Bukehästar i skaraborg?

Ja, hade det bara varit lite tjäle under snön hade det varit bra :mad: Jäkla skitvinter.. Figge verkar dessutom vara en mästare på att tappa broddar, har fått skruva i nya var och varannan dag känns det som. Fattar inte, det är bara han som tappar.. Får lägga en klick superlim i broddhålen.

Golv brukar gå snabbt att lägga in, så snart kan du inte skylla på det heller :p
 
Här hos mig var det bra att rida i snön :) inte kletigt alls under. Hmm han måste väl göra någon vridning som gör att dom skruvas ur.

Men hallå, nu är jag ju igång!!
 
Hos oss går det jättebra också! Igår hade jag en sån där superkväll när jag åkte till stallet i lugn och ro, var själv där och red i en snötäckt paddock med en häst som för en gång skull tyckte det var roligt. En helt underbar kväll!

temporary-image1422901170581_54cfbfb3e087c3190023b900.jpg


Vi har inte kunnat rida i paddocken på ett tag, då den varit frusen bitvis och geggig på andra ställen. Men nu när snön kommit, och det är bra snö som kommit, går det alldeles utmärkt! :D
 
Åh vad härligt att alla börjar komma igång med lite positiv ridning igen :D Samma sak gäller här! I förrgår så kunde jag äntligen ta ett ordentligt galoppass på gärdet! Lite kletigt under men ingen fara alls. När jag har sånna dagar så älskar jag snön. För gud vad mysigt det är att galoppera i snön. Dock krävdes det 30 minuters ordentligt arbete innan det gick att galoppera kontrollerat då han hade otroligt mycket överskottsenergi som fick jobbas med en stund :bump:

Jag satsar på prova på-ritten i Lerdala den 19 April och sen efter det drar vi igång våren med lite olika pay and jumps. Men innan det ska han få göras om från vintertroll till stilig vårherre. (Hoppas på att det kan ske i början av April)

Äntligen en lugn, svettig häst som fått bli av med den jobbiga överskottsenergin:love:
1h6o83.jpg
 
Min pålle är visserligen ute på foder, men både han och jag finns i Skaraborg. :D Jag i Vara och han utanför Lidköping :)

I söndags var dom på Lrk för årets första pay and jump och det gick super :D Eventuellt startar dom på första Lokala den 14 i Falköping, och jag är galet nervös.. det blir bebis livs första lokala :p :nailbiting:

Från i söndags :)

 
Usch idag har det inte varit en rolig dag i stallet.. jag vet inte om ni läst om det, men det har stått om Billy på ganska många nyhetssidor idag. Han gick ner sig i dammen idag på förmiddagen :(
Billy är inte min häst, men eftersom vi bara är 6 hästar i stallet och jag umgås mycket med Billys ägare känns det ju nästan som min häst. Hästarna hade tagit sig ur hagen, och antingen har Billy blivit skrämd eller trängd ner i dammen som finns på gården. Han har gått igenom ett elstängsel så han har inte bara knallat ner där i alla fall.. hela dammen är omgärdad av stängsel av olika slag och på 22 år har ingen häst någonsin varit i närheten av dammen förut. Men idag hände det :(
Jag var inte med när det hände, men ägaren ringde mig strax efteråt. Billy är stallets snällaste, goaste farbror på 19 år som aldrig gör något dumt eller förhastat. Han såg så ledsen och medtagen ut när jag kom upp att jag inte visste vad jag skulle säga..
Nu verkar det rätt bra med Billy ändå, han var pigg på promenaden och han äter och bajsar som han ska. Men han låg en timme i dammen innan de fick upp honom och han har ju släpats upp så man vet ju inte hur hans gamle kropp mår dagarna efter nu.
Och som grädde på moset berättade en annan i stallet att de beslutat ta bort sin häst (utdömd) på fredag redan.. Den hästen är min hästs "flickvän" så det känns tungt just nu :(
 
Fy vilken hemsk olycka @HotrodKitten :( Jag lider verkligen med er allihop. Sådant får ju bara inte hända! Jag håller tummarna för att han trots allt har klarat traumat bra så att det inte kommer fram några skador eller att han blir sjuk pga olyckan.

Det är alltid lika tragiskt när en häst tas bort och självklart är det extra tråkigt när man vet att ens egen häst kommer må dåligt utav det. Ett tips är att verkligen hålla koll och att aktivera din häst mycket så att hen får annat att tänka på. Min dotters häst blev så deprimerad när jag tvingades ta bort min första häst att han slutade äta. Jag var livrädd att han skulle stryka med för han bara rasade i vikt och han pillade bara i fodret oavsett vad han fick :( Som tur var började han äta igen när "rätt" häst kom in i hans liv. När jag köpte mitt nuvarande sto var det blixtförälskelse vid första ögonkastet och när han äntligen kunde slita blicken ifrån henne så suckade han och började äta. Jag glömmer aldrig den stunden fast det är mer än 7 år sedan nu. Det tog honom mer än ett halvår på fritillgång av ett bra hö och ett sommarbete innan han var tillbaka i det hullet och muskulaturen som han hade innan. Hästar kan gå ner sig enormt av sorg och saknad.
 
Usch idag har det inte varit en rolig dag i stallet.. jag vet inte om ni läst om det, men det har stått om Billy på ganska många nyhetssidor idag. Han gick ner sig i dammen idag på förmiddagen :(
Billy är inte min häst, men eftersom vi bara är 6 hästar i stallet och jag umgås mycket med Billys ägare känns det ju nästan som min häst. Hästarna hade tagit sig ur hagen, och antingen har Billy blivit skrämd eller trängd ner i dammen som finns på gården. Han har gått igenom ett elstängsel så han har inte bara knallat ner där i alla fall.. hela dammen är omgärdad av stängsel av olika slag och på 22 år har ingen häst någonsin varit i närheten av dammen förut. Men idag hände det :(
Jag var inte med när det hände, men ägaren ringde mig strax efteråt. Billy är stallets snällaste, goaste farbror på 19 år som aldrig gör något dumt eller förhastat. Han såg så ledsen och medtagen ut när jag kom upp att jag inte visste vad jag skulle säga..
Nu verkar det rätt bra med Billy ändå, han var pigg på promenaden och han äter och bajsar som han ska. Men han låg en timme i dammen innan de fick upp honom och han har ju släpats upp så man vet ju inte hur hans gamle kropp mår dagarna efter nu.
Och som grädde på moset berättade en annan i stallet att de beslutat ta bort sin häst (utdömd) på fredag redan.. Den hästen är min hästs "flickvän" så det känns tungt just nu :(

Hörde om det där på radion. Fy tusan vad otäckt. Skönt att Billy ändå verkar må okej nu.
 
Usch vad otäckt @HotrodKitten ! Hur mår Billy idag? Tråkigt med den andra hästen också. :(
Vi tog oss iväg till ridhuset i kväll, det var vi inte ensamma om. :p Jag var iofs ganska tidig så han i stort sett rida klart innan det började droppa in fler och fler. Fick inget superpass, han orkar inte riktigt hålla ihop och jag sitter som en hösäck, men vi är på G iaf! :-)
 
@pemi Billy mår riktigt bra, han hade lite feber i torsdags men den är borta nu tack och lov! Han verkar ganska obrydd av allting :)

Annars så var vi iväg på årets första dressyrträning igår kväll! Och jag fick skäll.. ;) nu ska vi jobba på min sist, jag är så sprattlig i kroppen och har svårt att vara så stabil som hästen behöver. Men det kändes skönt, för jag har själv kännt att vi behöver backa och bara jobba på att både jag och hästen hittar ramen. Svårare än vad man kan tro!
 
Härligt att han mår bättre men jättetråkigt med dom andra hästarna.


Själv har jag precis hämtat hem transporten som fått golvet bytt så till veckan blir det ridhus! Red här hemma igår och det gick rätt bra. Förvända galoppen funkade riktigt bra, tippar dock in lite men det ska vi jobba på. Kan ju inte kräva 100% perfektion nu när hon stått så länge heller
 
Och nu får mina djur vila, vare sej jag vill eller inte. Hela gårdsplanen har blivit en isbana, gick knappt gå från hage till stall..

Får väl lägga all tid på att plugga istället ;)
 
Ja detta väder alltså.. Lerigt på alla gärden, isgata på vägar och stallplan.

Men en sak som jag älskar! Det börjar kännas som om vårsolen är här! Solen skiner och den värmer! :D idag hoppas jag på en härlig uteritt!
 
temporary-image1423332100935_54d653099606ee21ff2de6de.jpg
Här är det inte så halt ändå tycker jag. Dock håller jag med om att det är skönt med solen! Längtar som tusan till sommaren och alla tävlingar

Passar på att bju på en bild från i lördags. På något sätt måste jag lära mig att sluta stirra hål i nacken på min häst när jag rider. Tips någon?
 
Jag fick ett bra tips angående det här med att stirra neråt: blunda. Rid på inramat område, blunda och känn in hästen. När du sen öppnar ögonen ska samma känsla finnas kvar och för mig försvann känslan så fort jag tittade ner på hästen igen. Så då fick jag blunda igen, hitta känslan och lära mig att rida med blicken framåt.
Sen finns det en del andra övningar också, som handlar just om att lyfta blicken. Att tjata på sig själv om att inte räkna manstråna, dubbelkolla hästens färg hela tiden och just det där att huvudet inte är det viktiga i hästens rörelse.
 
När jag spelade trumpet sa min lärare "why aren't you looking for Waldo?" varje gång jag spelade för golvet (alltså tittade ner)
Tänker man så för man dessutom världens flin :angel:
 
@doleron fin han är!

@cajo131 jag fick ett tips som man och som är så självklart. Se vägen!
Så lätt att säga men börjar du rida program och vill få bättre resultat är det en enkel lösning. Domaren ger plus i kanten på vägarna om du tydligt visar att du vet vart nästa steg bär. Samt att sitsen blir automatiskt bättre. :)
 
Här har det kommit massor av snö veckan som varit men vi har faktiskt kunnat åka ner och rida fyra dagar och hemma två. Helt underbart att rida lite aktivt igen även om vi är långt ifrån toppform. Loppa var iaf helt överlycklig över att ha fast mark under fötterna och sprang mer än gärna som en hoppeponny ;)

Och idag ska vi äntligen åka och träna! ! ♡ Ser fram emot det så mycket att jag började förbereda redan igår morse. :p
Efter en massa plusgrader igår och 30 kilo salt från min sida så är den där jäkla backen körbar och jag hoppas den håller sig så nu ett tag.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
358
Senast: FrDrake
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 141
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
Hemmet Tittar på att sälja min lägenhet (Stockholm) och blir lite nyfiken på vad för arvode folk betalat för sina mäklare där ute? Och vad har...
Svar
13
· Visningar
841
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp