Bukes Hingstråds Tråd

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dalhberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 6 514
D

Dalhberg

Eftersom har vi har väldigt många bra och duktiga bukare inom avels och hingst området och väldigt många som vill ha råd vilken hingst på vilket sto osv.

Kan vi inte starta en tråd där man får lägga in en bild och be om råd och sedan hjälps alla klocka bukisar åt att ge förslag. Alla är välkomna att få råd och även hjälpa till. Låter det inte som något?

Sv: Bukes Hingstråds Tråd

Det hade nog inte varit så dumt med en egen avelsrådgivning här då kunde man ju sammla alla som vill ha hjälp med hingstval i en och samma tråd och tänk så lång och länge den kunde varit.
Hoppas att någon nappar. :)

ja, tror de kunde vara riktigt trevligt

Jag börjar väl då:angel:
Fullblodssto f:00 e:Inheritance - Tumble Wind
mankhöjd: 1,62m, korrekt i benen, haft två föl efter Cornetto och For Feeling. Dessa hoppar bra, bra typ men väldigt lätta och lite små. Hon är nu dräktig med Ludwigs Champion. Avkomman ska vara hoppinriktad och antingen säljas eller behållas för avel. Jag vill ha en hingst med storlek och bra halsansättning utöver det man alltid vill ha hos en hingst som korrekt benställning m.m.
Det jag vill förbättra hos henne är just storleken och lite bättre halsansättning.

Stoet
14610583.jpg

14610584.jpg

Tvååring efter For Feeling
14612864.jpg

Jag hänger på... :angel:

Det är ett fullblods sto e: Duty Time** - Trainers Seat**
164cm, 5 år i år. Är dräktig med Eighty Eight Keys**, förstföderska, tog sig på första försöket.
Hon är en trevlig individ (finns skarpt i/bakom pappan), modig, hoppar mycket bra, fin frambens teknik, modig. Lättlärd och intelligent. Rör sig rätt ordinärt i skritt och trav, hon kan blänka till i traven i hagen ibland, galoppen är riktigt rund och fin.

Hingsten ska lämna lite större avkommor, bra hals och överlinje samt gärna lite längre rygg.
Gärna bra grundgångarter, samt bra hoppteknik.
Avkomman är tänkt till FT och det gör inget om det är mycket fullblod även i pappan. Jag undviker helst hingstar där man "vet" att ett skarpt temprament nedärvs eftersom jag vet att det ligger och lurar i generna på denna damen.
Gärna nåt med franskt blod i också om man får önska :)

Jag vet ju inte så noga men har hört en hel del gott om Cagancho 1017, det är ju en stor och rejäl hingst som dessutom har visat framfötterna ute på tävlingsbanan. Hört av många att han ska ha ett så fint temprament.
Jag ska luska lite till.

Alltså hade jag haft ett fullblodssto så hade jag gärna prövat att betäcka med Elmshorn som jag tycker är en mycket trevlig hingst tyvärr är han för maffig till mitt sto.
Om han lämnat några fälttävlans hästar vet jag ej men han har goda gångarter och hoppa kan han ju fin stam också

Kolla in denna, jag har ridit extremt fina avkommor till honom:love:
Quito de Baussy

Looping är ju också trevlig, rör sig trevligt och hoppar bra, lär vara en mycket trevlig hingst med ett bra temprament.
Niklas som jag tycker är en underskattad hingst, har själv presterat inom hoppsporten.

Kolla in denna, jag har ridit extremt fina avkommor till honom:love:
Quito de Baussy

Jag har också ridit ett par efter honom men det var inget som imponerade på mig. Har dock inte kollat på honom själv nåt.

Elmshorn är en fin hingst, men inte intressant för mig av personliga skäl.

Looping har jag ett annat sto dräktig med, hon har även fått en annan avkomma efter han som är mycket trevlig, har faktiskt funderat på han även till detta stoet, kul att fler tänker i samma banor :D

Det är fina hingstar som säkert skulle passa mitt sto som ni har föreslagit. Tyvärr är det ingen som klickar för mig.
Det hade nog varit lättare om stoet hade fått välja själv....

Jag har funderat på om man ska chansa på Alcatraz. Hon tog sig på en seminering i våras och har alltid tagit sig på första brunsten dom andra gångerna också så det finns väl en chans att hon tar sig med honom även om det inte finns så mycket liv i hans simmare.

Hade jag haft ett sto modell lite större så hade jag varit sugen på Tenerife, men man kan väl inte räkna med att få så mycket massa från honom så han är tyvärr utesluten.

Nu kanske det blir lite lättare att komma med förslag som kan falla mig i smaken....
Inte lätt det här!

Jag tycker mycket om Alcatraz och har själv en avkomma efter honom.Denna är två år nu,mycket fin svart med bläs och vita fötter men hon blir nog rätt maffig. Om det finns en möjlighet så tycker att du nog kan pröva honom,blev själv mycket nöjd med min. Hon finns att se på bildgalleri om du söker på mydia så kommer bilderna upp.

Jag tycker allt om Looping men tror att han är för maffig till mitt sto annars hade jag inte haft något emot att prova honom.
Att du inte testar honom till detta stoet också.

Hon såg jättefin ut!

Mitt sto ska föla i början av april så jag har ju ganska gott om tid så man kanske ska göra ett försök med Alcatraz. Men jag måste ju ha en reserv också. Tror inte att jag vill försöka allt för många gånger men Alcatraz och riskera att det inte blir något. Den risken finns ju alltid men är betydligt mycket större med honom känns det som.

Har ett sto som är
e. Amiral
u. Hermelia
ue. Napoleon (ee. Iran, ue. Flamingo)
161 cm
Diplom 8 8 8 8 8 = 40 p
AB premierad

Vad skall man lägga på denna dam? (har några idéer men vore kul och se vad ni tycker!)

Senast ändrad av en moderator:

Elmshorn är fantastisk men jag vill varna lite för kombinationen med ett skarpt sto då hans avkommor blir KANON men inget för nybörjaren.
Fint steg och hoppar som bara den. Råkar ha en efter honom och varit spekulant på en till.
Jodå det blir fälttävlanshästar från honom med! (inte min då)

Aerline H! Där har du en hingst med ett helt underbart temperament.
Jag känner honom personligen och det är en sötnos jag saknar från mina hästskötar dagar.
Jättetrevlig men ändå mycket hingst och ingen mespropp.
Rekomenderar honom skarpt. Han har fått många fina avkommor. Också trevliga att ha att göra med.
Ville bara säga detta då man ofta bara kan kolla upp prestationer och index men inte har en aning om hur avkommorna faktiskt beter sig hemma.

Åh, känner denna dam mycket väl :)! Har även träffat/hanterat de flesta av hennes avkommor, som både rör sig och hoppar väl! Jag skulle framför allt prioritera en hingst med bra temperament och som ger lite storlek.

Mvh Monika

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 911
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 462
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 411
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka