Bukandandes/hyperventilerade

Shaggy

Trådstartare
Igår när jag red novan så var hon mycket positiv och framåt. Jag red ca 8 km på en pigg och positiv häst. På hemvägen blev hon lite tjurig på ett par ställen men jag tog det som att hon är van att skritta där men nu bad om trav. Jag skrittade av på en pigg häst.
När jag kom in i stallet var hon som vanligt tror jag men när jag precis hade tagit av de första grejerna så började hon se helt förstörd ut och började bukandas/hyperventilera. Det går inte riktigt att kalla det flåsa utan det var mycket värre. Hela hästen såg spänd ut och verkade inte må bra. Jag skyndade mig att få av grejerna och så fick vi på en pulsmätare vilken visade 60 i puls. Ganska normalt men pulsen fortsatte inte att sjunka. Tempade vilket visade 39,1 men då hade hon ju just gått så jag vet inte riktigt hur man ska tolka det. Tyvärr tänkte jag inte på attt tempa 30 minuter senare för att se vad som hänt med tempen. Pulsen började så smått att sjunka så småningom och hästen såg normal ut i allmänintrycket efter bara 2-3 minuter. Ett par möjliga skillnader mot vanligt. Hon kastade sig inte över silaget när hon kom in i boxen men vissa dagar är hon inte hungrig och hon var något grinigare än normalt. Hon tiggde dock godis som vanligt och såg allmänt ut som vanligt. Jag kände igenom henne men hittade inget konstigt någonstans vare sig i ben eller resten av kroppen.
Vad kan en sådan här sak bero på det var mycket obehagligt att se. Jag kan garantera att jag inte red hårdare än hon ska klara eftersom hon är distanshäst och gick 80 km för lite drygt en vecka sedan. Detta var alltså mer en röra på hästen tur än riktig träning. Min tanke är lite åt överhettnings hållet att hon satt för mycket päls nu senaste veckan men hon hade egentligen inte svettats något heller så… :confused:

Sv: Bukandandes/hyperventilerade

Kan hon ha fått lite ont i magen kanske ?
Fast det får dom ju inte feber av......

Hej från en funderande Hambo

Jag tror inte hon hade ont i magen eftersom hon hade skitit bra under ridturen.

Låter nästan som att det skulle kunna vara en korsförlamningssläng.

Men korsförlamning får dom väl när de sätts igång snabbt efter att ha stått och samtidigt ätit stärkelserikt foder? Brukar de inte dessutom få hårda muskler då? Musklerna kändes helt normala.
Novan äter inget spanmål alls utan enbart silage, lite lucernhack och 2 hg krafft protein. Dagen innan detta gick hon dessutom i ungefär samma tempo ca 6 km. Det är som sagt egentligen inget jobb för henne utan mer att röra på sig.
Ingen temp idag och hon ville ut och springa. Hon fick dock nöja sig med ett kort pass i paddocken på ca 15 minuter i skritt och ca 100 m trav.

Finns många utlösande faktorer utöver foderbaserad, korsförlamning är ju för övrigt bara ett samlingsnamn för en stor mängd olika snarlika "sjukdommar" har läst runt mkt på nätet då min hingst på provsvaren signalerade att han drabbats utan att vi märkt ett spår av själva anfallet.
Tex kan spänningar utlösa det, en så enkel sak som att de står och fryser och blir kalla i hagen och spänner sig, spänningar pga smärta någonstans kan också utlösa ett anfall mm verkar finnas hur många utlösningsfaktorer som helst.
Och anfallen kan vara otroligt olika i reaktion och kan ge väldigt olika kvarvarande symtom. Jag kan säga på min fanns inga kännbara spänningar någonstans (möjligen lite i bogen vilket också är en lokalisering det kan drabba något jag inte kände till innan) ryggen kollas igenom mkt noga på honom iom tidigare skada. Blev minst sagt väldigt överraskade när vi fick provsvaren och troligen har han drabbats av ett anfall på natten därav att vi aldrig såg anfallet.
Jag hade hållt ordentlig koll på den biten om jag var du och om fallet är att hon faktiskt stått och varit kall så se till att hålla henne ordentligt varm över ryggen.

Den enda stress hon blivit utsatt för var att hon blev rädd några gånger under ridturen. Det var mörkt och vid gatbelysning så blev det riktigt läskiga skuggor. Kall tror jag inte hon har varit. Hon är inte frusen av sig och blir hon kall i ryggen märks det tydligt på att hon blir lite öm i länden direkt, vilket hon inte varit. Smärta någonstans kan jag givetvis inte utesluta men hon känns helt ren när jag rider.
Hur ska jag tänka. Om hon nu fick ett litet litet anfall hur gör jag då. Går det att kolla såhär långt i efterhand? Är det ens värt att kolla det eller gäller det bara att ta det lite lugnt några dagar och se hur hon beter sig?
Ta det lugnt kommer damen inte att vara imponerad av hon vill som sagt springa. Var är min lata, envisa, vrånga häst som anser att det enda viktiga i livet är att äta?
Jag skulle säkert kunna söka och hitta infon men jag hinner inte läsa en massa irelevanta inlägg just nu. Tror nämligen inte att min chef blir så imponerad av det.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 169
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12