Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På min kamera är det "monochrome" som är inställningen för svartvita bilder Ska ha det där "sepia" också, men det har jag inte hittat änTyvärr är de blommorna redan halvdöda, annars skulle jag testat en inställning som kallas Monochrom i morgon innan jag åker hem till Sverige imorgon kväll. Blir till att läsa på lite i manualen mens jag sitter på flyget så jag kanske kan hitta var i programmen svartvit läget i kameran befinner sig.
Nej, inte fusk! Jag kan för övrigt ställa in kameran så jag fotar både ock.Skulle ni anse det vara "fusk" om man t ex fotade i färg och sen redigerade bilden till svartvit?
Varför skulle det vara fusk? Det är så jag görSkulle ni anse det vara "fusk" om man t ex fotade i färg och sen redigerade bilden till svartvit?
Nej, inte fusk! Jag kan för övrigt ställa in kameran så jag fotar både ock.
Varför skulle det vara fusk? Det är så jag gör
Jag kan inte svartvit-inställningen i kameran. Däremot så har jag ju Lightroom och där klickar jag på svartvit det första jag gör i framkallningen så för mig är bilden typ aldrig i färg.Nja, tänkte att eftersom jag hört vissa fotografer anse att det är fusk att ändra bilder i efterhand.
Ska väl erkänna att jag också gjorde min svartvit i efterhand. Hur gör ni när ni gör dom svartvita i efterhand och vilka program använder ni?
Ah, jag har inte riktigt kommit in i Lightroom än, använder mest Photoshop. Jag vet jag fick ett tips om att man skulle använda den gröna kanalen och kopiera den för att få en mjuk toning av det svartvita.Jag kan inte svartvit-inställningen i kameran. Däremot så har jag ju Lightroom och där klickar jag på svartvit det första jag gör i framkallningen så för mig är bilden typ aldrig i färg.
Och ja, jag ska lägga in egen bild snart!
Jag gillar LR, det är enkelt och intuitivt. Och lätt att ångra om man gör felAh, jag har inte riktigt kommit in i Lightroom än, använder mest Photoshop. Jag vet jag fick ett tips om att man skulle använda den gröna kanalen och kopiera den för att få en mjuk toning av det svartvita.
Det jag gillar med Lightroom är valmöjligheterna, dessvärre verkade det som jag måste uppgradera för att det ska fungera med min nya kamera.. :/
Ja det är det, gillar att man kan jobba både i PS och LR, för det är vissa funktioner jag saknar i det ena programmet som det andra har osv.Jag gillar LR, det är enkelt och intuitivt. Och lätt att ångra om man gör fel
Skulle ni anse det vara "fusk" om man t ex fotade i färg och sen redigerade bilden till svartvit?
Fast egentligen är det inte "fusk" att ändra kontrast och nyanser i efterhand, förr gjorde de det i mörkrummet nu gör man det digitalt istället.Absolut inte fusk, för mig är det ingen skillnad på att ha en sådan automatisk funktion i kameran eller när du lägger över bilden till datorn. Man kanske kan börja prata om "fusk" när man börjar ändra kontraster och nyanser i gråskalan, fast egentligen tycker jag att det bara är att använda de verktyg man har för att få en bra bild. Jag tog mina bilder i färg och ändrade sedan i Photoshop.
Hur kommer det sig att du inte har PS längre?Jag har tyvärr inte PS längre, och känner mig så begränsad! Jag använder picasa ffa för att det är ett bra system för att hålla ordning på bilder, och jag kan göra enklare inställningar där också.
Jag tycker mig inte ha råd (hade Mac tidigare, PC nu), även om jag egentligen brukar använda både InDesign och PS en del så avstår jag för tillfället. Kniper det så finns programmen på biblioteket i min stad, jag kan åka dit och sitta ett par timmar om det är viktigt.Hur kommer det sig att du inte har PS längre?
Då är det två objektiv som du skulle kunna använda konverter med. 17-55 2,8 blir då som om du sätter på ett 32-110 5,6 på samma kamera. 50 1,4 blir som ett 100 2,8.Jag har tre objektiv varav det ena är 70-300 f/4-5.6, 17-55 f/2,8 och 50 f/1.4, har heller ingen fullformatskamera. Hänger inte riktigt med på hur jag ska göra matten.
Ah, då är jag med. Jag hade tur när jag var student kunde jag komma över programmet billigt, men det är dyrt att köpa nu ja (därför jag inte uppgraderat).Jag tycker mig inte ha råd (hade Mac tidigare, PC nu), även om jag egentligen brukar använda både InDesign och PS en del så avstår jag för tillfället. Kniper det så finns programmen på biblioteket i min stad, jag kan åka dit och sitta ett par timmar om det är viktigt.