Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

*kl*

Tänk att det redan är ett år sedan Dust fick lämna jordelivet! Tiden bara rusar iväg!

Jag har äntligen fått hem alla bilder som fotades för 10 dagar sedan och tänkte dela med mig av några till:D
Som sagt, sadeln är alldeles för liten och den ställer till min sits rätt ordentligt, även om min sits inte är den bästa från början så blir den rakt inte bättre av den här sadeln. Bilderna har jag ju självklart sorterat bland och visar bara de "bästa";)

Nåja, nu är det nog med bortförklaringar!

Galopp i lättsits.
31056117.jpg


Galopp i andra varvet
31056119.jpg


Trav
31056139.jpg


Trav, låg form
31056129.jpg


Trav, sluta
31056134.jpg


Trav, andra varvet
31056137.jpg
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Vad trist! Hörde att det sket sig med ängen ni blivit "lovade" också. Du kan inte ta med honom?

Kivina: det är en kompakt liten sak! Påminner om min änglahäst så då måste det ju vara en stjärna ;)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Haha, ja han påminner i många lägen om en förvuxen ponny:D Han är iofs bara 162 cm så det kanske inte är så konstigt;)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Well, det kan finnas ett alternativ. det ligger dock lite långt bort så vete sjutton hur man skulle göra med vatten och sånt. Men själva åkern är helt fantastisk, skyddad av träd och stora ytor. Om det blir den ska man bara hitta ngn som kan hålla gamlingen sällskap när damerna är på besök.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Har du någon häst som du rider i det stallet nu? Jag och Ferro flyttar nämligen tillbaka dit under sommaren och det vore alltid kul med sällskap! :D
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jo har hört att den är långt borta och besvärlig ur bevattningssynpunkt. Men det är inte nån som annonserar efter bete då? Det brukar ju alltid ligga sådana annonser ute denna tid på året. Vet inte vad V ska göra med Z, hon kanske har tänkt sig Röbäck igen? Annars har ju de två gått tillsammans förr!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

My var också liten, kanske 160 och väldigt kort och krallig i modellen. Lägg till ett sjuhelsikes övertramp så får du mängder av avtrampade framskor på köpet :D
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Nej, jag har ju tyvärr inte det! Jag kommer att spendera sommaren uppe i Ultranordpolen (läs: tornedalen) så jag kommer inte rida alls:(

Modett: Haha, dessa avtrampade framskor kan ju verkligen driva en till vansinne, den här behåller oftast sina skor, men åsnan roade sig en sommar med att trampa av skon (+hoven) 3 gånger på 10 dagar:crazy:
Men det är en riktigt trevlig modell av häst, hade han bara varit nån centimeter till så hade det varit super!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Tack och lov så hade My kanonbra hovar och klev helt sonika bara ur skon utan att ta med sig hov i processen - men ändå drygt att veta att åtminstone 2 skor skulle ryka varje omgång! Sen så är det ju kul med skor, att de helst ska försvinna spårlöst alternativt vara vridna till oigenkännlighet :cool: så att hovis MÅSTE komma ut. *morr*

Akilles har åtminstone inte det problemet. Har fått plocka lös nån sko vid några tillfällen just innan hovis ändå ska komma men då får man den ju hel och fin :laugh: var dock hyfsat drygt häromveckan, att som flåsande gravido stå och sliiiita med en envis baksko (för alla sömmar på utsidan satt ju som ett smäck!!) med en häst som inte kunde tänka sig att hålla upp benet själv :devil:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Hörrni, såhär under ett "sorkår".. Vet ni om sorkfeber drabbar hästar? Hittar bara att det inte drabbar hund och katt, och orkar inte googla ihjäl mig!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Har för mig att det inte gör det men är inte hundra. Har ivf aldrig hört talas om nån häst som fått sorkpest. Däremot kan de ju få botulism om de äter möss/råttor som är sjuka? :confused:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

SOMMARPÄLS! Äntligen är snart all vinterpäls borta, tog lång tid för hon men nu är det över! :love:
31116338.jpg
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Däremot kan de ju få botulism om de äter möss/råttor som är sjuka? :confused:

Öh... Jag antar att du skrev fel eftersom hästar är veggisar. Äter inte möss/råttor. ;) :p Men det visste du nog redan och skrev bara fel. :p Jag kunder bara inte låta bli att kommentera! :D
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Läste något intressant här på Buke för länge sen om en häst som åt en död fågel.. Så det finns väl specialfall :D Urk..

*kl*
Har ni andra i tråden släppt på bete än? Jag försöker hålla ut lite till, så att det ska få växa på sig aaaaningens mer. Snön smälte rätt sent på ängen, sen är det inget superbete heller. Men hoppas kunna börja dag-beta till veckan!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Akilles har också sin härliga, fina :love: koppar-sommarpäls! Mihloo började fälla senare så han har lite fällning kvar att göra, sen blir han aldrig lika blank och glansig heller, flugskimmel som han är-
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

*KL*
Kan inte låta bli med inf. ang botulism. Vid utfodring av inplastat foder ( ensilage ) så kan hästarna få i sig bakterier och rester från döda djur bla. möss för det e lätt hänt att även såna slinker med in när bollarna görs och där får bakterierna frodas och hästen kan dö inom 48-72 tim:eek:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Är du i GVE nu och ska du i såfall komma förbi och kika? Om ett par dagar sticker vi till stugan med pick och pack och lämnar då stallet kanske för sista gången om han inte ändrar sig om stängningen av stallet.:confused:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Öh... Jag antar att du skrev fel eftersom hästar är veggisar. Äter inte möss/råttor. ;) :p Men det visste du nog redan och skrev bara fel. :p Jag kunder bara inte låta bli att kommentera! :D

Menade det som Inko skrev! :D

Att ifall hästen äter t.ex ensilage och det hamnat en död råtta eller annat kadaver där kan hästen bli dålig :grin:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

*kl*
Har ni andra i tråden släppt på bete än? Jag försöker hålla ut lite till, så att det ska få växa på sig aaaaningens mer. Snön smälte rätt sent på ängen, sen är det inget superbete heller. Men hoppas kunna börja dag-beta till veckan!


Ja vi släppte våra på bete för kanske 3v sen! :)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Gissade att det var det du menade men tänkte att du får svara för dig själv själv ;) Och jo döda djur i silage är ju ett problem, men har fortfarande inte hittat info om sorkpesten smittar häst - dvs när de t.ex. goffar runt i gammalt brunt och sorkigt gräs. Misstänker att de inte drabbas, annars hade nog fler hört talas om det :)
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 206
Senast: Svartkatt
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: CaisaCax
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
765
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 473
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp