Bukehästar i skaraborg?

@cajo1312 Ingen aning, vet bara att det är en kort kort pay&ride. Mer info kommer står det på hemsidan. Har inte ridit distans på femtielva år så det ska bli riktigt kul! Men 15 km rider man på två timmar utan problem. Min otränade, feta 20-åring som helst kryper fram fixar drygt milen på 50 min blandad terräng om man pressar honom. En normal häst med normalt tempo klarar det utan problem. Och man kan ju se det som en kul grej och ta det helt i sin egen takt, det är ju lite det som är meningen.

@doleron Bra, då provar ni distans med så är det bara körningen kvar sen!
Du har ju sett min loppa på tävling, ibland vet man inte om det går att styra :angel: Haha, det kanske är därför jag håller mig på Wras, brukar inte vara så mycket folk där att springa över :D

Fasen, distans kanske vore perfekt för oss egentligen. Jag älskar det, hästen är galet motiverad att springa tills jorden stannar, finns ingen att springa över.. Kanske ska börja spana efter en lite lättare sadel, skaffa ny pulsklocka och börja träna igen :d
 
Du jag har redan kastat på henne selen och lekt lite här hemma så det är bara lite engagemang kvar från mitt håll så är hon inkörd. Hah, I know the feeling. Men du kanske kan få låna min hästskötare nångång om du ber riktigt fint.

Pulsklocka? På häst eller ryttare?
 
Haha, snacka om att bli allroundhäst! Engagera dej nu då så hon blir inkörd nån gång!

Hästens puls så klart, det är ju den som spelar roll i distans. Hade en för ett par år sen, men det gick inte byta batterier i sändaren.. Polar har så på sina "billiga" modeller. Fergus har nog aldrig varit så slimmad och vältränad som när vi pulstränade ;)
 
10703497_10152296819686727_5599098848018262920_n_54340033e087c31cf766c96a.jpg


Allround ftw vet du väl ;)
Haha ok. Pajs har ju som en tendens att stressa upp sig för inget så det hade ju vart kul att se hur pulsen gick på henne. Haha bilder på honom från den tiden månne?
 
Nu fick du mej att börja titta på gamla Figge-bilder! Det har blivit ett par stycken, har haft honom i snart 13 år :o Och jag som bara skulle ha honom över vintern och rida in honom. Så gick det med det!

Han är en sån där som alltid ser smällfet ut, men här är han faktiskt i himla bra form. April 2011. Han var ännu snyggare vintern -10/-11 men hittade inga bra bilder där.
IMG_0183.jpg

Våren 2012, och gissa vem som står och sover bakom honom? :D Hade inte köpt henne än, men snart så.
Figge-1.jpg


Fast han var rätt söt för tio år sen
PICT0014_zps4gqdinqy.jpg

Som en liten tjock raggsocka, min lilla traktor! :love:
 
Jag finns också i skaraborg :)
Har nyligen flyttat min häst till habo gård i töreboda. Så fruktansvärt skönt med ridhus och jag längtar efter att få utforska underbara moskogen med dess sandvägar!
Jag har en 11 årig travare som jag håller på att utbilda för fullt :)
10467104_10152559434061159_2510430776746839156_o.jpg
 
Välkommen @Shark . Brukar träna på Habo så vi kanske stöter på varandra :)

Någon mer som inte kommer igång med ridningen? Missat båda mina träningar pga väder och väglag och att åka på programridning till helgen känns ju sådär när hästen gått lugnt en vecka och snart stått en vecka. :( Jag vill rida i min nya sadel!!

Är så trist att inte komma igång när man verkligen vill.
 
Välkommen @Shark . Brukar träna på Habo så vi kanske stöter på varandra :)

Någon mer som inte kommer igång med ridningen? Missat båda mina träningar pga väder och väglag och att åka på programridning till helgen känns ju sådär när hästen gått lugnt en vecka och snart stått en vecka. :( Jag vill rida i min nya sadel!!

Är så trist att inte komma igång när man verkligen vill.

Samma här. Har varit sjuk och får liksom inget flow i planeringen. Suck. Och vädret börjar jag bli rejält trött på nu. Har man planerat att hoppa någon dag då kan man ge sig den på att det snöat under natten så att paddocken är full med snö. Och har man planerat att rida ut kan man ge sig den på att det blåser storm. Har man planerat dressyr så regnar det och ja, du fattar vad jag menar. Nu vill jag ha vår!
 
Samma här. Har varit sjuk och får liksom inget flow i planeringen. Suck. Och vädret börjar jag bli rejält trött på nu. Har man planerat att hoppa någon dag då kan man ge sig den på att det snöat under natten så att paddocken är full med snö. Och har man planerat att rida ut kan man ge sig den på att det blåser storm. Har man planerat dressyr så regnar det och ja, du fattar vad jag menar. Nu vill jag ha vår!

Ja man lyckas få in ett par pass och tänker att "nu är vi på g igen" men sen blir det vila i ett par dagar igen.
Tyvärr har vi tappat möjligheten att rida ut också. Vi har bara en liten runda som hon accepterar att gå ochh självklart avverkar de där nu.
Planer på ridhus sön- tisdag men det öser ner snö här nu så det återstår att se.
 
Ja man lyckas få in ett par pass och tänker att "nu är vi på g igen" men sen blir det vila i ett par dagar igen.
Tyvärr har vi tappat möjligheten att rida ut också. Vi har bara en liten runda som hon accepterar att gå ochh självklart avverkar de där nu.
Planer på ridhus sön- tisdag men det öser ner snö här nu så det återstår att se.

Jag har det också lite jobbigt med att rida ut. Med sällskap går det bra men ensam är han så jädra dryg. Det går, men man måste kämpa hela tiden och det är jag dels för feg för och dels tar det ju liksom bort det roliga och rogivande med att rida ut. Och såååå trist det är att behöva vara beroende av andra.
 
Jag har det också lite jobbigt med att rida ut. Med sällskap går det bra men ensam är han så jädra dryg. Det går, men man måste kämpa hela tiden och det är jag dels för feg för och dels tar det ju liksom bort det roliga och rogivande med att rida ut. Och såååå trist det är att behöva vara beroende av andra.

Det är tråkigt när uteridningen inte fungerar. Loppan reds in ute och var snäll men tyvärr i takt med mer kondition och muskler började hon testa mer och mer. Vi kom alltid dit vi ville och jag satt kvar men hon har alltid haft nära till att ställa sig upp och det börja hon med ute och så pass att vi slog över flera gånger.
Efter ett tag beslutade jag mig att ta bort uteritterna helt och fokusera på att hitta lösningar på banan först innan vi gav oss ut i naturen igen, rädslan för att hon skulle orsaka trafikolycka ´när hon sprang hem blev för stor.
Sen började vi leda och skritta henne en runda ihop med en trygg herre och tillslut kunde vi gå själva men bara den rundan och då får det väl vara så. Finns variation med skog och grusgrop och så vidare så vi klarar oss men visst saknar man friheten.
 
Det är tråkigt när uteridningen inte fungerar. Loppan reds in ute och var snäll men tyvärr i takt med mer kondition och muskler började hon testa mer och mer. Vi kom alltid dit vi ville och jag satt kvar men hon har alltid haft nära till att ställa sig upp och det börja hon med ute och så pass att vi slog över flera gånger.
Efter ett tag beslutade jag mig att ta bort uteritterna helt och fokusera på att hitta lösningar på banan först innan vi gav oss ut i naturen igen, rädslan för att hon skulle orsaka trafikolycka ´när hon sprang hem blev för stor.
Sen började vi leda och skritta henne en runda ihop med en trygg herre och tillslut kunde vi gå själva men bara den rundan och då får det väl vara så. Finns variation med skog och grusgrop och så vidare så vi klarar oss men visst saknar man friheten.

Fy vad otäckt! Våra problem är inte ens i närheten. Kan nog knappt ens kallas problem i jämförelse...
 
Håller med alla ang vädret, ett tag var vi bra igång o planer smiddes för ev träningar . Sen var vi tillbaka på ruta ett m isgata överallt. Min häst funkar iaf superbra vid uteritt, då hon är inriden o utbildad mestadels i skogen. Vi vet liksom inget annat, har varken ridbana eller ridhus runt knuten. Ingen egen transport heller, vilket gör att det blir lite knöligare när man ska iväg. Ska försöka köpa en transport under året som kommer iaf . Nu har ju snön återkommit så då ska vi väl kunna få till vettiga pass ute igen...hoppas jag . Hon har väl gått ca 3-4 dagar per vecka, och så lär det nog bli ett tag till. Nåja, vi hinner nog tids nog .
 
Mina har bara promenadridits ett par dagar i veckan sen mitten av november. Och så tänkte jag sätta igång skimmeln, men då trampar hon av sig en sko :( Men hovis kommer och fixar den imorgon!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
358
Senast: FrDrake
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 143
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
Hemmet Tittar på att sälja min lägenhet (Stockholm) och blir lite nyfiken på vad för arvode folk betalat för sina mäklare där ute? Och vad har...
Svar
13
· Visningar
841
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp