Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Ja de brukar sova som små grisar ute och i lite lagom "skramlig" miljö. :laugh: När barnen var bäbisar så slog jag ofta i gång tömmaren till silon när de skulle sova och jag jobbade. De somnade på en pissblink och sov som stenar. :D

Här fick vi rejält med regn i går på em och det startade om rejält vid 10-tiden på kvällen efter ett par timmars uppehåll.

Det låter som en räv, och mest troligt en halvstor unge som provar sina "vingar", De är otroligt nyfikna och orädda.

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Rävar är söta, så länge de inte kommer dragandes med sjukdomar :laugh: Tänk er en rävskabbig baby.. (Inte för att jag vet om det smittar på så vis :D)

Vi klarade oss utan mer regn, så det var skönt. Och SKÖNT är det med solen idag :love: Long time no see. Chefen ville dock inte gå på prommis i vagnen. Näpp, han ville ligga inne på soffan och käka.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Som tur är så smittar det inte på människor, men katter och hundar åker dit. Inte så kul!

Sedan så på tal om smitta.....

Vi är i karantän för ev. kvarka! :( Det flyttade hit en häst förra torsdagen från Pite Ridklubb och på em. långt sedan hon kommit hit fick hon veta att de skulle testa en häst för misstänkt kvarka. :crazy: Hästen som nu är här har inte varit i kontakt med denna häst, men den fick lite feber och hostar lite. Men den brukar tydligen annars lätt bli hostig på höstkanten, men det är ju bara att måla F-N på väggen för säkerhets skull.

Nu är det skickat prover för test och fram till provsvaret så gäller vi under restriktioner för kvarka. Så det blir till att ringa runt till stall här i byn och i grannbyarna så att man är på den säkra sidan. Kommer efter det här att skaffa en utebox alt. fristående box för inomhusbruk att ställa upp i maskinhallen när det flyttar in någon ny häst.

Kicki, som känner sig så här.... :(
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Är det E som flyttat in? Den enda privatuppstallade PRK-are som jag vet skulle flytta, så kör uteslutningsmetoden ;)

Riktigt, riktigt surt om det visar sig vara kvarka som går :crazy: Glad att jag har noll ruljans i mitt stall just nu iaf, i smittans tider!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Japp, det stämmer. Är ju en trist sits för henne åxå, inte roligt det förstår man ju. Men som läget ser ut så är procenten liten att det ska vara kvarka tycker jag, men man bör ju alltid ta det säkra före det osäkra. Så det är bara att hålla tummarna och vänta på provsvaren.

Har avgränsat "bollen_s" box med pappskivor vid gallren för att det inte ska flyga ev. sekret om så blir. Den boxen gränsar mot våran box som ännu inte har någon häst så det gör att det är lite avskilt, samt att han har en hage som är för sig själv.

I dag låg Q`s temp på 38.0 och i går em. på 38.4, så det ser ju ok ut i dagsläget.

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Nejmen vad tråkigt!! Hoppas att det inte är kvarka. Bäst att tvätta kläderna innan man går in i något annat stall(om jag nu skulle göra det) innan ni vet iaf!!
Håller tummarna att det inte är kvarka!!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Ja det känns lite motigt faktiskt! :( Det var ju tur att din och vår box var tomma på den sidan så att det kunde lösa sig någorlunda iaf. Men jag kommer nu efter detta att köpa ett par beg. boxar och motera upp i kalla maskinhallen, på så vis har vi ett karantänstall. ALDRIG någonsin mer kommer en häst in i stallet igen förrän efter några veckor där ute, är så värt den extra investeringen.

Blir ju ett problem om nu I hör av sig och hittat en ny häst, hon kan ju isf. inte komma förrän vi är säkra. Blir lite småknepigt.

Men det positiva är att Q bara hade 39 grader en kväll, sedan 38.4 och i går 37.9 samt i morse 37.8. :laugh: Jag hanterar Q sist på morgonen och har en speciell tröja på mig samt tvättar mig noga. Så det han har känns i nuläget mest som en "vanlig" snuva. Men kommer själv att ta utsläppen i helgen för att ha full kontroll, inte för att jag misstror någon, men "själv är ju bäste dräng". ;)

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Det är ju konstaterad kvarka på PRK nu, men eftersom bara 1 häst är sjuk (hittills) och den är isolerad så vore det ju själva faen av otur om E fått med sig smittan ner :)

/Modett, stor anhängare av själv-är-bäste-dräng-filosofin!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Vi bor i Stöcke.

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Ja det vore ju maximerad otur om den förhöll sig så. Hästen som stått boxgranne har ännu inte insjuknat, och det vore ju rimligt att det åkte dit först. Q stod ju bara en natt åxå efter en flerdagars träning och lastade direkt på morgonen och drog ner hit.

Ja den filosofin är säker! :D

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Det är nog en väldigt bra idé att göra så, då finns ju det dessutom boxar ifall någon häst behöver isoleras pga. något annat också! Så det låter smart.
Håller fortfarande tummarna att det inte blir någon kvarka!

vettni:bump: bollen ska åka utomlands!! blir nog så hastigt och lustigt som att vi åker den 14e!! nästa tisdag alltså.. :banana: wiee!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jo det känns som att det är en mycket bra lösning att göra så. Och även om det är lite knöligt för en nytillkommande så gagnar det ju dem på sikt åxå längre fram då de i sin tur slipper sånt här.

Vad kul, vart far ni någonstans? :laugh: Någon varm plats misstänker jag. ;)

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Turkiet :) Antayla eller hur det nu stavas. :angel: det med t iaf ;)
Åker den 14e. Ska bli megaskönt. Fast jag blev tokförkyld igen :( blää!!!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Skönt med utlandsresa! Förhoppningsvis ska du väl ha friskat på dig tills dess :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Turkiet :) Antayla eller hur det nu stavas. :angel: det med t iaf ;)
Åker den 14e. Ska bli megaskönt. Fast jag blev tokförkyld igen :( blää!!!

Åhhh.....vad mysigt, hoppas att snuvan ger sig innan ni far!

Passar samtidigt på att berätta att provsvaren på Q kom i dag och det var inte kvarka, TACK OCH LOV! :bow: Provet visade en liten infektion, därav febern, och det var ju inte alldeles oväntat om man ser till feberkurvan. Men det är skönt att få det på pränt! :banana:

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Åh, vad skönt att slippa kvarka! Hua, det vill man inte ha i sitt stall!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Åh, skönt! Det var någon som ville skrämma upp er rejält tror jag ;) För man brukar ju inte få ha sån tur allt för ofta.. Lagen om alltings jävlighet slår sällan fel.

*typ kl*
Men hörrni, när skulle vi ta nästa Bukefika? När Bollen är tillbaka från sin äckliga solsemester? :p ;)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Nej det skulle inte vara kul om man fick kvarka i stallet, fy sjutton. Ska nu bara ringa runt igen till stall här i byn och i grannbyarna igen och tala om att vi inte hade kvarka.

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Hehe ;) Det tycker jag!! Ni får absolut inte fika när jag ligger på playan :angel: :rofl:
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 203
Senast: Svartkatt
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: CaisaCax
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
764
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 468
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp