Bukare som bor på Öland?

Bison

Trådstartare
Finns det några här?

Efter att ha sett Skumtimmen på bio igår blev jag helt frälst av Öland och försöker övertala min man att kanske flytta dit så småningom :)

Är i Kalmar några gånger per vecka så det känner jag jag till men Öland har jag ingen koll på alls.

Berätta gärna om era erfarenheter.

Jag kan söka om förflyttning till Kalmar och min man kan atagligen få anställning där även han så arbetsbiten känns inte så oroande.
 
Sv: Bukare som bor på Öland?

Jag har för mig att fenestra bor på Öland :) Fast jag kan ha blandat ihop :p
 
Sv: Bukare som bor på Öland?

Hoppar in från ÄU

Jag är född på Öland och till stor del uppvuxen där. Nu är jag på ett litet äventyr :p men jag är ganska säker på att jag kommer flytta "hem" när det är dags att "settle down". Öland är världens bästa plats :love:

På rak arm kommer jag på:
Fördelar:
naturen, speciellt allvaret
havet, det är ALLTID nära
hästlivet, mycket hästfolk och helt fantastisk natur att rida i
ölänningar
lukten (kalla mig tokig men öland har en egen doft :D )

Nackdelar:
det blåser SOM FAN på vintern
turister, jag skulle aldrig stå ut att bo i Borgholm eller Böda ex. sommartid
priser, på hus osv. som ofta är onödigt dyra
ölänningar ;)
kollektivtrafiken, under all kritik.

:)
 
Sv: Bukare som bor på Öland?

Efter att jag läst/hört Nattfåk av Johan Theorin blev jag lite fascinerad av Öland. Ska se Skumtimmen när jag kan.
 
Sv: Bukare som bor på Öland?

Jag har för mig att fenestra bor på Öland :) Fast jag kan ha blandat ihop :p
ja, det gör hon
och jag har bott där och har ena halvan av min släkt där.

Vad vill du veta?

Det är en låååååååååååååång ö :crazy:, norra änden är mer befolkad än södra och mellan brofästet och Borgholm får väl anses vara någorlunda civiliserade trakter med hyfsat med bussförbindelser.
(jag ska upp på norra ön på lördag och det tar liksom en hel evighet att ta sig dit...)

Ön fullkomligen invaderas av turister på sommarhalvåret, jag har sett nån siffra att befolkningen tiodubblas då. Så var man ska bosätta sig beror en hel del på om man vill frottera sig med turister på somrarna eller om man vill slippa dem.
Södra öland invaderas av fågelskådare på senvåren. De har en förmåga att parkera bilarna mitt på vägen just där det rååååkar finnas en ovanlig liten pippifågel en bit bort. I bästa fall kan man passera dem... :meh:
 
Sv: Bukare som bor på Öland?

Vi är vana att köra bil till och från jobbet pga knepiga tider så det gör inget.
De hus vi har kikat på har legat runt 1,5 miljon, samma prisläge som här :-)

Bor på slätten nu, blåser rätt bra här med :-P

Är nog turisterna som känns värst faktiskt dock har vi aldrig sommarsemester så man kanske överlever.
 
Sv: Bukare som bor på Öland?

Vi är vana att köra bil till och från jobbet pga knepiga tider så det gör inget.
De hus vi har kikat på har legat runt 1,5 miljon, samma prisläge som här :-)

Bor på slätten nu, blåser rätt bra här med :-P

Är nog turisterna som känns värst faktiskt.
okej, östra sidan är det mindre med turister på, framförallt söderut...
Skälet till att det alltid blåser på solen och vindarnas ö är att den ligger mitt i pölen, inte särskilt högt över havet och inga träd som vindfång. Öländska enbuskar blir t.ex aldrig mer än max 1½ m höga, sen brer de ut sig åt sidorna istället... (jag som är uppvuxen med såna blev mäkta förundrad när jag såg de flera meter höga träden som påstods vara enbuskar, en bit in i Småland)
 
Sv: Bukare som bor på Öland?

Jag bor på Öland på sommaren. Har hus där, och halva släkten.
Älskar stället, och planerar att flytta dit vid pension.
Skulle gärna bo där redan igår, men det finns alldeles för mkt som håller oss kvar i Sthlm.
Och min sambo skulle aldrig överleva på en ö utan McDonalds. Eller Burger King. Eller ens Max. Brukar bli några paniktrippar till Kalmar på sommaren :meh:

Färjestan och Böda är väl de ställen man ska hålla sig en bit ifrån.
 
Sv: Bukare som bor på Öland?

Har bott på Öland större delen av mitt liv (och bor nu nästan vid dig :D ).
Är uppvuxen i Borgholm och flyttade sedan efter gymnasiet till den södraste delen. Typ granne med Fenestra. Har även pendlat mycket till den norra delen.

Borgholm är trevligt, det är inte skitlångt in till Kalmar och går skapligt bra med kollektivtrafik samt är helt okej väg (80 på sommaren och 90 resten av året). Det är helt okej liv även vintertid och sommaren är heeeeelt sjuk. Mitt tips är att åk dit både i juni/juli och mitt i vintern typ januari och känn efter. Ta gärna ett varv på ica också när ni ändå är i farten. På vintern är det lugnt och skönt, stillsamt och harmoniskt. Blåser en hel del men långt ifrån i stil med södra och norra ön. Ett stort plus för slottsskogen som är helt sagolik :love:

Södra Öland är tom. Det är bönderna, fågelskådarna och de konstvigdas del av ön så att säga. Här är det fri fart på vägen, varningsblinkers är det samma som friparkering vart fan som helst bara det finns en fågel/konstig sten/fint träd i närheten. Nu beroende på hur långt söder ut man väljer att bo varierar såklart även närheten till civilisationen något men allt söder om Mörbylånga är jävligt öde. Det är långt till bra matvarubutik (ica grönhögen har nog i särklass de sämsta öppetiderna jag någonsin skådat) och långt till eh typ allt utom fyrjäveln. Det är inte kalas bra vägar (mååååånga byar) men inga kameror och under mina två år stötte jag ihop med polisen ynka två gånger vilket både är på gott och ont. Södra ön är helt klart den finaste delen av ön med sitt karakteristiska allvar som breder ut sig med mycket fränt att se på om man gillar natur. Fördelen med södra ön är att sommartid är det lagom med folk, kontrasten mellan hög och lågsäsong är inte så markant som mellersta och norra ön vilket är ganska skönt.

Norra Öland är vintertid förjävla ödsligt och sommartid får man knappt bajsa ifred. Hela Sveriges befolkning äntrar Böda och när det är stugbytarhelg samt midsommar ja då är det kö från bron till Böda. Bor man på fel sida av stora vägen mellan Böda och Löttorp/Högby rekommenderar jag att åka till nån av de två rondellerna på den delen av ön för att komma över på andra sidan vägbanan annars hinner man bli gråhårig innan man finner lucka. Många gånger går det dessutom snabbare att ta cykeln. Norra ön har en väldigt vacker skog också som man kan åka tåg igenom :love:

Färjestaden tycker jag inte är katastrof sommartid. Långt ifrån Köpingsvik midsommarveckan. K A O S.

Övriga smarta/nyttiga/värda saker att känna till om ön:
- Politikerna i Borgholmskommun är kanske inte de bästa för kommunens framtid. Som ett litet exempel la en av våra raringar ut ett par videor på youtube där han dansade i kvinnokläder, slog sig med en ridpisk och mimade till "Hit me with your rhythm stick". Inte super smart om man sitter i fullmäktige kanske...

- Borgholm har/hade Sveriges största Harrys (vet ej om det fortfarande är det)

- Skördefesten är helt fantastisk på södra Öland. Ska man åka dit rekommenderar jag att besöka byn Ventlinge som ligger typ nästan längst ner på södra Ön samt konstutställningen på Ottenby Kungsgård.

- I Rälla finns en trollskog, har dock aldrig vart där.

- Ölands djurpark ska man inte besöka.

- Det finns Ikea i Kalmar :banana:

- Östra sidan är väldigt trevlig och sommartid brukar iallafall jag med fördel ta den vägen istället för kön på västra sidan.

- Bästa badplatsen finns i Bjärby på östra sidan.

Fiffiga Öländska ord:
- Sin : Sida (vänj dig vid östresin och västresin)
- Flicks : Flicka och flickor
- Päeng : Peng och pengar
- Föttlingar : Gå i strumplästrena typ
- Föeveten : Frågvis

Kanske gjorde dig lite klokare :D
 
Sv: Bukare som bor på Öland?

Öland är absolut vackert och mysigt men det stora minuset är ölandsbron! det är seriöst alltid vägarbeten som gör att det blir köer, varje dag.

Men gillar man att sitta i bilen är det ju inget problem:p
 
Sv: Bukare som bor på Öland?

Öland är absolut vackert och mysigt men det stora minuset är ölandsbron! det är seriöst alltid vägarbeten som gör att det blir köer, varje dag.

Men gillar man att sitta i bilen är det ju inget problem:p
Jag är gammal nog för att ha suttit i kö till färjan innan bron var färdigbyggd. Jag lovar, det var inte ett dugg bättre... ;)
 
Sv: Bukare som bor på Öland?

*kl
Öland är bäst. Kunde jag så skulle jag flytta dit bums!

Farfar är född på Öland men när han dog för snart 20 år sedan så såldes huset :'( De bodde strax söder om Löttorp (det gick med lite vilja att cykla dit). Bussen från Sthlm stannade fyra km från huset under högsäsong :love:
 
Sv: Bukare som bor på Öland?

Haha, ja, nu vet vi lite mer :D

Det som lockar mest är nog Färjestaden eller Mörbylånga, vill inte ha för långt till Kalmar.
Böda skulle jag inte sätta min fot i, blööö på allt som ha med camping att göra.
 
Sv: Bukare som bor på Öland?

Färjestaden är numera mest en förort till Kalmar.
Vill du bo i själva samhället, villaområde utanför eller kanske på landet en bit ifrån?
Gårdby, som ligger på östra sidan ungefär rakt över från bron, kan nog anses vara ganska lugnt ändå. Och här kan du lyssna på hur infödingarna :p där låter... http://www.barometern.se/nyheter/oland/lyssna-pa-olandsk-dialekt(3934654).gm (det är därifrån min släkt kommer, så jag är uppvuxen med den dialekten...)
 
Sv: Bukare som bor på Öland?

Villaområde utanför eller hus en bit ifrån tror jag.

Mysdialekt ju :D
Älskar när Kalmarungdommarna ska låta tuffa stöddiga, det gååår ju inte, låter bara ännu roligare då :D
 
Sv: Bukare som bor på Öland?

Villaområde utanför eller hus en bit ifrån tror jag.
Arontorp, Algutsrum och Skogsby är 3 områden en liten bit utanför Färjestaden där det finns rena villaområden. Strandskogen håller väl också på att byggas ut (där pågår ett smärre krig mellan kommunen och en privat hästverksamhet som riskerar att få villor inpå knuten)
Mysdialekt ju :D
Älskar när Kalmarungdommarna ska låta tuffa stöddiga, det gååår ju inte, låter bara ännu roligare då :D
eftersom jag har den dialekten i ryggmärgen kan jag ju inte avgöra "hur det låter" för en utomstående :)

hehe, kalmaritiskan är HEMSK!!! :arghh: :yuck:
jag är ju huvudsakligen uppvuxen där och jobbar hårt på att slipa bort det värsta :crazy: (med lite god vilja så GÅR det att höra mina R där de ska vara :p)
De gau ente... Ta en kååav me brö på Laamtååjet...
 
Sv: Bukare som bor på Öland?

Öland är väldigt trevligt, varje gång jag är i Kalmar så kör jag alltid över bron ock kör en sväng på Öland.

Som jag ser det så finns det bara en nackdel med Öland och det är att det inte finns någon skärgård i Kalmarsund. Den vettiga skärgården börjar inte förrän några mil söder om Västervik.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 576
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Visste inte om jag skulle lägga denna som kropp och själ eller skola och jobba, men det gör väl detsamma. Om någon listar ut vem jag är...
2
Svar
33
· Visningar
4 216
Senast: AchyBreaky
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp