Sv: Att våga chansa, ta en risk (alldeles för långt)
Jättebra funderingar och jättebra att jag får lite annan syn på saken. Tack vare ditt inlägg har jag blivit mer säker på vad jag borde göra. Så tack!
Det känns som att du gör valet så svårt, antingen ska du vara kvar för evigt på ditt trista jobb, eller också måste du kasta allt över bord, säga upp dig och åka utomlands på vinst och förlust, söka in en utbildning du inte vet om du kommer in på, och byta yrke. Klart det känns läskigt.
Jag förstår att det låter så men det är alltså inte så jag tänker faktiskt.
Faktum är att jag, som jag skrivit tidigare, har följande alternativ:
Jobba kvar tills jag vet om jag kommer in på utbildningen eller ej
Jobba nån annanstans tills jag vet om jag kommer in på utbildningen eller ej
Åka utomlands och söka, och lösa eventuella problem i framtiden då.
Kan du inte helt enkelt söka ett annat jobb?
Jo visst kan jag det, som jag nämnt tidigare i tråden är det ju ett alternativ. Men jag vill inte. Jag vill åka utomlands. Jag har haft möjligheten så många gånger tidigare men avstått på grund av att jag ju inte kan ge upp ett fast heltidsjobb hemma. Och som jag ångrar mig.
Jag har ingen lust att söka mig till ett nytt jobb nu. Jag vill i väg. Men min "borde"-röst i huvudet säger precis det som du säger. Å andra sidan tänker jag att det aldrig kommer att passa att göra det här, jag är typ 30 år och ännu har inte den fantastiska tidpunkten uppstått. Antingen får jag den att uppstå eller så låter jag bli.
Ta tjänstledigt för studier och åka utomlands utan att säga upp dig?
Som jag skrivit i tråden tidigare:
Ja, det vore alldeles utmärkt om det vore så att min chef går med på det. Det gör han inte. Och jag vet att han inte kan neka mig det för evigt (däremot skjuta på det sex månader framåt) men det är inte ett alternativ att åka senare. Tanken på att stanna på mitt jobb längre än till årsskiftet får mig att vilja söka jobb på McDonalds istället.
Söker jag tjänstledigt kan jag alltså tidigast åka till höstterminen. När den andra utbildningen startar. Det betyder dessutom att jag måste hålla ut på mitt jobb ända till sommaren. Som det är idag förstår jag inte hur jag ska stå ut till nyår ens.
Söka utbildningen utan att säga upp dig?
Jo, kan kan jag väl. Om det är vettigt att stanna på ett jobb jag mår jättedåligt på ända till sommaren nästa år.
Som sagt, du har bringat mycket klarhet i mina tankar. Jag vet vad jag vill (åka utomlands), jag vet vad jag absolut inte kan göra (stanna längre än nödvändigt på mitt jobb), jag vet vad jag känner att jag borde (söka nytt jobb i Sverige istället) och jag vet vad jag inte vill (söka nytt jobb i Sverige).
Ska jag chansa och dra borde jag göra det nu, innan jag sitter fast med hus och ungar och ännu ett fast jobb som håller mig kvar. Det handlar ju bara om att våga.