Budgivning lika med stress

Det låter som rena rama vilda västern!

Här har du ett lånelöfte på gällande hus (du får inte lånelöfte rent generellt utan specifikt för det du ska buda på) och budet är bindande. Dock brukar man ha villkor och en tidsgräns.

Jag har nyss sålt mitt hus och hade aldrig räknat med att få det priset vi begärde utan lite mindre. Drar du tillbaka budet som säljare godkänt så ersätta säljaren. Vet faktiskt inte hur mycket man blir skyldig.

Vi fick några bud, ett var villkorat med tidsfrist, det andra var villkorat med såld egen lägenhet, godkänd granskning samt tidsfrist.

Vi fick 2,3, begärde 2,33. De andra juden låg på typ 2 eller 2,2.
Jag som aldrig har köpt hus då... Hur hinner man med att få lånelöfte på ett hus om man tittar på det på lördagen och budgivningen i princip börjar direkt??
 
Jag som aldrig har köpt hus då... Hur hinner man med att få lånelöfte på ett hus om man tittar på det på lördagen och budgivningen i princip börjar direkt??
Det gör man inte. Man går till banken på måndag eller fyller i låneansökan i sin bank app på lördagen.
 
De jag har följt har budgivningen börjat väldigt omgående på.
I sverige eller i finland? Om det är i sverige så är ju systemet annorlunda eftersom folk har lånelöfte som gäller på mer än en bostad och då är det klart att budgivningen kan starta direkt.

I finland däremot verkar ett lånelöfte bara gäller på ett specifikt hus och då är det ju ogiltigt på nästa hus. Så alla som tittar behöver söka om nytt lånelöfte efter visningen. Det borde innebära att ingen har ett gällande lånelöfte och att ingen kan börja buda direkt efter visningen. Och om ingen kan buda startar det ju ingen budgivning.
 
I sverige eller i finland? Om det är i sverige så är ju systemet annorlunda eftersom folk har lånelöfte som gäller på mer än en bostad och då är det klart att budgivningen kan starta direkt.

I finland däremot verkar ett lånelöfte bara gäller på ett specifikt hus och då är det ju ogiltigt på nästa hus. Så alla som tittar behöver söka om nytt lånelöfte efter visningen. Det borde innebära att ingen har ett gällande lånelöfte och att ingen kan börja buda direkt efter visningen. Och om ingen kan buda startar det ju ingen budgivning.
Sverige. Ok, jag missade att @em-pirre pratade om Finland. Det förklarar saken :rofl:
 
I sverige eller i finland? Om det är i sverige så är ju systemet annorlunda eftersom folk har lånelöfte som gäller på mer än en bostad och då är det klart att budgivningen kan starta direkt.

I finland däremot verkar ett lånelöfte bara gäller på ett specifikt hus och då är det ju ogiltigt på nästa hus. Så alla som tittar behöver söka om nytt lånelöfte efter visningen. Det borde innebära att ingen har ett gällande lånelöfte och att ingen kan börja buda direkt efter visningen. Och om ingen kan buda startar det ju ingen budgivning.
Om man inte har tillräckligt med cash då förstås
 
Gah, Avkomman har fått tips på ett hus som kommer att säljas. Jag åkte förbi (har ju knappt nåt att göra här i min karantän 😃 )
Det såg jättefint ut och låg trevligt och för sig själv. Utsikt över vatten.

Avkomman har ett gäng invändningar och jag blir desperat och ivrig. JAG skulle vilja ha huset. Frånsett att jag redan har ett hus och inte planerar att flytta. Plus att det huset är för stort för mig.

Finns det piller mot överentusiasm? Hos mödrar?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 008
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 882
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 345
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 513
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp