Bukig häst!

Mysaan

Trådstartare
Min pålla är väldigt rund över magen och har blivit rundare på den tiden jag haft henne men hon lägger inte på sig något alls över revbenen tex. Hon står på bete med bra gräs och får lite kraftfoder som varken gör till eller från.

Någon som har en ide på varför det blivit så här? Hon är avmaskad och hon brunstar som hon ska (tror jag) och mig veterligen har hon inte varit i närheten av någon hingst heller.

Detta är de enda grejerna jag kan komma på som gör att hon skulle bli bukig. Kommer ringa veterinären på måndag för hon verkar dessutom konstant hungrig. Trots att de har gott om bete så kan hon knappt vara ute och promenera utan att försöka tjyva till sig gräs.

Sv: Bukig häst!

Proteinbrist ger bukighet och ofta ar aven hasten hungrig/sugen konstant. Det kan bli sa eftersom det blir en naringsbrist.

Vad är bra gräs och vad är lite kraftfoder ? en del tycker att, bra gräs är en blandad flora av fina växter, dvs sånt man såg förr. en blomsterprakt i hagen, andra tycker det är halvlångt gräs, en del kort, kort nästintill nedbetat.

Proteinbrist ger bukighet och ofta ar aven hasten hungrig/sugen konstant. Det kan bli sa eftersom det blir en naringsbrist.

Jag har märkt på min häst att hon verkar bli mätt när hon får ett mer proteinrikt foder (lusern). Men samtidigt har jag förstått det som att hästar inte fungerar så utan att de blir mätta när de har fått sitt tuggbehov tillfredsställt?

Kan det ocksa handla om, att fa tuggbehovet tillgodosett. I detta fall kan det nog mera handla om naringbrist, eftersom hasten tydkligen gar pa ett bra bete fortfarande. Stra finns sakert, men fragan ar om naringen racker till?

Jo jag misstänkte det också när hon kom till mig för ca 6 veckor sedan för hon var bukig redan då. Men hon får nu ca 1 kg lucern och ½ kg kornkross varje dag just för att öka proteinintaget. Ger jag henne mer för hon i sig för mycket energi och blir svårhanterad mer än vanligt.

Har samma erfarenhet. Jättetydligt blev det i vintras när hästarna var rejält hungriga på det nya höet trots stora givor. Analyssvaret visade att höet var som att ge superhalm... Bra med energi men ingen protein.

Det har ju varit väldigt torrt i stora delar av landet (hela landet?) och det sänker ju näringsvärdet i gräset. Sen regnar det massor vilket höjer vattenhalten i gräset = hästen måste äta större mängder för att få i sig samma näring. Det tar ju ett tag innan bristerna syns.

Kan det ocksa handla om, att fa tuggbehovet tillgodosett. I detta fall kan det nog mera handla om naringbrist, eftersom hasten tydkligen gar pa ett bra bete fortfarande. Stra finns sakert, men fragan ar om naringen racker till?

jag tror säkert att ts häst kan få för lite näring.
Det jag menade var att jag har inte förstått det som att hästar blir hungriga av det.

Vad är bra gräs och vad är lite kraftfoder ? en del tycker att, bra gräs är en blandad flora av fina växter, dvs sånt man såg förr. en blomsterprakt i hagen, andra tycker det är halvlångt gräs, en del kort, kort nästintill nedbetat.

Kraftfoder mängden skrev jag i inlägget ovan.

Vad det gäller gräs så släppte vi för 4 veckor dem i en 1½ ha stor hage (3 stora hästar) där gräset vuxit upp sedan början av maj. Alltså ganska rejält med gräs. För 1 vecka sedan började det bli lite gräs där så då släppte vi dem i en hage på ca 4-5 ha där gräset var ca 5-7 cm högt. Och det är max 1 ha av den hagen som de av någon anledning inte betar på. Innan detta har de givetvis också gått i gräshage där det varit bra hästgräs alltså ingen sommaräng.

Jag har märkt på min häst att hon verkar bli mätt när hon får ett mer proteinrikt foder (lusern). Men samtidigt har jag förstått det som att hästar inte fungerar så utan att de blir mätta när de har fått sitt tuggbehov tillfredsställt?

Min får 1 kg lucern om dagen och jga har faktiskt inte märkt någon förbättring på hungrigheten.

Jag ger henne kraftfoder och mineraler. Där ibland lucern. Hon gör inget mer än lätta promenader för hand så det går inte åt så mycket energi så jag är lite så om jag ska ge henne mer eftersom hon gärna stirrar upp sig och blir nervös när hon har massa energiöverskott.

Har du något tips på vad jag kan ge henne för att öka näringen men inte öka energi intaget så mycket?

Senast ändrad:

Det har ju varit väldigt torrt i stora delar av landet (hela landet?) och det sänker ju näringsvärdet i gräset. Sen regnar det massor vilket höjer vattenhalten i gräset = hästen måste äta större mängder för att få i sig samma näring. Det tar ju ett tag innan bristerna syns.

JO det är ju sant förståss.

Jag ger henne kraftfoder och mineraler. Där ibland lucern. Hon gör inget mer än lätta promenader för hand så det går inte åt så mycket energi så jag är lite så om jag ska ge henne mer eftersom hon gärna stirrar upp sig och blir nervös när hon har massa energiöverskott.

Har du upptäckt det på bara 6 veckor? :confused:

Det har ju varit väldigt torrt i stora delar av landet (hela landet?) och det sänker ju näringsvärdet i gräset.

Gräset blir väl inte näringsfattigt när det är torrt? Det kan innehålla mer fruktan men mindre näring undrar jag? det är möjligt men verkar konstigt.

Senast ändrad:

Har du upptäckt det på bara 6 veckor? :confused:

Eeeh! Ja som om det skulle vara så omöjligt elelr hur menar du? Pröva själv att stoppa i en häst fodermängd som en häst som jobbar 1timme om dagen får och sedan bara ta lugna promenader. Räcker med ett par dagar så upptäcker du skillnad på hsäten. ta sedan bort allt det foderet så tar det bara 1 vecka eller så så är hästen som vanligt igen.

Senast ändrad:

Foder som innehåller mycket protein, men mindre energi är till exempel som du ger, lusern.

Lusern innehåller ca 8,5 MJ Energi / 105 g Smältbar råprotein per kg.
Havre och korn ca 10-11 Mj / 90-100 smrp
Hippo Alfa 10 Mj / 135 smrp
Krafft Groov 10 Mj / 125 smrp
Krafft Pluss Grön 10 Mj / 200 smrp
Krafft Protein 12 mj / 330 smrp
Mustang Protein + 10 mj / 130 smrp.

Välj ett foder med så hög halt protein (smrp) och så låg halt energi (Mj) som möjligt. Då får du mycket protein att bygga muskler för, och mindre energitillförsel som sätter sig i skallen.
Skulle rekommendera några kilo krafft pluss grön tills hästen kommer i ett hull du är nöjd med, sen dra ner något. Det har hjälpt min svårfödda spink igenom flera vintrar och en dräktighet.

En häst med näringsbrist, i detta fallet antagligen proteinbrist, blir stirriga när de är på väg ur bristen.
När de fortfarande har brist men ändå orkar röra på sig, det är ett panikartat matsök som sätter igång.
Det säger "fly så långt härifrån som du orkar i jakt på mat" en överlevnadsinstinkt helt enkelt.
Den botas med mera mat.

Öka kraftfodret och lusernen, lusern räknas som grovfoder.
2 kg lusern och 2 kg korn samt ett bra vitaminiserat mineral till det.

Så ger det kanske 400g smbrp och 37MJ.
Betet är som en avancerad halm den här tiden på året.
Om man inte har typen "gräsmatta".
Hästen behöver nog uppåt 70MJ så då behöver den äta 30kg bete uppepå detta om man räknar på en TS på 20% vilket är högt räknat i allt regn.
Och det inser man ju lätt att hästen inte får i sig.

Gräset blir väl inte näringsfattigt när det är torrt? Det kan innehålla mer fruktan men mindre näring undrar jag? det är möjligt men verkar konstigt.

Tycker du? Om gräset inte kan få fukt använder det "sig själv". Iaf blir gräset runt där jag bor torrt och träigt. Som att det torkar på rot och hästarna har fått tillskottfodras. Jag menar alltså inte normal sommartorka, utan den extrema torka som varade ganska länge iaf i mina trakter.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 274
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 898
Senast: Twihard
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 477
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka