Bukehästar i skaraborg?

Känner samma sak med träningar, men å vad skönt det var att det kom lite mer snö nu! Nu är ju inte alla grusvägar is och is och is! Idag var vi ute och galopperade en sväng på en orörd skogsväg. Finns nästan inget bättre!
Annars så har jag varit på en hoppträning i år. Thats it. Har missat tre eller fyra dressyrträningar av olika anledningar, och det känns surt för det är inte så länge kvar innan div 3 drar igång och jag vill helst inte skämma ut oss totalt..
Fast vi var ju faktiskt på hopptävling förra helgen i Falköping och kom femma, så då fick jag en riktigt motivations-boost! Om bara väglaget kunde bli bättre så man kunde använda sig av motivationen!

@hastskotare Hoppas det inte är något allvarligt med ryggen!

@ztsu Följer ju dig på insta och det såg riktigt härligt ut på gärdet! Men vad var det sista, en hare? Skönt att ha en sån cool häst iaf som inte blir livrädd :)
 
Känner samma sak med träningar, men å vad skönt det var att det kom lite mer snö nu! Nu är ju inte alla grusvägar is och is och is! Idag var vi ute och galopperade en sväng på en orörd skogsväg. Finns nästan inget bättre!
Annars så har jag varit på en hoppträning i år. Thats it. Har missat tre eller fyra dressyrträningar av olika anledningar, och det känns surt för det är inte så länge kvar innan div 3 drar igång och jag vill helst inte skämma ut oss totalt..
Fast vi var ju faktiskt på hopptävling förra helgen i Falköping och kom femma, så då fick jag en riktigt motivations-boost! Om bara väglaget kunde bli bättre så man kunde använda sig av motivationen!

@hastskotare Hoppas det inte är något allvarligt med ryggen!

@ztsu Följer ju dig på insta och det såg riktigt härligt ut på gärdet! Men vad var det sista, en hare? Skönt att ha en sån cool häst iaf som inte blir livrädd :)

Haha, japp. Helt plötsligt flög den bara upp ur snön som gubben i lådan. Hann tänka Shiiiit, nu flyger jag av och dör och gav ifrån mig ett vrål men så hände typ inget. Han saktade bara av. Haha. Kände mig gaaanska fånig då. :rofl: :rofl: :rofl:
 
@ztsu Fast det finns ju hästar som hade kunnat reagera väldigt mycket mer! Så det är ju inte egentligen en överdriven reaktion, men förstår om det känns dumt när man gör sig beredd på att dö och allt man får är ett avbrott ;) Men skönt med en stabil häst!
Mammas sto är en sån häst som kan förflytta sig tio meter i sidleds på en halv sekund. Då får man vara beredd.. idag när vi travade i skogen gick hon plötsligt nästan ner i spagat av rädsla för att nästa sekund stå i diket på andra sidan vägen. Anledningen? Det kom tre människor gåendes inne i skogen. MED GULA BYXOR!
 
@ztsu Fast det finns ju hästar som hade kunnat reagera väldigt mycket mer! Så det är ju inte egentligen en överdriven reaktion, men förstår om det känns dumt när man gör sig beredd på att dö och allt man får är ett avbrott ;) Men skönt med en stabil häst!
Mammas sto är en sån häst som kan förflytta sig tio meter i sidleds på en halv sekund. Då får man vara beredd.. idag när vi travade i skogen gick hon plötsligt nästan ner i spagat av rädsla för att nästa sekund stå i diket på andra sidan vägen. Anledningen? Det kom tre människor gåendes inne i skogen. MED GULA BYXOR!

Hahaha! Ston! :laugh:
Min förra var precis likadan. Hoppade som en gasell, fast i sidled då.. :banghead:
 
Hahaha! Ston! :laugh:
Min förra var precis likadan. Hoppade som en gasell, fast i sidled då.. :banghead:

Jag är väldigt glad över att mamma har bra balans och inte bryr sig det minsta, och att min valack mer kör med "frysa fast"-stilen med högt huvud vilket gör att jag på sin höjd kanske slår i mankammen. Men sprättigare häst än mammas sto har jag aldrig träffat... Vi försökte få henne att hoppa ett hinder med en tunna under en gång. Big no no. Så vi rullade bort tunnan. Tror ni det gick då? Nej. För det hade ju blivit spår i ridhussanden och sånna spår kan ju vara farliga.. Så då kunde man inte ens gå på spåret bredvid.
 
@ztsu @HotrodKitten Ingen aning om vad jag gjort med ryggen faktiskt. Körde ut hösilage och så knöt sig hela ryggen på mig. Har inte alls haft åldersnoja när jag gått omkring hemma framåtlutad och hållet mig i. :D
Nu är det bättre, lite stelt och spänner men gör iaf inte ont.

Kan hålla med om ston!! Mitt kör enligt filosofin att det är bättre att bli jättejätterädd för mycket än att riskera att bli uppäten.
 
Mitt kör enligt filosofin att det är bättre att bli jättejätterädd för mycket än att riskera att bli uppäten.

Speciellt om det är något som inte brukar äta häst men kanske vill prova. Typ den där busken i svängen, grannens postlåda, en skiftnyckel eller ensilagebalar.

På tal om läskiga saker, min ponny snubblade på en hare i helgen :meh: Longerade på åkern, flyttade mig ett par meter och där låg en hare och tryckte! Hästen galopperade (eller vad det nu är han gör) rakt över den stackaren. Hare panikslagen, häst stod på näsan men verkade rätt nöjd över att marken (dvs gräset) kom närmare. Han är inte normal...
 
Vad säger du @Ackio skall vi styra upp den där Ullaredsresan? Kanske någon mer skaraborgare som vill hänga på? Köpa motivation för pengar istället, nu när det knappt går att rida :D
 
Vad säger du @Ackio skall vi styra upp den där Ullaredsresan? Kanske någon mer skaraborgare som vill hänga på? Köpa motivation för pengar istället, nu när det knappt går att rida :D

Jag är på! Spara mig en plats i bilen och ge mig gärna till efter löning haha :D
 
@ztsu Åh Ullared :love: :love: Har planerat in Ikea snart så jag får vänta lite med Ullared.

@sthu Men oj! Hur gick det med ryttare och alla? Våra hästar är kompisar med hararna i stallet, äter ur deras foderlådor ihop i hagen :D Så söta. Bara min som inte tycker det är okej, de har ju sabeltänder!!!!
 
Idag red jag..... Eller nått liknande iaf.
På med nya sadeln och ut på snöiga banan. Vi hittade snabbt en trevlig arbetsform (rollkur) och passade på att variera formen med lite stjärnkikare, variation bygger runda muskler som ni vet.
Kände även igenom lite grunder såsom taktning kort och hög, vilda kast med huvud, blandade småhopp, korstrav, helt om, dragkamp och favoriten 0-100 på1 sekund.

Ryttarens reaktioner på dressyrpasset.
:love: :confused: :eek: :mad: :banghead: :meh: :rofl:
 
Idag red jag..... Eller nått liknande iaf.
På med nya sadeln och ut på snöiga banan. Vi hittade snabbt en trevlig arbetsform (rollkur) och passade på att variera formen med lite stjärnkikare, variation bygger runda muskler som ni vet.
Kände även igenom lite grunder såsom taktning kort och hög, vilda kast med huvud, blandade småhopp, korstrav, helt om, dragkamp och favoriten 0-100 på1 sekund.

Ryttarens reaktioner på dressyrpasset.
:love: :confused: :eek: :mad: :banghead: :meh: :rofl:

Haha! Känner igen den där typen av pass. :rofl:
 
Åh vad det är härligt med all snö som kommit!! Hoppas bara den får ligga kvar ett tag. Idag ska jag äntligen rida igen, första gången sen november!
 
Men oj! Hur gick det med ryttare och alla?

Jag longerade, så ingen satt på. Tycker mest synd om haren :p Hästen blev lite smutsig på nästan bara, och rätt sur att han var tvungen att jobba en stund till efter denna traumatiska upplevelse.

Nu ska jag ut i snön! Lite lunch, sen motionera hästar. Kanske ska man skruva på medarna på vagnen, det borde väl gå nu. Måste ju använda medar när man har dem.

@doleron Ja nu får du faktiskt inte lata dej mer!
 
@sthu ja nu är det färdihaft! Dock verkar det som att transporten tar lite längre tid än väntat att fixa för golvet skulle beställas. Men till helgen får jag nog hem den. Men nu går det ju bra att rida hemma när det kommit snö
 

Liknande trådar

Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
358
Senast: FrDrake
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 141
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
Hemmet Tittar på att sälja min lägenhet (Stockholm) och blir lite nyfiken på vad för arvode folk betalat för sina mäklare där ute? Och vad har...
Svar
13
· Visningar
841
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp