Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Arbetstillstånd betyder inte alltid anställning. De är inte anställda, de har inga försäkringar, ingen garanterad lön och de kommer på turistvisa = inget uppehållstillstånd om de kommer från t ex Asien.
Jag tror inte de hade hamnat på denna plats i statistiken om de kom på turistvisum...

Arbetslösheten bland svenskfödda ligger runt 3,5% så det är inte enormt många. Men vi har många hundratusentals icke svenskfödda som skulle kunna ta de lågkvalificerade jobb som nu tas av arbetskraftsinvandrare. Bärplockning till exempel, vi behöver inte flyga hit folk från Thailand för att göra det, man behöver inte vara något geni för att plocka bär. Det borde svenska arbetslösa kunna göra.

Inom äldreomsorgen är det nog väldigt liten andel arbetskraftsinvandring. Men jag vet att det finns privata vårdbolag som har haft/har projekt för att ta in och utbilda arbetskraft från Filippinerna men det är nog inte ens en promille av all personal som krävs som rekryteras där.

Uppenbarligen finns det inte tillräckligt många oavsett vart de är födda som är villiga att utbilda sig till undersköterska eller sjuksköterska och jobba inom äldreomsorgen. Hur ska det problemet lösas om det inte kommer hit nya arbetsvillig personer?

Inom livsmedelsbranschen finns en viss arbetskraftsinvandring. Jag träffar då och då kockar från Östeuropa. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med utbildade kockar i Sverige. Det är inget jobb som vem som helst kan göra (även om en del tror det). Det saknas även annan personal i branschen men de flesta uppgifter kräver utbildning eller erfarenhet. Jag tror att extremt få av de 6,6% som är arbetslösa i sverige har eller är villiga att skaffa sig det. Hade de gjort det och varit arbetsdugliga så hade de inte varit arbetslösa.

Någonstans ifrån behöver arbetskraft till dessa två branscher samt många fler komma. Varifrån undrar jag om det som föreslagits blir verklighet?

En möjlighet kan ju vara att folk får sluta välja jobb. Utan man blir tilldelad jobb, alla svenskar ska vara ute i arbetslivet oavsett intresse, sjukdom osv. Så man får hem en lapp vart man ska jobba och med vad.

Vet inte vad du jobbar med men kan gissa på ett ungefär. Du får ligga steget före och fundera ut vilka branscher som kommer expandera under den nya regeringen och söka dig dit. Ta kontroll över situationen.
Ja, alltså vi förbereder oss så gott vi bara kan redan nu. Behålla kärnverksamheten flytande men även expandera utanför. Blir det arbetsbrist på min avdelning finns det inget jobb jag inte hade kunna tänka mig ha på en annan avdelning, så jag sitter nog lite lugnt i båten ändå.
Ja, många branscher kommer skrika efter folk, städare, taxichaufförer, läkare, busschaufförer osv.
Är ganska bekväm med att söka vidare till i princip vad som helst förutom vården. Har provat hemtjänst och äldreboende men jag klarar tyvärr inte av det. Har ett par andra utbildningar och anställningar i ryggsäcken så förhoppningsvis är det inte helt kört för mig med denna regeringen...

En möjlighet kan ju vara att folk får sluta välja jobb. Utan man blir tilldelad jobb, alla svenskar ska vara ute i arbetslivet oavsett intresse, sjukdom osv. Så man får hem en lapp vart man ska jobba och med vad.
Det var kanske något det där med människors frihet och drivkrafter att skapa möjligheter till arbetstillfällen som inte riktigt svänger med det tilldelningssystemet à la Nordkorea.

Det låter som något som skulle ligga kommunismen närmare om hjärtat så jag tror risken har minskat för att något sådant skulle genomföras

Anders Ygeman verkar i alla fall inte anse att arbetskraftsinvandringen kommer påverkas speciellt mycket. "De skjuter upp och avstår från verkningsfulla åtgärder för att minska arbetskraftsinvandringen." skriver han.

Fick SD frågan om att bilda regering? Funderar eftersom de var större än M.
Observera att jag inte önskar det men vill veta hur det funkar.

Fick SD frågan om att bilda regering? Funderar eftersom de var större än M.
Observera att jag inte önskar det men vill veta hur det funkar.
Nej, talmannen ska ge uppdraget till den som har störst möjlighet att bilda regering. Och den chansen var noll för Åkesson, det var nog alla inkl SD överens om.

Uppdraget kan ges till riktigt små partier emellanåt, eftersom vi har negativ parlamentarism. Det gäller att vara minst ogillad på ett vis. Och SD är fortfarande det mest ogillade partiet by far. Hade vi nettoröstningssystem skulle de inte ens vara i riksdagen.

Nej, talmannen ska ge uppdraget till den som har störst möjlighet att bilda regering. Och den chansen var noll för Åkesson, det var nog alla inkl SD överens om.

Uppdraget kan ges till riktigt små partier emellanåt, eftersom vi har negativ parlamentarism. Det gäller att vara minst ogillad på ett vis. Och SD är fortfarande det mest ogillade partiet by far. Hade vi nettoröstningssystem skulle de inte ens vara i riksdagen.
Aha tack.
Jag fattade att det på ngt vis inte hade varit rimligt med SD men fattade inte hur.

Aha tack.
Jag fattade att det på ngt vis inte hade varit rimligt med SD men fattade inte hur.
Talmannen pratar med alla partiledare om hur de ser på olika möjliga regeringsbildningar. Utifrån vad de säger då så bedömer han vem som mest troligt kan få ihop tillräckligt med stöd och ger uppdraget till den.

J.Å. har rimligen sagt att han inte väntar sig kunna vinna någon stadsministeromröstning och många andra har troligen sagt att han inte kommer få deras stöd. Så han skulle knappast vara aktuell i andra eller tredje hand heller om första försöket hade misslyckats.

Aha tack.

De fick inte uppdraget av samma anledning som S inte fick det. S är störst men förväntas inte kunna samla tillräckligt stort stöd bland de andra partierna. Därför gick frågan till parti nr 3 som var det parti som förväntades ha störst chans att samla tillräckligt många mandat för att kunna bilda en regering. Om Kristersson misslyckas går frågan med största sannolikhet till Magdalena Andersson som då får en chans. SD kommer långt ner på listan över partier som anses ha ens en liten chans att lyckas bilda en regering.

Nya SverigeModeraterna; Åkesson styr, Kristersson är frontfigur. Nästa val blir rollerna officiella; Åkesson Statsminister, Kristersson sekreterare.

"Liberalerna hade en "röd linje" inför förhandlingarna med högerpartierna: SD skulle inte få sitta i regeringen. Så långt har Liberalernas Johan Pehrson infriat sitt löfte, Ulf Kristerssons regering kommer inte att innehålla några sverigedemokratiska statsråd. Ändå blir det nog inte riktigt det regeringskansli Liberalerna hade hoppats på.

Sverigedemokraterna kommer att finnas med på alla nivåer. Jimmie Åkesson ska, trots att han inte är statsråd, sitta med i partiledarnas "inre kabinett". Alltså det organ som ska slita tvister och ytterst slå fast regeringens politik. Att en partiledare som inte ingår i regeringen får permanent plats i det inre kabinettet är sensationellt.

Sverigedemokraterna ska enligt överenskommelsen få delta i hela processen - från ax till limpa - när regeringen tar fram politiska förslag. SD ska delta på lika villkor i samordningskansliet på statsministerns eget departement; statsrådsberedningen. Syftet med sverigedemokraternas starka närvaro i regeringskansliet är enligt överenskommelsen att ge "fullt och lika inflytande."

"Vi är med som om vi vore ett regeringsparti" säger Jimmie Åkesson.

Sverigedemokraterna kan inkassera sin i särklass största politiska framgång sen bildandet 1988.

Den nyaste regeringen liknar inget Sverige sett förut."

https://sverigesradio.se/artikel/ramberg-sds-storsta-politiska-framgang-sedan-partiet-bildades

Nya SverigeModeraterna; Åkesson styr, Kristersson är frontfigur. Nästa val blir rollerna officiella; Åkesson Statsminister, Kristersson sekreterare.

"Liberalerna hade en "röd linje" inför förhandlingarna med högerpartierna: SD skulle inte få sitta i regeringen. Så långt har Liberalernas Johan Pehrson infriat sitt löfte, Ulf Kristerssons regering kommer inte att innehålla några sverigedemokratiska statsråd. Ändå blir det nog inte riktigt det regeringskansli Liberalerna hade hoppats på.

Sverigedemokraterna kommer att finnas med på alla nivåer. Jimmie Åkesson ska, trots att han inte är statsråd, sitta med i partiledarnas "inre kabinett". Alltså det organ som ska slita tvister och ytterst slå fast regeringens politik. Att en partiledare som inte ingår i regeringen får permanent plats i det inre kabinettet är sensationellt.

Sverigedemokraterna ska enligt överenskommelsen få delta i hela processen - från ax till limpa - när regeringen tar fram politiska förslag. SD ska delta på lika villkor i samordningskansliet på statsministerns eget departement; statsrådsberedningen. Syftet med sverigedemokraternas starka närvaro i regeringskansliet är enligt överenskommelsen att ge "fullt och lika inflytande."

"Vi är med som om vi vore ett regeringsparti" säger Jimmie Åkesson.

Sverigedemokraterna kan inkassera sin i särklass största politiska framgång sen bildandet 1988.

Den nyaste regeringen liknar inget Sverige sett förut."

https://sverigesradio.se/artikel/ramberg-sds-storsta-politiska-framgang-sedan-partiet-bildades
Vad är ens skillnaden mot att de skulle sitta i regeringen? Förutom att de nu inte behöver ta ansvar för sin politik? Känns som att det blev det värsta alternativet av alla?

Vad är ens skillnaden mot att de skulle sitta i regeringen? Förutom att de nu inte behöver ta ansvar för sin politik? Känns som att det blev det värsta alternativet av alla?
Ja, det är en ”home run” av SD som fått med sig tre partier som nyttiga idioter. Att SD inte skulle ha skickliga politiker är en myt. Även om de framstår i lite väl skicklig dager givet sina knähundars oförmåga att stå upp för något alls.

Håller med, och avtalet med allt vad det innebär och hur saker är formulerade är långt värre än jag hade kunnat föreställa mig - och då är jag ändå en katastroftänkande individ.

UK beskriver Moderaterna största förhandlingsförlust, att a-kassan inte sänks till nivå innan pandemin.

Är denna så kallade föreslagna statsminister på riktigt, med tanke på vad som står på andra platser i avtalet? Helt renons på förnuft och takt?

#inteminstatsminister

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
283
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka