Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3
KL
Letar rätt desperat efter en gård att hyra (eller köpa men det har jag sökt i drygt 2 år och inte lyckats med..) Bor i Vännäs just nu och vill hitta något mellan Hörnefors och Vännäs, inte så mycket längre från Umeå än 3 mil. Är det något man kan hyra så kan avståndet få bli längre och placeringen är inte lika koncentrerad till just det området. Förlorade budgivning på sista gårdsalternativet, det enda som varit aktuellt de senaste veckorna, i fredags.. Folk verkar ha hur mycket pengar som helst.
Har hyrt lgh på gård tidigare, där jag även fick hyra marken och kunde ha mina hästar på lösdrift. Pga en lite väl törstig och skjutglad hyresvärd så kände jag mig tvungen att flytta därifrån i våras, efter drygt 5 års vanebildande boende. Som ni förstår så har man skapat sig sitt eget "flow" och med 3-5 egna hästar (beroende på hur jag kan lyckas få ut dem) så blir ekonomin ganska ansträngd när man går från "eget" till hyra box/lösdriftsplats hos andra. Har hyrt ett bete under sommaren men måste flytta dem därifrån sista september.
Till saken hör att jag har lösdrifter och boende till mycket rimlig peng som står och väntar i Norrtälje, även hyfsad möjlighet till inkomst där. MEN (som om att det inte räckte redan..) sambon vill INTE lämna Umeå, det är dessutom han som har lite övriga önskemål gällande köp av egen gård - såsom max 3 mil till Umeå, inte så mycket renovering och helst ingen grusväg alls- så då får jag lämna kvar honom häruppe, vilket självklart känns riktigt riktigt tungt men kanske inte omöjligt.. Vad som känns omöjligt är att jag har en förälder som är cancersjuk och under behandling. Dock så är det inte möjligt att operera så jag är rädd att det inte är så lång tid kvar, att flytta 70 mil söderut känns helkorkat i den situationen. Föräldern är väldigt förstående och hjälpsam, säger att jag måste göra det som är bäst för min framtid, synd att det inte gör det enklare.
Att ge upp hästarna är inte heller någon lösning, då blir jag också olycklig i längden. Och skulle jag komma på att det var en lösning så går det ju ändå inte att sälja häst idag, jag skänker inte bort mina hästar.. Hade verkligen hoppats att vi skulle hitta något, har som sagt letat gård i drygt 2 år och vetat att denna situation riskerade att bli, i drygt 1 år. Lösningen i Norrtälje är ju tänkt att vara tillfällig för att sedan återvända hem så fort en möjlighet dyker upp.. Men den är absolut inte önskvärd, vill INTE flytta härifrån..
Just det, jag har ju självklart en hingst också, snäll och enkel att stänga in, men folk är ju inte så positiva till att ta emot hingstar..
Skriver detta i ren desperation efter någon lösning, vet ni av något? Hör av er på PM eller via kontaktinfo på hemsidan..