller fiskolja) :crazy:.

Hej!

Är intresserad av doseringen av färsk bukspottkörtel från gris. Har en hund på 3,5 år och 10 kg som diagnosticerats pankreatit för någon månad sedan och nu tror jag att jag har hittat en leverantör. Men hur mycket är lämpligt att ge? Min hund får idag Hills i/d men ingen medicin. Vore mycket intressant med era erfarenheter + storlek på hund.

Hej!

Min kille väger ju 30 kg och vi körde på ungefär 1kg rå pancreas / dag uppdelat på 3 mål /dag. dock ohållbart i längden då slaktaren snabbt insåg sitt monopol och tog hutlösa priser.
Vi kör nu med mediciner och han mår bra / dåligt i omgångar. har en dålig period just nu men ibland är det inga problem alls!

lycka till!

1 kilo?
Min leverantör pratade om att en bukspottkörtel vägde ungefär 1 hekto. Skulle din hund alltså ha tio såna per dag???
Det verkar ju helt orimligt.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka