Bukehästar i skaraborg?

Kanske skulle skriva lite mer om oss också. Eller i a f hästen.
Paint, -07, riden och (snart) körd. Vi rider ihop med distansaraber och skogsmullecurlys, tömkör en hel del och jobbar i lokselen. Mitt mål den här vintern var att åka släde, men vi får väl se om snön ligger kvar tillräckligt länge.

wpid-img_21833922442841.jpeg
 
Kanske skulle skriva lite mer om oss också. Eller i a f hästen.
Paint, -07, riden och (snart) körd. Vi rider ihop med distansaraber och skogsmullecurlys, tömkör en hel del och jobbar i lokselen. Mitt mål den här vintern var att åka släde, men vi får väl se om snön ligger kvar tillräckligt länge.

wpid-img_21833922442841.jpeg

MEN vilken söt :love:
 
Istället för att starta en tråd om detta så ber jag om eran hjälp.. Har hittat en 5årig häst som jag är intresserad av (arab/halvblod 164 i mankhöjd). Jag söker ju en häst som jag kan tävla hoppning och distans med. Hoppning tänker jag mig ungefär 130 cm.

Ägaren svarade mig då att denna häst kommer med lätthet klara banor på ungefär 1 meter men över det trodde hon inte på. (hästen har aldrig varit skadad och är precis inhoppad).

Så hur ska jag tänka? Kan man verkligen se det såhär tidigt? (jag får tyvärr alltid en vilja att motbevisa sånt här.. men kanske borde lyssna på den som faktiskt känner hästen?..)

Hjälp mig med era åsikter! :banghead:
 
@cajo1312 Jättesvårt att säga men jag har alltid fått lära mig att en ko kan hoppa 1- 1,10 m. Det är därefter lite talang kommer behövas då banorna blir mer tekniska. För en feg dressyrtant som mig känns 1.30 högt och jag hade nog personligen velat ha en häst med rätt kvalitéer för det. Men jag är tant :p

Hade den gjort något innan? Har du någon tränare att diskutera med? Har du själv erfarenhet från de höjderna? Spelar ju in lite tycker jag, om du har vana så kan du ju lättare känna efter och guida hösten tänker jag.

Bara min tankar. Svårt när man inte sett varken hästen eller dig. Men lycka till!!:)
 
@hastskotare Jag har en väldigt bra tränare men har själv aldrig tävlat dom höjderna då jag har en gammal häst. Men att guida hästen rätt tror jag absolut att jag skulle klara av om hästen bara har viljan till det! Men när man får höra att det inte kommer gå så blir man väldigt tveksam och jag blir osäker på om jag ska chansa eller inte..
 
@cajo1312 1,30 är ju inte JÄTTEHÖGT, men det är högt och framför allt tekniskt. En häst behöver väl kanske inte världens bästa teknik för att ta sig över men de behöver "huvudet" för det, de måste vilja. Min häst har en helt ok teknik över hinder, har lätt för sig osv men är så förbannat svårmotiverad och koncentrerar sig på allt annat än hindren, att 1,10 på tävling är nog för oss. Så jag skulle säga att huvudet på hästen är viktigast, och därefter galoppen. I 1,30 är oxrarna breda och hästen måste nå över oxrar och i kombinationer, samtidigt som den behöver kunna regleras ner om det behövs. Sist tycker jag tekniken kommer, för 1,30 kräver ingen superteknik.
Om hästen är 5 år och inhoppad borde det nog märkas vad den har för "hoppskalle", men samtidigt är det ju också något du kan lära den att tycka om också iom att den i stort sett är helt grön i hoppningen... svårt. Det blir ju extra svårt när du ska ha den till distans också! ;)
 
@cajo1312 Jag hade tagit med tränaren alt filmat när hästen hoppar och visat tränaren, för att få höra vad tränaren tror. Speciellt nu om du själv inte har någon erfarenhet på de höjderna, är det ju svårt för dig att veta och kunna se vad som krävs av hästen för att kunna gå där. Det kanske tränaren kan ge dig lite mer input liksom :)
 
@HotrodKitten ja det kan vars så. Jag jämför mig hels tiden med andra trots att man inte ska ich det stressar mig. Alla säger helatiden attjag har så fin häst och då tänker jag att de väntar sig att vi sks kommit mycket längre och mef bättre resultat. :(

Det där ju det värsta som finns.. MEN på vilket sätt hade Kakan mått bättre om ni kommit längre? Ni tar allt i den takten ni känner är rätt för er. Och Kakan är ju en riktigt knivig häst, hon är ingen som man bara åker runt på och som automatiskt gör allt rätt. Du får kämpa för resultat och det kommer du få igen i slutändan.
Men jag förstår dig, för jag känner samma med Jan-E ibland. Men det är något som man får skjuta undan. För på riktigt, jag rider för att jag tycker det är kul. Jag gillar min häst, och jag vill att han mår bra. Det gör han just nu. Och det är det viktiga!
 
Det där ju det värsta som finns.. MEN på vilket sätt hade Kakan mått bättre om ni kommit längre? Ni tar allt i den takten ni känner är rätt för er. Och Kakan är ju en riktigt knivig häst, hon är ingen som man bara åker runt på och som automatiskt gör allt rätt. Du får kämpa för resultat och det kommer du få igen i slutändan.
Men jag förstår dig, för jag känner samma med Jan-E ibland. Men det är något som man får skjuta undan. För på riktigt, jag rider för att jag tycker det är kul. Jag gillar min häst, och jag vill att han mår bra. Det gör han just nu. Och det är det viktiga!

Visst är det så. Så svårt att sluta jämföra med andra dock. Speciellt när det kommer många unga ryttare nu också som är jätteduktiga, då undrar man ännu mer varför man inte kommer någon vart. Jaja, jag hör ju hur jag låter och gnäller. Imorrn ska tosca iaf tömköras av c och få ur sig lite energi, hon har tyvärr fått stått nästan hela veckan pga jobb.
 
Det är ungefär som när jag kommer på hoppträningen.. i gruppen innan är det ponnyer och tonårstjejer. De hoppar högre än vad jag och Jan-E gör (eller någon annan i våran grupp för den delen) trots att deras ponnyer är mindre och de levat kortare tid än vad jag aktivt har ridit.. Det gör att man blir lite besviken på sig själv på något sätt.
Det är surt som fan att känna att man inte utvecklas men det gör man nog alltid ändå. Något lär man sig hela tiden, även om det inte känns så. Sen är det ju det med ridningen, man blir ju aldrig full-lärd och det är inte bara ridningen som måste funka. I höstas funkade det rätt ok med ridningen men hästen var HEMSK i hantering och skulle helt plötsligt inte lastas eller ens ledas. Vi började seriöst fundera på om han fått en hjärntumör. Sen var det nog bara havre och pälssättning i kombination som gjorde att han blev ett monster, men det satte sig ju i ridningen också, hos mig. Man går omkring och känner sig asdålig och då ser man inte framstegen som man gjort, bara för att man tror att man inte kan göra några.
Men sen är det bra ibland att jämföra sig med andra, för det kan sporra en eller ge en lite självförtroende :)
 
Det är ungefär som när jag kommer på hoppträningen.. i gruppen innan är det ponnyer och tonårstjejer. De hoppar högre än vad jag och Jan-E gör (eller någon annan i våran grupp för den delen) trots att deras ponnyer är mindre och de levat kortare tid än vad jag aktivt har ridit..


När jag var och testade terränghoppning förra sommaren fick jag vara med i en grupp med 4 andra. Dom hoppade alla högre och bättre än jag och den äldsta av dom var 12 år tror jag. Kan även garantera att jag var livrädd ungefär hela tiden. Men kul var det och det är ju därför man ska rida :)
 
Precis :)
Jag har haft som mål länge att starta 1,20 på Jan-E. Men jag har nog mer och mer ändrat det till LA dressyr istället. Jag blir mer och mer höjdrädd ju äldre jag blir, speciellt på Jan-E som inte är helt att lita på när det kommer till att hoppa eller inte. Det har hänt att vi galopperat mot ett hinder och han istället för att titta på hindret tittar på tanten i publiken med den rosa jackan typ, fast han fortfarande galopperar mot hindret. Jag bara känner att "jävlar, han ser inte hindret, han har svävat iväg igen".. Det är läskigare att rida an mot ett 1,20 hinder då än ett på 1 meter som han kan kliva över i värsta fall.. ;)
 
Ni är så kloka! Många hjärnspöken att brottas med.

Nu tänker jag spy lite över vintern! Jag är en sån som hatar allt med vinter och nu när man inte kan göra nått för att hela världen är täckt med spegelblank is hatar jag det ännu mer!!! Vår väg har 5 cm tjock lager med våt blankis och gick knappt att ta sig till kvällsfodringen nu. Förmodligen ingen motionering av knäpp fuxhäst imorrn heller. Åh va jag önskar att hon kunde vara normal att rida ut på. :(
 
Samma här.. Jag skulle behöva skridskor till hästen istället för brodd.. Idag kom vi ut en sväng, men bara för att vi kunde rida i dikeskanten till ett gärde som funkar OK att rida på, om man har lite koll. Då har vi ändå paddock men den är ju också isig och vrålgreggig nu så där vill man ju inte rida.. Lasta och köra är ju inte aktuellt heller med det väglaget men jag hoppas det är bättre tills på onsdag då det är hoppträning! Men med tanke på att det ska regna och vara plusgrader i natt och imorgon borde det hinna försvinna tycker jag..
 
Ja jag har träning i Hjo imorrn egentligen men jag åker inte korsberga vägen när den är isbana! Så vi ändrade så träningen blev hemma men jag kommer ju inte ens av stallplan!
Har ju ridbanan men den ser ut somen skridskobana. Nog för att våra broddskor är fantastiska men va fan... Börjar få lite ångest över hennes motionjust nu.
 
Instämmer i att det vädret är sämsta tänkbara, idag red medisen o hon lyckades hitta stigar i skogen som var ridbara. Har fördelen att ha skogen inpå knuten o där kan man ju oftast rida " offroad" om inte annat. Blir ju mest skritt såklart men med mkt kliva över stock o sten så lite gympa blir det ju iaf
 
Jag väljer att vaccdinera och göra en tandkoll så här års, d v s två veterinärbesök, just p g a väglaget. :D Då behöver jag inte ha så dåligt samvete för att hästen får stå när jag inte kommer iväg ut.
 
Jag var ute och körde transport igår. Släpet står hemma på min parkering, så får köra det tomt till stallet (ca 4 km på antingen liten krokig men fin väg, eller på 47:an). Hade hjärtklappning när jag kom fram till stallet! Då hade ändå den värsta isen smält undan.
Men vi lastade och körde till lektion ändå! Tur att det är samma väg tillbaka till tränaren :D Och jag är glad att vi åkte! Riktigt bra gick det. Vi gjorde våra första helt rena byten! Woop woop! Men nu blir det ingen ridning på ett tag, ponnyskrälle gjorde några små skutt och min höft tackade för sig.. Bäst att inte fresta på för mycket och hålla sig på backen några dagar.
Får passa på att leta ridbana. Någon måste ju ha en! Var och varannan gård har hästar, men jag möter aldrig någon ute och ser aldrig några banor. Vad gör folk egentligen? Fram med en satellitbild och börja spionera!
 
Idag har ju vädret varit helt okej, så vi passade på att släppa ihop Zack med de andra grabbarna. Ikväll skall det komma regn och snö igen. Såååå less på detta skitväder nu. :wtf:

Ihopsläppet gick hur som helst väldigt bra. Så skönt att de får gå tillsammans nu. Zack verkar vara en väldigt social häst som gillar att stå och klia och bli kliad.

Wiiiie, kul att springa! :laugh: :rofl:
 

Liknande trådar

Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
358
Senast: FrDrake
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 143
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
Hemmet Tittar på att sälja min lägenhet (Stockholm) och blir lite nyfiken på vad för arvode folk betalat för sina mäklare där ute? Och vad har...
Svar
13
· Visningar
841
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp