Bukehästar i skaraborg?

Jag hade sån ångest i onsdags. Det var dags för träning, men väglaget kändes lurigt som bara den. Satt hela morgonen och funderade på om jag skulle åka eller inte. Vägen till ridhuset är en smal, asfalterad ko-stig typ som lutar, svänger och är full med backar.
Jag åkte vägen med bilen och tyckte den kändes ok, den var full med snömodd så risken för blankis på vägen var ju rätt liten. Ringde till tränaren och beklagade mig, jag visste fortfarande inte hur jag skulle göra. Hon sa att vi kunde slå ihop grupperna så jag slapp köra så sent (i vanliga fall åker vi hemåt runt 9, halv 10), och det kändes mycket bättre att kunna åka hem vid åtta istället. Så vi åkte på träningen och det blev den bästa träningen någonsin tror jag! Jag är så glad att jag åkte, det var inga problem alls med väglaget. Hästen skötte sig i stort sett prickfritt från framridning till slut. Det är inte ofta det händer och det var precis vad jag behövde nu!

Ikväll bär det av till Tibro för dressyrträning!
 
Äsch.. Nu får all träning ligga på is ett tag.

Vi skulle åkt och tränat i tisdags, första gången för min kompis och hennes häst! Jag skulle egentligen åkt med med min, men tyckte det var lite för halt för mina dåliga däck och relativt klena bil. Så vi packade in hennes irish cob som inte åkt transport på tre år och var lite skeptisk (allt går med lite godis!) och körde iväg.
Det blev en kort resa.. Vi har en lång backe fram till stallet, inte speciellt brant men lång. Vi kom halvvägs, dvs typ 200 m, sen tappade bilen fästet och däcken bara spann.
Ja, och där fick bil och kärra stå. Vi packade ur hästen (som var otroligt lugn och samlad med tanke på hur lite erfarenhet av transporter hon har) och gick hem. Bilen stod kvar mitt på uppfartsvägen tills hennes sambo kom hem och hämtade den med traktorn.

När jag skulle hem med mitt eget, tomma, släp sen på kvällen kom jag lite längre. Hela en kilometer faktiskt. Sen fastnade jag i en liten backe utanför grannens hus.. Och givetvis fick jag möte och bilar bakom. Väldigt glad att transporten var tom, det var så halt att jag rullade bakåt ner i ett dike. Det kom en trevlig man med sand och spade och hjälpte oss upp på gårdsplan, där var det bara att koppla loss transporten och köra vidare utan den. Traktorn fick hämta släpet och parkera vid stallet.

Och igår kom jag ingenstans. Först hade vaktmästaren här hemma plogat in båda mina bilar, men det var ju lätt att lösa ("hörru! Min bil! Snö! Bort!"). Upp till stallet, ut och rida, frid och fröjd och glashalt. Var för ovanlighetens skull helt själv på gården.
Och gissa vad som händer? Jag kör fast!
På garageuppfarten..
Båda framdäcken åt sig ner i gruset så hela bilen vilade på underredet. Fattar inte hur det gick till, men där stod jag. Än en gång fick traktorn komma till undsättning.

Jag tänker inte köra bil mer. Inte utan traktor i närheten i varje fall.
 
I helgen ska jag på löshoppning med två av unghästarna. Hos mig är det inte så mycket snö så jag tror inte det blir några bekymmer med att komma dit. Treåringen har jag tänkt ska gå treårstest så något behöver han ha hoppat innan.
 
@sthu shit vad drygt! Tur att det verkar som att det gick lugnt till alla gånger och att ingen blev skadad. Känner mig i alla fall sjukt nöjd med mitt val av bil. 4wd ftw!!


Har bestämt att jag ska dra igång hästen i februari, och jag ser verkligen fram emot det. Ridhuskort ska köpas bara
 
Säger samma som du @doleron Köpte mig en fyrhjulsdriven bil till förra vintern och tänker aldrig mer äga en bara tvåhjulsdriven bil! Vi har en monsterbacke upp till stallet (90 gradig kurva, sen backe med en extra knyck på slutet, så man kan inte ta farten och satsa för då klarar du inte kurvan) och hästlivet vintertid har blivit så lätt sedan jag köpte 4wd! Mammas Saab tar sig inte ens upp utan släp, jag drar upp bil och släp utan några som helst problem.

Fast, med det sagt ska jag ju också säga att jag hatar att köra transport vintertid ändå. Och så gillar jag inte kyla heller. Men jag ska visst åka och tävla på lördag ändå, jag fattar inte hur jag tänkte där..
 
Åh va jag känner igen mig! @sthu.
Har också haft en pisstid med transport och bil. Fastnat två gångeri backar nu med tratransport.En gång på väg hem frfrån hjo träning men då kunde jag iaf backa ner och ta ny fart (så gland att jag är en jäkel på att backa med släpet).
Andra gången fastnade jag hemma. Vår utfart sluttar ner mot "stora" vägen som går uppför så man får inte mycket fart i korset utan måste nästan starta stillastående i backen och den gången gick det bara halva backen. Försökte krångla mig ner men fick glid på hela ekipaget och höll på att kana ner med transporten i diket så det blev till att lasta ur och gå hem.

Då tröttnade jag och åkte och köpte nya däck. De gamla var inte så illa men va sjutton.

Och idag fastnade jag när jag skulle dra loss transporten på stallplan. Suck! Men det gick bra att åka ner och träna iaf , lättare när det ligger snö på vägen att få fäste.

Hatar vinter så mycket!!! I år har jag lagt allvarliga tankar på 4wd. Vill känna mig lite säkrare på vägen med transport men är ju inte gjord av pengar. Kan man få någon vettig fyrhjulsdrift för 20 000? Hittar mest bara volvo v70 och det vägrar pappa.
 
@doleron Stilare... :p Vi har varken 4wd eller speciellt många hk. Den är stor men ganska klen vår lilla saab. Och efter vårt lilla äventyr på stallplan är dessutom dubbdäcken dubbfria..
Nä, jag har väl tänkt att både köpa ett rejälare släp och en ny bil när jag gått och fått jobb på heltid. En Saab! :D

I övrigt, jag älskar vinter. Men jag hatar vinter utan tjäle. Kan ju inte rida på åkrarna runt här utan att trampa sönder dem totalt! Och det vill man inte göra. Och har fortfarande inte fått tag i människan som äger ridbanan! Fattar inte var hon håller hus.. Får leta rätt på hennes nummer och ringa.
 
@sthu äh vadådå. Har inte fått vara ute med min bil ordentligt än, men snart så!
Känner mig i alla fall oerhört mycket tryggare och säkrare, både med och utan släp, med subban än vad jag gjorde med Forden. Lätt värt att kostnaden är högre!!

Drömmer också om ett nytt släp. Ume b50 m m mmmm
 
De är sjukt bra, subbarna. Ut och åk med dej nu då! Sitta hemma och sitta, vad ska det vara bra för? Dagens ungdom...
 
Jag ska jag ska. Men jag vill ju som testa med släp och hela kittet ju och hittills har det ju inte vart så lockande att ge sig ut..
 
@hastskotare
Jag hade ju en Subaru Legacy förut. ASBRA dragbil, men ful som skam. Det kan du hitta någon för 20.000:- i OK skick, men kolla rost då de rostar lätt. Deras fyrhjulsdrift är känd för att var driftsäker. Jag hade en -01 förut, som rostat sönder och samman. Det var visserligen en importbil så den var säkert inte rostbehandlad undertill för vårat klimat från början, dock är det "vanligt" med asiatiska bilar att de inte riktigt är rostskyddade på samma sätt. Legacyn är lite slö i motorn bara. Vi gav 26000:- för den.
Nu har jag köpt en Audi a4 quattro, också -01. OCH HERREGUUUUD. Min drömbil. Så fruktansvärt bra att köra, tar sig fram överallt och har typ 40 mer hästkrafter än Legacyn. Köptes för 29000:- men är i toppskick. "Det har AAALDRIG varit barn eller djur i den, jag har aldrig använt baksätet" - citat säljaren. Jag tror han grät inombords när jag sa att jag skulle ha den till stallet.
Dock är båda bilarna lite dyrare bilar att reparera, framför allt Subarun då de flesta delarna ska beställas från Japan.
Om man kollar på Audi är a4 innan -00/01 ofta dålig i framvagn, det var en sjuka på de bilarna. Är det åtgärdat är det väl OK.
Subarun fick dra 1600 kg på B-kort och Audin kommer jga inte ihåg nu, men typ 1540 kg tror jag.
 
Här är en Skaraborgare till, nyligen blivit med en häst till. Så nu står jag med två och vi finns i Broddetorp. Såklart med utsikt över Hornborgasjön och dessa j*vla tranor som kommer och går :)

10931489_772393866174303_1018541994359275921_n.jpg

Utsikten från hästhagen.

My Fair Lady - Tinker - född 1996.
Vanvårdsfall som jag fick hem förra lördagen (17.e)
10919397_771045922975764_5574614440949543098_o.jpg


Sigurd - Polsk Import m okänd stam - född 1987
859579_761686493911707_4105552062642151619_o.jpg
 
Välkommen @Tikket ! Himla söta hästar! Red in en Tinker för ett r en, otroligt snäll och arbetsvillig kille.

Uppdatering här ifrån. Kom 30-40cm snö här nu så nu har jag äntligen kommit igång igen med ridningen. Lättare att köra transporten och ridbanan hemma går att använda lite lätt. I veckan har vi två träningar inplanerade och tänker åka ner tillridhuset så ofta det går, vi båda behöver trimma in oss lite.

Sen börjar det faktiskt rulla igång lite här igen. Veckoträningarna kör igång, tävlingar börjar ploppa upp och det blir ljusare! Pay and ride om två veckor och helgkurs om tre och tävling (debut Msv) om 5 veckor. Supernervös inför tävlingen då det blev det lite svårare programmet och startfältet är så duktiga.
 
När jag ser vad ni skriver om snön och komma iväg osv är jag tacksam för bara ha en 10 meter att gå till ridhuset.
Min kille är äntligen inte halt.. igen ;) Så nu gör vi tredje försök till sätta igång efter vintervilan. I denna takt lär det inte bli någon kvalite för honom i år om han ska envisas hamna i trubbel. Nåja nu ska stallchefen fixa ett bättre sällskap åt honom i hagen så han slipper åka på stryk bara för han är lekfull och valpig. Han är ju dumsnäll med så han fattar knappt när hästar blir sura på honom :(
 
Uppdateringar från oss kommer här!
Vintern är både hemskt och underbar, just nu är det isgator överallt och överskottsenergin börjar visa sig. Men har 3 väldigt härliga pass som skett de 2 senaste veckorna!

1. En uteritt/promenad med stor del utav släkten och självklart hästen. Picknick, lekar med barnen och flera timmars ridning!
2. En ritt på gärdet som var fyllt av överskottsenergi men tyvärr tillät inte underlaget någon galopp och början av passet var hemskt då jag inte kunde rida lätt utan att han försökte dra iväg. Men tillslut jobbade vi fint på volter i trav och både han och jag blev av med överskottet av energi och jag fick träningsvärk i magen på köpet :banana:
3. Idag gick det inte att rida alls.. men gick istället med honom till ett gärde i grimma och långt grimskaft där vi sedan sprang av oss tillsammans. Han tyckte det var otroligt roligt och det blev en del galopp och glädjesprång bredvid mig. (så underbar känsla när min 27 åring har sån glädje och energi kvar i kroppen) Han är en once in a lifetime-häst! :love:
1h6o83.jpg

24fwz6b.jpg
 
Ännu en skaraborgare här, hade helt missat tråden. Bor utanför Tidaholm och har en halvblodsvalack (född -08), sen har dottern en 25-årig shettis (pensionär) och en B-ponny (18 år som hon rider). Tränar dressyr och var ute på några Pay and Ride i somras, sen fick hästen problem med fötterna (de "rasade" och det gick inte att sko) så han fick bli barfotahäst i 6 månader. Tyvärr fungerade han "sådär" utan skor (trots barfotaboots med tjock sula) så vi har ridit korta pass på mjukt underlag 3 dagar/vecka de sista månaderna. Nu fick vi iaf klinikhovslagaren på skor och vi hoppas komma igång igen. :-)
Vi har 1 km till ridhus, men tyvärr har hästen haft åsikter om underlaget så brukar köra till antingen tidaholm eller korsberga och rida.
Lägger in en bild på Wille också, lite lagom muskelfattig efter hovproblemen.
10409200_10152675486752887_4476094974669685392_n.jpg
 
Här är det fortfarande lugnt. Har planerat att börja rida igen nästa vecka och har köpt ridhuskort. Besiktigade släpet idag och det visade sig att fanskapet hade hål i golvet så det måste bytas. Men det borde hinnas bli klart till veckan blev jag lovad :)
Paj är i alla fall omåttligt uttråkad vilket hon visar varje dag i hagen
 
@doleron Vilket ridhus? Aj need kompany!
Väntar bara på att isen på uppfartsvägen ska bort sen ska vi ut och åka!

Ponny har stått i typ fyra dagar, var helt tokig när vi vart ut idag.. Lurigt underlag, annars hade hon fått springa av sej och jobba lite mer.
 
På sorf @sthu. Det ligger ju närmast. Dock gick inte min transport riktigt igenom besiktningen igår, måste byta golv. Men föhoppningsvis blir den klar på onsdag till veckan :)
Paj har stått sen november så 4 dagar är ju inget
 
Meh, fel sida världen ju!

Oj, sen november! Och här har jag dåligt samvete för hästarna bara gått typ tre dar/vecka nu i januari :o
 

Liknande trådar

Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
358
Senast: FrDrake
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 143
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
Hemmet Tittar på att sälja min lägenhet (Stockholm) och blir lite nyfiken på vad för arvode folk betalat för sina mäklare där ute? Och vad har...
Svar
13
· Visningar
841
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp