Bukes fotoutmaning!

Är det någon som kan förklara hur konverterna fungerar? Jag har för mig jag såg någon en gång där man var tvungen att fokusera själv då inte autofokus ville fungera? Därför jag själv inte vågat köpa. :confused:

Svarvitt och nytaget var det va? :D
Här kommer mitt bidrag, inte det bästa men va sjutton.
10906952_887826124581568_529178883_o.jpg

Jag måste åka och shoppa så att jag kan genomföra min idé! Eller så sparar jag den till nåt annat tema ;)

Förresten, @RedHyuuga får äran att välja nytt på måndag! :)

Är det någon som kan förklara hur konverterna fungerar? Jag har för mig jag såg någon en gång där man var tvungen att fokusera själv då inte autofokus ville fungera? Därför jag själv inte vågat köpa. :confused:
Jag kan göra ett försök!
Konverten finns oftast i 1,4 eller 2. Det innebär att såväl brännvidd som bländare multipliceras med detta tal. Med andra ord. ska det bli bra måste man utgå från ett objektiv med låg bländare. Jag har ett 2,8, som alltså med convertern blir 5,6. Det innebär dessutom i det här fallet att autofokusen fungerar - jag testade den i butiken med bländare upp till över 8 och jag upplevde AF som snabb. Men om jag har förstått det hela rätt funkar inte AF om jag utgår från ett objektiv med högre bländartal. Detta har jag inte hunnit testa än.
Med lite enkel matematik får jag alltså en brännvidd som motsvarar:
200 (objektivet) x2 (konvertern) x1,4 (ej fullformatskamera) = 560 mm
Lägsta bländare 5,6
(förresten, jag känner att jag dragit iväg tråden mot fotodiskussioner, är det ok? Eller ska vi diskutera fototekniska grejer i en annan tråd? Jag ska kompensera genom att försöka ta någon rolig bild i helgen iaf!)

@Migo hahaha, underbar tolkning, synd bara ögonen är gula annars hade man kunnat tro det verkligen var svartvitt fast det är i färg, snygg hur som. :D

Dessutom helt oredigerad bild. Fotad utomhus med en projektorduk som backdrop, och ett vindruteskydd från biltema uppspänt på ett kompostgaller som reflektor, med januarisolen som enda ljuskälla. Fattig fotograf får vara kreativ fotograf ;)

Jag kan göra ett försök!
Konverten finns oftast i 1,4 eller 2. Det innebär att såväl brännvidd som bländare multipliceras med detta tal. Med andra ord. ska det bli bra måste man utgå från ett objektiv med låg bländare. Jag har ett 2,8, som alltså med convertern blir 5,6. Det innebär dessutom i det här fallet att autofokusen fungerar - jag testade den i butiken med bländare upp till över 8 och jag upplevde AF som snabb. Men om jag har förstått det hela rätt funkar inte AF om jag utgår från ett objektiv med högre bländartal. Detta har jag inte hunnit testa än.
Lägsta bländare 5,6
(förresten, jag känner att jag dragit iväg tråden mot fotodiskussioner, är det ok? Eller ska vi diskutera fototekniska grejer i en annan tråd? Jag ska kompensera genom att försöka ta någon rolig bild i helgen iaf!)
Jag tycker såna här diskussioner är bra, för tråden är inte bara till för att visa bilder utan också för att lära oss mer :)

Veckans bidrag kommer från en av Marockos alla blomlådor.

Inte helt vad jag hoppades på, men hittade inte fram till svartvit läget, utan fick använda en inställning som kallas Sepia istället.

Veckans bidrag kommer från en av Marockos alla blomlådor.

Inte helt vad jag hoppades på, men hittade inte fram till svartvit läget, utan fick använda en inställning som kallas Sepia istället.

Vackra blommor! Om jag vore du skulle jag testa att öka kontrasten för att få mer tryck i bilden.

Vackra blommor! Om jag vore du skulle jag testa att öka kontrasten för att få mer tryck i bilden.

Tyvärr är de blommorna redan halvdöda, annars skulle jag testat en inställning som kallas Monochrom i morgon innan jag åker hem till Sverige imorgon kväll. Blir till att läsa på lite i manualen mens jag sitter på flyget så jag kanske kan hitta var i programmen svartvit läget i kameran befinner sig.

Jag kan göra ett försök!
Lägsta bländare 5,6
Jag har tre objektiv varav det ena är 70-300 f/4-5.6, 17-55 f/2,8 och 50 f/1.4, har heller ingen fullformatskamera. Hänger inte riktigt med på hur jag ska göra matten. :confused:

Yes, jag hittade hur jag fotar svartvitt med min kamera :D Nu ska jag ut och försöka få nått bra på snöandet som är :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka