Bukes fotoutmaning!

Då är det två objektiv som du skulle kunna använda konverter med. 17-55 2,8 blir då som om du sätter på ett 32-110 5,6 på samma kamera. 50 1,4 blir som ett 100 2,8.
Hur kommer det sig att det inte går att använda på teleobjektivet, är det för att bländaren blir "för liten"?

Hur kommer det sig att det inte går att använda på teleobjektivet, är det för att bländaren blir "för liten"?
Ja, så har jag fattat det - med all reservation i världen för att jag kan ha fattat fel! (tog ju bara reda på vad som gällde för mitt objektiv egentligen...) Men oavsett så får du ju rätt dålig bländare på den med en konverter, eftersom bländarvärdena fördubblas.

Fast egentligen är det inte "fusk" att ändra kontrast och nyanser i efterhand, förr gjorde de det i mörkrummet nu gör man det digitalt istället. ;)

Det jag skulle definiera som fusk är när man förskönar en bild så det inte alls är lik originalbilden längre, att bara göra t ex färgerna lite skarpare och fixa lite på kontrasten räknar inte jag som "fusk" fast vissa anser det, men som sagt de har gjort det tidigare i mörkrummet och nu har man digitala hjälpmedel istället. :)

Nej det tycker inte jag heller att det är utan det var bara en kommentar till vad någon skulle kunna tycka, dumt att spekulera i kanske. Det som jag tänkte, men inte skrev, är att en del är duktigare på kameran och en del på redigeringen och att man därför kan ha olika uppfattningar om vad som räknas som foto eller inte. Svartvitt skulle däremot inte räknas in där eftersom det motsvarar vilken film du sätter i kameran och har varken med foto eller framkallning att göra.

Nu äntligen är jag klar! :D Så, här kommer min svartvita bild :)
Bubbla-2.jpg

(Resterande bilder från den fotograferingen lägger jag i fototråden :))

Ja nytt tema vill vi ha! Jag tänkte förresten på en sak: skulle det kännas lättare att diskutera bilderna om man lägger upp två bilder var, så kan man diskutera och jämföra de båda bilderna? Det kan ju vara lättare att diskutera för- och nackdelar mellan två bilder tagna av samma person menar jag? Lite i stil med " jag väljer mellan dessa två bilder, vilken föredrar ni och varför? "

Jag tycker att kontrast, skärpa, luminans och sånt enkelt är framkallning. Fotar man raw så är det ju ett måste! Fust för mig är retuschering - göra någon smalare, byta färg på byxor, klona bort något man inte vill ha i bilden. Att ändra på bilden helt alltså. Jag vill att bilden ska vara så klar som möjligt när jag tar den.

hej!

Hur är det med crop? Är det också fusk?? :-)

/Lavinia

Förresten @warg så kan du läsa i min blogg om hur man gör med såpbubblorna :) adressen finns i min profil eller så är det mitt användarnamn här framför .blogspot.se :)

Jag håller med @Ninnurur där - att redigera bort en flaggstång som går upp genom skallen på en människa är i det här sammanhanget att gå för långt. Att beskära, dra lite i färgerna osv är däremot helt ok.

Förresten @warg så kan du läsa i min blogg om hur man gör med såpbubblorna :) adressen finns i min profil eller så är det mitt användarnamn här framför .blogspot.se :)
Nu har jag läst! Det ska jag absolut testa, men vi har det ju inte så kallt särskilt ofta här - inte en enda gång i vinter eller förra vintern (de två vintrar vi bott här).

Idag när som helst hoppas jag! Det är @RedHyuuga som ska välja och det börjar bli dags nu tycker jag ;) :D
Precis hemkommen från en lång och tuff arbetsdag med avslut på ridlektion direkt efter jobbet (ingen tid att åka hem och koppla av), nu både fryser jag och musklerna värker.

Så med tanke på det så får det bli ett tema vardagen, helst från sitt jobb om det inte råder fotoförbud eller att man inte har något jobb eller va påhittig. Nyfiken på hur ni kan göra era vardagar/jobbet intressanta på bild. ;)

Jag vet inte vem som får äran att ta ny utmaning nästa vecka är tyvärr för trött för att kolla igenom tråden, känner någon sig manad är det varsågod från min sida i alla fall. :)
Nu blir det en varm dusch och säng, sen på jobbe imorrn, kanske tar med mig kameran då. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka