Bujak och Dolus!!??

tramp

Trådstartare
Jag har en valack född i oktober 2001 e.Bujak ue.Dolus, alltså en polsk import med polsk stam.
Jag undrar om någon vet något om dessa hingstar samt om någon har en avkomma efter någon av dem?

Skulle gärna vilja ha en till häst med liknande stam då min är näst intill perfekt som tävlingshäst.

Hoppas någon vet något! :laugh:

Sv: Bujak och Dolus!!??

Oups, visste inte att man inte fick det, är ny här ;)
Ja, jag sökte också och hittade den, men det var också allt jag hitta. :/

Vem är Görel? :)

Bilder och stam på Bujak samt bilder på några avkommor hittar du här http://www.sporthorse-data.com/d?i=10243196
som du ser har han gått svår internationell fälttävlan. Hans pappa Sir Shostakovich xx var en hingst som användes mycket i ridhästaveln och lämnade många hopp- och fälttävlanshästar. Hans möderne är gammal polsk trakehner som jag inte har så stor koll på.

Dolus hittar du stam på här http://www.sporthorse-data.com/d?i=10216721
Både hans pappa Gont och farfar Colombo importerades till Sverige på 70-talet. Avelsmässigt var Gont ingen hit, i Sverige användes han knappt alls. Colombo var en stjärna i Polen där han värderades högt men lämnade inte så mycket i Sverige. Han var morfarsfar till Kyras Matador II (och han har samma mamma som mitt eget stos morfar;)). Mödernet är typiskt polsk trakehner som är vanligt förekommande men just nu kommer jag inte på några välkända hästar från det.

Vill du titta runt själv kan du förutom sidan jag länkade till ovan även titta på http://www.rustrakehner.ru/kennels.php?countryid=16 där hittar du kanske hästar längre bak på mödernet.

Tack så jätte mycket! :) Du vet inte möjligen hur man gör för att hitta andra hästar med liknande stam? Hans mamma heter Limeta.

Betyder det att min häst är trakehner? För i hans polska pass står det att han är; wielkopolska och är inte säker på vad det betyder..

Wiekopolska är ett samlingsnamn för polska ridhästraser. De flesta är trakehner men man importerade också andra raser t ex hannoveranare. Så det beror på vad mormor har för stam.

Kan det här http://www.allbreedpedigree.com/lipnica vara en halvsyster? Den sidan är tyvärr inte helt att lita på, men många gånger är den rätt.

Titta här http://www.blup.se/sv-SE/horses/180595-bujak så kan du hitta släktingar i Sverige. Det står dock fel i stammen, Horoskop var inte fullblod.

Ja, det var en halvsyster! :) Gud så kul!

Tack så mycket för all hjälp! :)

Jag har haft två avkommor efter Bujak. Ett sto ue: Cardiff xx som jag köpte som 4-åring som visade sig vara dräktig vid köpet och nedkom med ett fint hingstföl 2007. Sålde avkomman december 2008 och stoet 2009.

Importerade också en 4 årig valack efter Bujak-Breta-Bas i försäljningssyfte i mars 2008 och sålde honom november 2008.

De båda var som dag och natt trots samma pappa. Stoet var ett temperamentsfullt fuxsto med mycket nerv och åsikter. Väldigt lätt och ädel i typen och mkh ca 167 cm.

Valacken däremot var som en stor nallebjörn. Var riden i Polen ca 10 ggr innan han kom till Sverige och hade då stått i 4 månader. Han tyckte allt var roligt och var supersnäll på alla sätt. Lite grövre modell men ganska långbent. Var ca 170 cm när jag sålde honom men bör han vuxit lite mer nu.

Stoet f 2002
karmanyblivenmamma.jpg

Avkomman f 2007
081117-2.jpg

Valacken f 2004
uppstlldtcke.jpg

Alla tre finns i Norra Sverige.

Vad kul att höra att det finns fler avkommor e. Bujak i sverige. Min låter mer som ditt sto.

Min är då en valack f.01 e. Bujak ue.Dolus. Kom till sverige 2006 helt oinriden och nykastrerad. Stod hos en tjej i stockholm i ca 3 års tid som tävlade honom upp till 120cm i hoppning. Jag köpte honom den 8 januari 2010, har hunnit starta upp till 110cm hoppning än så länge men håller nu på att skola om honom till dressyr häst, har hunnit starta endast 2 tävlingar än så länge. När jag fick honom hade han bestämt sig för att jag inte skulle få komma upp på honom, trots att jag hade provridit två gånger. Han reste sig och vevade med frambenen, kastade sig, slets sig och var allmänt tokig. Efter två månader gav jag upp och skickade iväg honom en månad till John Hickey som gjorde underverk med honom. Jobbade honom nästan bara från marken, drog plastpåsar och täcken över honom, ryggade honom och fick honom att återfå respekt och tillit för människor innan han sedan började hänga på honom och sitta upp och av.
Lias var även svår skodd när han kom, speciellt i fram, föregående ägare hade gett honom lugnande varje gång han skulle skos. Nu efter ca ett års träning går det nästan helt bra att sko honom utan lugnande.
Han är annars otroligt snäll, är en perfekt tävlingshäst, taggar till som tusan på tävling, vet knappt vart han ska göra av sig själv, men så fort han kommer in på banan blir han dunder fokuserad och sköter sig exemplariskt.
Han har en otrolig kapacitet och som John sa; "han är en oslipad diamant". Jag har aldrig varit missnöjd med ett ridpass, man blir alltid lika glad av att rida honom, öronen är alltid framåt och han vill alltid göra sitt bästa.

Eftersom han reds in så sent så har jag jobbat mycket detta år, han kunde bara grunderna, så mycket fokus har legat på dressyr arbetet och då märker man hur extremt snabblärd han är, han lärde sig till exempel öppna och sluta samt skänkelvikning på ett ridpass på 30 min och sen har allt suttit som en smäck sen dess.
Han älskar att hoppa, ibland lite väl mycket, kan gå väldigt fort. Han är väldigt känslig, tar man i han för mycket så drar han, får han inget stöd så drar han, så det har tagit ett tag att hitta alla knappar, därav är det väldigt få som kan rida honom.

Båda mina importer har varit svåra att sko fram. Stoet fick vi ge lugnande första året sedan gick det bra med en försiktig och förstående hovslagare. Valacken blev också orolig fram men var mer lättövertalad. Detta kommer från hanteringen i Polen...:mad:

Bägge är väldigt ambitiösa och lättlärda och roliga att rida. Stoet hade mycket tester för sig i hanteringen men var superfin att rida. Valacken var supersnäll under min tid men med mer kraft och muskler har han testat sin nya ryttare med både det ena och det andra. De verkar dock lösa det och de har startat hoppning tom 110 cm i unghästklasser med felfria ritter. Han kan vara en vilde på framridningen men väl inne på banan är det fullt fokus på uppgiften.

Hon med valacken har en blogg. Men det gick inte att PM:a till dig och jag vill/får inte lägga ut hennes adress här utan hennes tillåtelse men du kan väl googla ;)

Gud vad roligt Görel! Tack! :) vet du om stuteriet Liski fortfarande finns kvar?

Både valacken och stoet låter som min pålle, låter som att hästarna e. Bujak är väldigt fokuserade och älskar att arbeta.

Hur vet du det där om skoningen? Vi har trott att min är svår i fram då han är väldigt hingstig...

Jag har fått berättat för mig av min kontaktperson i Polen som letat hästar åt mig och som bor där sedan många år tillbaka. Hanteringen på vissa ställen, ska inte dra alla över en kam, är inte som här i Sverige. En del väljer en metod vid skoning där de drar fast alla benen med kätting i golvet och bara låter det ben de jobbar med vara löst. På det här viset kan inte hästen röra de andra benen och de får hästen skodd. Vi svenskar har ju ett annat sett att se på det här med hästhållning. Här vill man att hästen står still för att den litar på en och accepterar det man gör med den, i Polen vill man få jobbet gjort. Samma sak i inridningen, mitt sto var sk "inriden" i Polen innan hon kom till Sverige. Det visade sig dock att de hade spänt fast en jockey på ryggen, låtit henne springa och bocka tills hon inte orkade mer och vips så är hästen inriden! (Not!) Hon var jätterädd och vi fick ta om allt från sadelvänjningen från början. Det löste sig dock ganska fort i takt med att hon fick förtroende för oss. Men vissa hästar är ju känsligare än andra och i dem tror jag att sånt där sitter kvar länge....

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 655
Senast: Stergo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025