Bukig häst!

Sv: Bukig häst!

Eeeh! Ja som om det skulle vara så omöjligt elelr hur menar du? Pröva själv att stoppa i en häst fodermängd som en häst som jobbar 1timme om dagen får och sedan bara ta lugna promenader. Räcker med ett par dagar så upptäcker du skillnad på hsäten. ta sedan bort allt det foderet så tar det bara 1 vecka eller så så är hästen som vanligt igen.

Om du bara har känt hästen i sex veckor så kan du Inte vara säker på att det inte är andra faktorer som spelar in.

Möjligtvis på en sorts foder men inte mer.
Man ger ju inte hästen 0 kg havre ena dagen och 2 kg andra dagen, då är det klart att hästen kan bli "knäpp".

Men som jag förstod det så blev hästen svårhanterad om den fick mer än ½kg kornkross och 1kg lucern.
Duy har även bytt hage ett par gånger under denna korta tid.
Hur vet du att det inte är gräset? För mkt av det kan ju även det göra hästen piggelin.

Det kan ju även vara något helt annat. Vädret exv, det har ju växlat väldigt mkt. Och att du är ny som hästägare. Mm..

Du får gärna förklara närmare hur du verkligen kan veta att det är fodret som gjorde det.

Om du bara har känt hästen i sex veckor så kan du Inte vara säker på att det inte är andra faktorer som spelar in.

Jag håller med dig.

till ts
Tänk på att det kan vara en ganska stor omställning för en häst att byta miljö. Den är kanske van vid helt andra hagar (med tanke på gräset), annan miljö, andra rutiner. Jag hade tagit det lugnt med foderstaten och inte gjort för många ändringar på en gång. Det gör du kanske inte heller men det verkar så när jag läser tråden.

Innan hon kom till mig åt hon bara gräs men jag ville ge henne kraftfoder för att hon skulle få protein eftersom hon ska bygga muskler nu.

Hade faktiskt ingen aning om att de kunde bli stirriga när de går ur en tillstånd med proteinunderskott.

Jag har inte mixtrat så mycket med foderstaten mer än att jag när hon blev stirrig sänkte foderstaten lite vilket gjorde att hon dirket blev lite mer lätthanterlig. Hagbyten har varit precis brevid varandra så jag tror inte det skiljer så mycket på gräset om dte var så ni tänkte.

Vita_N_6520: Och att du är ny som hästägare. skrev du. Jag är inte ny som hästägare i den mening att detta är min första häst och det var så jag tolkade det. Jag har haft hästar tidigare. Givetvis kan jag inte vara säker på att det inte är annat som spelar in också men fodret var min första tanke eftersom det är det enda som ändrats ordentligt emot hur dte var när hon kom och första veckorna

Jag ska ta till mig detta som ni skrivit och kolla om jag inte kan hitta ett fullfoder som kan passa damen.

Innan hon kom till mig åt hon bara gräs men jag ville ge henne kraftfoder för att hon skulle få protein eftersom hon ska bygga muskler nu.

Jag har inte mixtrat så mycket med foderstaten mer än att jag när hon blev stirrig sänkte foderstaten lite vilket gjorde att hon dirket blev lite mer lätthanterlig. Hagbyten har varit precis brevid varandra så jag tror inte det skiljer så mycket på gräset om dte var så ni tänkte.

Vita_N_6520: Och att du är ny som hästägare. skrev du..

Hästen har först bytt bete från säljaren till dina beten. Det kan vara ganska stor skillnad även om det inte behöver vara det. Men det finns ju olika sorters gräs och även andra växter, olika jordmåner, gödsling osv. Om den hos säljaren bara åt gräs och du sedan har först ökat kraftfodret och sedan minskat det igen så tycker jag att det är en del förändringar.

Nu är ju visserligen inte ett kilo lusern så mkt. Lusern är dessutom ett grovfoder som är snällt mot hästen. Korn är betydligt kraftigare även om du inte har gett några större mängder.

Men det var så jag tänkte med foderbyten. Jag hade ökat på lusernet.

Sedan kan det vara en omställning för en häst att byta ägare även om den nya ägaren har haft egna hästar förut. Min häst är mest van vid att hanteras av mig. Om hon hade kommit till ett annat ställe med andra människor så hade hon tyckt att det varit mkt konstigt. Men det är naturligtvis olika för olika hästar och hur pass vana de är vid andra miljöer. (Jag tränar faktiskt detta lite med min och ställer henne gärna på en ridskola i närheten några timmar/dagar just för miljöombyte).

Jag förstår hur du tänker. ger lucern just för att det räknas som grovfoder och sedan det lilla kraftfodret hon får. Iofs är det ju mycket nytt eftersom hon kom till mig ganska ohanterad och nu blir hanterad dagligen utan något större krav iofs.

Minskat fodret gjorde jag precis bara för 1 vecka sedan och det gjorde jag lite också för att hon skulle få vila i några dagar.

Jag menade att du var ny med den hästen :)

Alltså det är klart att det Kan vara fodret, men det är inget du kan vara säker på iom alla omställningar, utan det kan ju som sagt vara mängder med andra anledningar.
Hästen kan ju varit inne i en liten "testningsfas" just under den tiden, eller vad som.

Det kan ta lång tid innan man lär sig vad som gör hästen "annorlunda", och innan man lärt känna den ordentligt är det näst intill omöjlligt (om det inte är något specifikt)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 274
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 898
Senast: Twihard
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 477
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka