Bukiga av halm?!

NovaAngel

Trådstartare
Blir hästar bukiga av halm eller inte?

Någon som har någon undersökning eller dylikt om det?

Skulle vara intressant att veta:banana:

Sv: Bukiga av halm?!

Om de till stor del utfodras med halm och därmed kanske får proteinbrist (halm innehåller ingen protein) så är resultatet ofta bukighet (=tunn överlinje pga tappade muskler men storleken på buken är kvar och då ser hästen ut att ha stor buk).

Dessutom tenderar alla hästar som äter mycket grovfoder (oavsett vilket, kan vara såväl hö/silage som halm) få en något större buk pga att tarmarna fylls upp med enorma mängder av grovfoder. Hur påtalande det blir beror på hur den ser ut i övrigt (hur musklad o tränad den är osv).

Om de till stor del utfodras med halm och därmed kanske får proteinbrist (halm innehåller ingen protein) så är resultatet ofta bukighet (=tunn överlinje pga tappade muskler men storleken på buken är kvar och då ser hästen ut att ha stor buk).

Dessutom tenderar alla hästar som äter mycket grovfoder (oavsett vilket, kan vara såväl hö/silage som halm) få en något större buk pga att tarmarna fylls upp med enorma mängder av grovfoder. Hur påtalande det blir beror på hur den ser ut i övrigt (hur musklad o tränad den är osv).

Okej...vet du om det finns några undersökningar om detta?

Nej känner inte till någon men det är ju ganska lätt att räkna ut... Du vet kanske hur en häst med proteinbrist ser ut t ex?
Proteinbrist kan de få även om man bara fodrar med hö elelr silage om proteinvärdet i det är dåligt. (även om man ger kraftfoder också!)

Men vill man ge hästen lite extra tugg, ett par kg halm eller så, så behöver man inte vara rädd för proteinbrist direkt. Det skulle vara i sånna fall om höet/silaget man ger är proteinfattigt...

Ja,det är ingen fråga som jag undrar över personligen. Bara skulle vara intressant att höra argument...här fodrar man gärna med halm och lite ensilge..:S

Ja,det är ingen fråga som jag undrar över personligen. Bara skulle vara intressant att höra argument...här fodrar man gärna med halm och lite ensilge..:S

Här i Skåneland har höet en benägenhet att mögla bort, så jag vet flera som fodrar med halm+lucernpellets istället för hö!
Och då talar vi fina tävlingshästar- ingen bukighet där inte!
Luktar lite vandringssägen att hästen automatiskt skulle bli bukig av att äta halm.

FPL

Här i Skåneland har höet en benägenhet att mögla bort, så jag vet flera som fodrar med halm+lucernpellets istället för hö!
Och då talar vi fina tävlingshästar- ingen bukighet där inte!
Luktar lite vandringssägen att hästen automatiskt skulle bli bukig av att äta halm.

Ja självklart blir de inte automatiskt bukiga bara för att de får halm i sin foderstat. Det är ett missförstånd!
T ex är det en bra kombination att ge delvis lusern och delvis halm - lusernet kompenserar upp proteinbristen i halmen och hästarna får då inte proteinbrist (och blir därmed inte bukiga - förutsatt att det är bra balans där dvs inte bara t ex 1kg lusern och 10kg halm vilket ger alldeles för lite protein).

Man kan också ha ett proteinrikt hö eller hösilage som man med fördel kan blanda med halm utan att riskera bukighet. Som sagt...

Man måste helt enkelt veta vad man pysslar med för undvika problem som bukighet.... En okunnig kanske lägger hela skulden på halmen när det har med helheten i foderstaten att göra.

Instämmer, tycker det var bra sammanfattat. Finns ju även de som står och äter konstant med halm nästan om de har fri tillgång t.ex. som strö. Men oftast är ju bukigheten pga. halm oftat relaterat till proteinbrist.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 026
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Min hästs massör föreslog att jag skulle prova Evolve till henne. Jag är lite kluven efter att ha läst på hemsidan. Så… Vad säger buke...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
5 048
Senast: Habina
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
972
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka