Sv: Bujak och Dolus!!??
Vad kul att höra att det finns fler avkommor e. Bujak i sverige. Min låter mer som ditt sto.
Min är då en valack f.01 e. Bujak ue.Dolus. Kom till sverige 2006 helt oinriden och nykastrerad. Stod hos en tjej i stockholm i ca 3 års tid som tävlade honom upp till 120cm i hoppning. Jag köpte honom den 8 januari 2010, har hunnit starta upp till 110cm hoppning än så länge men håller nu på att skola om honom till dressyr häst, har hunnit starta endast 2 tävlingar än så länge. När jag fick honom hade han bestämt sig för att jag inte skulle få komma upp på honom, trots att jag hade provridit två gånger. Han reste sig och vevade med frambenen, kastade sig, slets sig och var allmänt tokig. Efter två månader gav jag upp och skickade iväg honom en månad till John Hickey som gjorde underverk med honom. Jobbade honom nästan bara från marken, drog plastpåsar och täcken över honom, ryggade honom och fick honom att återfå respekt och tillit för människor innan han sedan började hänga på honom och sitta upp och av.
Lias var även svår skodd när han kom, speciellt i fram, föregående ägare hade gett honom lugnande varje gång han skulle skos. Nu efter ca ett års träning går det nästan helt bra att sko honom utan lugnande.
Han är annars otroligt snäll, är en perfekt tävlingshäst, taggar till som tusan på tävling, vet knappt vart han ska göra av sig själv, men så fort han kommer in på banan blir han dunder fokuserad och sköter sig exemplariskt.
Han har en otrolig kapacitet och som John sa; "han är en oslipad diamant". Jag har aldrig varit missnöjd med ett ridpass, man blir alltid lika glad av att rida honom, öronen är alltid framåt och han vill alltid göra sitt bästa.
Eftersom han reds in så sent så har jag jobbat mycket detta år, han kunde bara grunderna, så mycket fokus har legat på dressyr arbetet och då märker man hur extremt snabblärd han är, han lärde sig till exempel öppna och sluta samt skänkelvikning på ett ridpass på 30 min och sen har allt suttit som en smäck sen dess.
Han älskar att hoppa, ibland lite väl mycket, kan gå väldigt fort. Han är väldigt känslig, tar man i han för mycket så drar han, får han inget stöd så drar han, så det har tagit ett tag att hitta alla knappar, därav är det väldigt få som kan rida honom.