Är det någon som kan förklara hur konverterna fungerar? Jag har för mig jag såg någon en gång där man var tvungen att fokusera själv då inte autofokus ville fungera? Därför jag själv inte vågat köpa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan göra ett försök!Är det någon som kan förklara hur konverterna fungerar? Jag har för mig jag såg någon en gång där man var tvungen att fokusera själv då inte autofokus ville fungera? Därför jag själv inte vågat köpa.
@Migo hahaha, underbar tolkning, synd bara ögonen är gula annars hade man kunnat tro det verkligen var svartvitt fast det är i färg, snygg hur som.
Jag tycker såna här diskussioner är bra, för tråden är inte bara till för att visa bilder utan också för att lära oss merJag kan göra ett försök!
Konverten finns oftast i 1,4 eller 2. Det innebär att såväl brännvidd som bländare multipliceras med detta tal. Med andra ord. ska det bli bra måste man utgå från ett objektiv med låg bländare. Jag har ett 2,8, som alltså med convertern blir 5,6. Det innebär dessutom i det här fallet att autofokusen fungerar - jag testade den i butiken med bländare upp till över 8 och jag upplevde AF som snabb. Men om jag har förstått det hela rätt funkar inte AF om jag utgår från ett objektiv med högre bländartal. Detta har jag inte hunnit testa än.
Med lite enkel matematik får jag alltså en brännvidd som motsvarar:
200 (objektivet) x2 (konvertern) x1,4 (ej fullformatskamera) = 560 mm
Lägsta bländare 5,6
(förresten, jag känner att jag dragit iväg tråden mot fotodiskussioner, är det ok? Eller ska vi diskutera fototekniska grejer i en annan tråd? Jag ska kompensera genom att försöka ta någon rolig bild i helgen iaf!)
Jag har bara tittat från telefonen, men av det jag ser där gillar jag den övre bäst. Jag tycker att den utnyttjar gråskalan bättre och gången ger en spänning och rörelse mot mitten.Jag är lite olydig och lägger in två bilder, kunde inte välja vilken av dem jag tyckte bättre om.
Vackra blommor! Om jag vore du skulle jag testa att öka kontrasten för att få mer tryck i bilden.
Jag har tre objektiv varav det ena är 70-300 f/4-5.6, 17-55 f/2,8 och 50 f/1.4, har heller ingen fullformatskamera. Hänger inte riktigt med på hur jag ska göra matten.Jag kan göra ett försök!
Konverten finns oftast i 1,4 eller 2. Det innebär att såväl brännvidd som bländare multipliceras med detta tal. Med andra ord. ska det bli bra måste man utgå från ett objektiv med låg bländare. Jag har ett 2,8, som alltså med convertern blir 5,6. Det innebär dessutom i det här fallet att autofokusen fungerar - jag testade den i butiken med bländare upp till över 8 och jag upplevde AF som snabb. Men om jag har förstått det hela rätt funkar inte AF om jag utgår från ett objektiv med högre bländartal. Detta har jag inte hunnit testa än.
Med lite enkel matematik får jag alltså en brännvidd som motsvarar:
200 (objektivet) x2 (konvertern) x1,4 (ej fullformatskamera) = 560 mm
Lägsta bländare 5,6
(förresten, jag känner att jag dragit iväg tråden mot fotodiskussioner, är det ok? Eller ska vi diskutera fototekniska grejer i en annan tråd? Jag ska kompensera genom att försöka ta någon rolig bild i helgen iaf!)