Bukehästar i skaraborg?

Jag tänkte göra ett försök att dra upp transporten (utan häst) ikväll. Vore trevligt om man kunde ta en lektion igen snart. Fast det var knappt min caddy kunde ta sig upp igår, så vi får väl se vad som händer.
Nuförtiden har jag ingen bil på dagtid, så det krävs lite mer planering om jag ska ut och åka.. Sambon (aka bilägaren) behöver den själv, ta sig till jobbet och sånt fånigt. Det första han gör är att få fortkörningsböter :meh:

@*tove* Visst håller du till kring Valtorp? Ridbanejakt! Eller ridhus med lite bommar någonstans inte alldeles för långt bort?
 
@sthu Jag har flyttade för lite mer än ett år sedan. Bor nu mellan Falköping och Ulricehamn så räknas inte som skaraborgare längre.

Jag åkte till vartoftas ridhus när min häst stod i valtorp. Då måste man ju dock vara medlem för att kunna vara där.
Annars om man kan höra om man får låna westerntränarens ridhus som vi skrivit om tidigare. Eller ridbanan på systra kvarn. Dock kanske den vuxit igen för mycket nu om den inte använts nått. Hon hade några bommar också
 
Jo, min egen tränare har ju ridhus, men inga bommar.. Det finns inte hos den andra heller.. Vartofta blir lite långt, fast har hört att det är billigt där.
Just det, Systra kvarn! Där kan jag kolla. Det är den där järnvägen i vägen bara, får väl gräva en tunnel :p
Fattar inte var alla Segerstadare håller hus! Massor med hästar men jag ser aldrig någon ute...
 
Igår gick tyvärr en i släkten bort så dagen var lite deppig.. Men det blev ändå en tur till stallet (påvägen dit fick vi punktering)

Så för att pigga upp mig lite så tog jag ut Dianthus ifrån hagen och hoppade upp barbacka i grimma och grimskaft, sedan red vi iväg och tog långa galopper. Så glad att jag äger just denna häst som jag kan hoppa upp på utan att behöva tänka så mycket, han är underbar!
 
Så för att pigga upp mig lite så tog jag ut Dianthus ifrån hagen och hoppade upp barbacka i grimma och grimskaft, sedan red vi iväg och tog långa galopper. Så glad att jag äger just denna häst som jag kan hoppa upp på utan att behöva tänka så mycket, han är underbar!

Tror jag är lite trött men läste att sin häst hette "Diamanthus" haha! Låter iaf väldigt trevligt med ridningen
 
Hemma från jobbet denna vecka p g a kraftig värk och smärta i bl a höft och axel. Har sjukt jobbig ridabstinens efter att inte ha ridit på två månader och hästen behöver få komma ut i skogen, men lär vara sjuuukt högt upp på tårna, så jag drar mig lite för att ens skritta lite. Vet inte riktigt hur bra jag kan parera henne när det liksom är jobbigt bara att hålla i ratten på bilen... *suck* Ska se om vi kan lösa det på nåt sätt. Ridningen är annars bra, för höften, så jag skulle behöva komma ut och skritta loss kroppen, men axeln är helt kass, så det känns som ett rejält dödläge.

Vi har ridbana på gården, men Lottapotta tycker att bostadshuset bredvid är en bock-anledning och den presening som satts upp som skydd på ett uthus är en anledning till att inte gå över mittpunkten på ridbanan, så efter två år blir det fortfarande en del rus och akrobatik innan de s k spökerierna lagt sig och vi kan börja jobba. En normal dag är sånt här inget jag bryr mig om, men med denna kassa axel...det kommer inte bli bra.

*suck*
 
Min vita som vrickade sig förra veckan och nu ska skrittas lite tyckte inte alls att skritt var kul igår... Var mer studs och krumbukter hela rundan. Håhå jaja. Tur att den lilla svarta är snäll och lugn i alla fall.
 
Idag blev det barbacka igen, känns så onödigt att sadla när det ändå bara går att skritta och trava lite. Så passar på att träna balans och att mysa massor. Den 22:e så börjar nämligen träningarna igen :D
 
Välkommen @Capable Case !! Bor inte nära tyvärr men allt är väl relativt ;)

Hur går det för er alla? Börjar ni komma igång med ridningen?
Tosca har börjat tokfälla och växlar mellan fantastisk weller extrempigg och odödlig, vårkänslor så det spritter i henne. :D
 
Red en kort barbackatur på den lilla snälla igår :) Men har inte kommit igång särskilt. Blir nog bättre snart, är ganska peppad på att komma igång faktiskt!

Mina har inte börjat fälla något ännu.
 
Zack har också börjat fälla. Det yr när man borstar. Han verkar inte särskilt påverkad (än!) dock.

Vi har ääääntligen börjat få ordning på uteritterna (peppar peppar). De senaste två gångerna vi ridit ut har han bara gått, som ingenting. Från att ha dansat runt och backat ner i diken, frusit fast och betett sig allmänt dryg till att bara lunka på och titta sig omkring över en natt. Inte mig emot men jag känner mig i ärlighetens namn såhär :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Idag skall jag testa att gå vår vanliga runda med honom på lina. Skall bli spännande att se hur det går (och hur blöt jag blir om fötterna inne i skogen...).
 
Hade ett sånt bra pass igår. Tvingade mig själv att titta upp och rida med kroppen och inte ögonen. Funkade verkligen skitbra. Imorgon ska vi till ridhuset och jag är astaggad på ett riktigt pass på ordentligt underlag :)
 
Jag hade ett riktigt nyttigt pass i fredags för min dressyrtränare. Jag ville rida utan sporrar då hästen är lite grinig nu när pälsen är igång och krånglar, och det har gått i hoppningen. Men, det gick inte lika bra i dressyren. Hästen gick inte fram. Så vi backade totalt. Fick rida hela träningen på slappa tyglar och bara fokusera på att få hästen ärligt framme för skänkeln. Vilket inte är lätt.
Min häst ser inte så svår ut att rida, men han är svår. För han är lång och har långa bakben, och jag har aldrig fått honom helt ärligt framför skänkel. Jag har tränat för denna tränare i ett år nu och visst, hon har sett att han inte går fram ordentligt, men inte att det var så illa. För det syns liksom inte, men det känns.
Det var väldigt kul att se att han hade lite skum i mungipan i slutet av passet, som alltså reds nästan uteslutande på slappa tyglar. Speciellt i galoppen, tar jag i munnen där så tappar han inner bakben direkt.
Jag som länge känt att det var jag som var så inne helvetes dålig på dressyr, känner nu ändå att jag på något sätt fått lite bekräftelse. Att göra en galoppfattning från trav är inte så krävande. Men förbannat svårt. Och då menar jag inte ens en bra galoppfattning, utan bara en galoppfattning. I hoppningen går det alldeles utmärkt, men inte i dressyren. Tränaren misstänker att hästen som unghäst (han är import Tyskland) har gått får hårt inspänd och antagligen pressats för hårt, då det inte riktigt är "normalt" beteende. Han tänker liksom inte rätt eller framåt öht. De stunderna han faktiskt gör det blir allt så lätt och min sits blir bra automatiskt. Jag har tänkt att det skulle rätta till sig så småningom men jag får nog tänka om där och helt enkelt backa bandet rejält.

Nu i eftermiddag ska vi till Grevagården på pay and jump i alla fall, det blir kul :)
 

Liknande trådar

Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
358
Senast: FrDrake
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 141
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
Hemmet Tittar på att sälja min lägenhet (Stockholm) och blir lite nyfiken på vad för arvode folk betalat för sina mäklare där ute? Och vad har...
Svar
13
· Visningar
841
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp