Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Arbetslösheten bland svenskfödda ligger runt 3,5% så det är inte enormt många. Men vi har många hundratusentals icke svenskfödda som skulle kunna ta de lågkvalificerade jobb som nu tas av arbetskraftsinvandrare. Bärplockning till exempel, vi behöver inte flyga hit folk från Thailand för att göra det, man behöver inte vara något geni för att plocka bär. Det borde svenska arbetslösa kunna göra.
Om det är ett krävande jobb eller inte beror dels på hur mycket pengar man behöver få ut av sitt plockande och hur effektiv man är, många svenskar är nog inte tillräckligt effektiva bärplockare för att det ska vara särskilt lukrativt faktiskt. Levnadskostnaderna i Sverige är såpass höga att man absolut bör vara effektiv. Sedan kan det vara ett ganska krävande jobb, jag tror inte alla skulle klara av det, det är knappast som att strosa runt och plocka på sin fritid för egna behov. Arbetsförhållandena har uppmärksammats en del på senare år. Alla svenskar vill nog inte bo i tältläger på en parkering eller i lägenheter utan tillgång till vatten, under sitt säsongsjobb. Många av de jobb som nu innehas av utländsk arbetskraft har problem med just arbetsförhållanden, löner och så vidare. Problem som man kanske borde fokusera på att lösa innan man pekar ut arbetskraftsinvandring som den främsta boven i dramat. Det är ju fritt fram för svenskar att plocka och sälja bär redan nu, men det är uppenbarligen inte tillräckligt lockande av olika anledningar.

UK beskriver Moderaterna största förhandlingsförlust, att a-kassan inte sänks till nivå innan pandemin.

Är denna så kallade föreslagna statsminister på riktigt, med tanke på vad som står på andra platser i avtalet? Helt renons på förnuft och takt?
Det är väl det enda bra SD bidragit till, att a-kassan inte sänktes för mycket... men det är ju en piss i havet.

Om det är ett krävande jobb eller inte beror dels på hur mycket pengar man behöver få ut av sitt plockande och hur effektiv man är, många svenskar är nog inte tillräckligt effektiva bärplockare för att det ska vara särskilt lukrativt faktiskt. Levnadskostnaderna i Sverige är såpass höga att man absolut bör vara effektiv. Sedan kan det vara ett ganska krävande jobb, jag tror inte alla skulle klara av det, det är knappast som att strosa runt och plocka på sin fritid för egna behov. Arbetsförhållandena har uppmärksammats en del på senare år. Alla svenskar vill nog inte bo i tältläger på en parkering eller i lägenheter utan tillgång till vatten, under sitt säsongsjobb. Många av de jobb som nu innehas av utländsk arbetskraft har problem med just arbetsförhållanden, löner och så vidare. Problem som man kanske borde fokusera på att lösa innan man pekar ut arbetskraftsinvandring som den främsta boven i dramat. Det är ju fritt fram för svenskar att plocka och sälja bär redan nu, men det är uppenbarligen inte tillräckligt lockande av olika anledningar.

14 timmar arbete och restid om dagen, redovisad arbetstid 6h och för det 13000 före skatt. Mycket lockande för svenska ungdomar och arbetslösa!

Det är väl det enda bra SD bidragit till, att a-kassan inte sänktes för mycket... men det är ju en piss i havet.
Men statsministerkandidaten pekar ut SDs stora plakatvinst som sin största förlust, när han precis drivit igenom ett avtal där svenska grundläggande kärnvärden försvinner mot horisonten. Det är liksom som om någonTM tvingat honom att gå ut och trycka på det. Fast jag tror inte det, tror mer på att han är renons på just förnuft och takt i större utsträckning än någon annan i gänget.

UK beskriver Moderaterna största förhandlingsförlust, att a-kassan inte sänks till nivå innan pandemin.

Är denna så kallade föreslagna statsminister på riktigt, med tanke på vad som står på andra platser i avtalet? Helt renons på förnuft och takt?

Ja M når väl inte riktigt upp till Ls självutplåning, men i den allmänna tragiken över sakernas tillstånd ingår ju också en sorg över Ms och faktiskt även KDs justerade partiidentitet och värdegrunder, under i sammanhanget futtiga åtta år.

Vad är ens skillnaden mot att de skulle sitta i regeringen? Förutom att de nu inte behöver ta ansvar för sin politik? Känns som att det blev det värsta alternativet av alla?
SD får inte några ministrar i regeringen. Så i fasaden utåt så sitter de inte i regeringen; trots att de nu ska vara fullt delaktiga.

Så när ansvar ska utkrävas med möjligheten till misstroendeförklaring av ett statsråd så går SD fria.

SD får inte några ministrar i regeringen. Så i fasaden utåt så sitter de inte i regeringen; trots att de nu ska vara fullt delaktiga.

Så när ansvar ska utkrävas med möjligheten till misstroendeförklaring av ett statsråd så går SD fria.
Har för mig att jag läste någon intervju med MA igår som sa att de kommer hålla SD skyldiga för vad regeringen gör framöver. Sedan blir det säkert svårare i praktiken med den "lilla detaljen".

För övrigt så är polariseringen för liten i motsats till vad många hävdar. Problemet är att vi långsamt flyttat all politik högerut och konservativt, och nästan alla partier har istället för att säga stopp och belägg, flyttat med i sina positioner i olika utsträckning. Med några undantag. Om högerextrema får luft under sina bruna vingar så är det inte medlöperi som krävs, utan tydliga alternativ där grundläggande värderingar tydliggörs. Mer polarisering, tack.

För övrigt så är polariseringen för liten i motsats till vad många hävdar. Problemet är att vi långsamt flyttat all politik högerut och konservativt, och nästan alla partier har istället för att säga stopp och belägg, flyttat med i sina positioner i olika utsträckning. Med några undantag. Om högerextrema får luft under sina bruna vingar så är det inte medlöperi som krävs, utan tydliga alternativ där grundläggande värderingar tydliggörs. Mer polarisering, tack.
Det har du rätt i, nästan alla har flyttat sig åt höger ett snäpp - minst. Och även om jag själv tror att klassklyftor i samhället är en bidragande faktor till detta otyg som råder, så behövs något för alla personer med enorm vänsterfobi men som ändå har GAL-värderingar snarare än TAN.

Det skulle vara intressant att få vettiga höger-röstande personers reaktioner på avtalet. Det här avtalet kan ju inte vara annat än ett stort nederlag för alla de som inte röstade på SD och som inte heller sympatiserar med SDs syn på mänskliga rättigheter, rättssäkerhet och så vidare, men som ändå röstade på koalitionen. Jag kan tänka mig att en del är snopna över hur stort inflytande övriga partier har gett SD, de förväntade sig kanske lite mer ryggrad från "sitt" parti. Jag är inte förvånad, däremot var jag redan under valet en aning förvånad över naiviteten hos vissa som höll fast vid sina partier trots denna uppenbart problematiska konstellation. Trots historien och vad vi sett i andra länder. Nu har vi facit, det konkreta resultatet av SD, M, KD och L samarbetet, vad de är beredda att göra, och det är ingen vacker läsning. Jag ska träffa en i mina ögon vettig person som röstade på L idag, och fråga vad hen anser om detta ideologiska självmord partiet har åtagit sig att genomföra. Jag kan inte tänka mig att hen är nöjd med detta, det är mycket långtgående auktoritärt.

#inteminstatsminister
Jag ser det som ytterligare ett sätt att försöka manipulera sin omgivning. Man fokuserar sig på det mindre relevanta för att få bort det man egentligen är ute efter från strålkastarljuset. Och försöker någon trycka på sådant som är utanför den bild man vill förmedla blir man obehagligt arg, så obehagligt så att omgivningen vill undvika att göra en arg.

Riktigt motbjudande obehagligt.

Det skulle vara intressant att få vettiga höger-röstande personers reaktioner på avtalet. Det här avtalet kan ju inte vara annat än ett stort nederlag för alla de som inte röstade på SD och som inte heller sympatiserar med SDs syn på mänskliga rättigheter, rättssäkerhet och så vidare, men som ändå röstade på koalitionen. Jag kan tänka mig att en del är snopna över hur stort inflytande övriga partier har gett SD, de förväntade sig kanske lite mer ryggrad från "sitt" parti. Jag är inte förvånad, däremot var jag redan under valet en aning förvånad över naiviteten hos vissa som höll fast vid sina partier trots denna uppenbart problematiska konstellation. Trots historien och vad vi sett i andra länder. Nu har vi facit, det konkreta resultatet av SD, M, KD och L samarbetet, vad de är beredda att göra, och det är ingen vacker läsning. Jag ska träffa en i mina ögon vettig person som röstade på L idag, och fråga vad hen anser om detta ideologiska självmord partiet har åtagit sig att genomföra. Jag kan inte tänka mig att hen är nöjd med detta, det är mycket långtgående auktoritärt.
Rent allmänt så känns det som att argument som att "en röst på M/KD/L är inte en röst på SD" faller ganska platt nu.

Är ju ganska många L-politiker som uttalat sig i media och de är minst sagt missnöjda..

@Mkb Jag trodde jag hade en vettig högerröstande bekant, juristutbildad (behöver ju inte innebära vettig iofs men ändå), allmänbildad, har visat empati i diskussioner förut. Jag förväntade mig att hen hade en hyggligt stabil kärna av rättssäkerhet och definitivt förståelse för att kunskap, fakta och opolitiskt framtagen forskning behöver vara basen för förslag som läggs fram.

Men när jag kräkte av mig lite av min syn på avtalet på Facebook, med fokus på straffrättsförslagen ur ett rent kunskapsperspektiv, möttes det av en häpnadsväckande kylighet i att "det har fungerat i Danmark" och samma människa maler nu på med att det är ett bra avtal, i och för sig enbart med att lyfta fram ändringen av sekretessregler för brottsbekämpande myndigheter. Men min sorg och oro blir verkligen inte mindre när sådana personer, som förväntas klara av att lyfta både blicken och retoriken lite högre, börjar tillämpa ett helt anmärkningsvärt tunnelseende tillsammans en direkt hånfull retorik gentemot t ex Morgan Johansson.

Ja, om vi äntligen får stopp på invandringen av lågkvalificerad arbetskraft, arbetstillfällen som vi bör kunna fylla enkelt med folk från den stora mängden arbetslösa vi redan har här. Läkarna hör väl dock inte till den gruppen.
Vilken stora grupp, några tips var jag kan rekomendera till personalansvarig på jobbet? Jobbet kräver som mest 2 till 3 dagars utbildning (ett trukkort).

Mer polarisering, kanske. Men då måste även debattklimatet förbättras, pajkastning vinner ingen på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
283
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar