Budgivning lika med stress

Jag skulle köpa ny lägenhet för några år sedan och det var hemskt! Antingen så gick budgivningen så snabbt att jag inte hängde med p g a jobbmöten. Eller så gick de över min budget.
Värst var alla som togs bort före visning. Jag hade planerat vilka jag skulle titta på och i vilken ordning men när visningsdagen kom var hälften borttagna. Sen kunde de dyka upp igen flera veckor senare.

Till slut köpte jag en som jag blev inbjuden på förhandsvisning av. Säljaren orkade inte ha vanliga visningar och jag orkade inte springa på vanliga visningar mer. Den hade ett fast pris som jag tyckte var rimligt och det var jätteskönt att slippa budgivning.


Ja hela den processen är oerhört jobbig, det sämsta är att hälften av mäklarna inte ens hör av sig om den blir såld på förhand. Utan vi får ha kolla på hemnet hela tiden om en lägenhet har försvunnit innan visning eller inte.

Ja förhandsvisning verkar ju vara lite grejen numera, har mailat på flera lägenheter som kommit ut på förhand men då utan pris, vissa mäklare har jag inte ens fått något svar av när jag efterfrågat t.ex. vad säljaren har tänkt sig för utgångspris eller om det kommer vara förhandsvisning. Några andra har jag fått svar på, då har det varit ganska långt bort från visning på grund av att säljarna vill köpa först o.s.v.
 
Redan för några år sedan var det, åtminstone så i Stockholm, att alla riktigt bra lägenheter gick innan visning. Nu letar min bror och hans tjej lägenhet och det är värre än någonsin. Bankerna har även blivit hårdare och kräver att man säljer först här.
Vi la också en blindbud 1 miljon över utgångspris när vår lägenhet kom ut med annons. Men då visste vi hur lägenheterna i just denna förening såg ut och vad dom brukade gå för. Vi fick till en förhandsvisning dagen efter vårt blindbud där också andra bjöds in. En la ett bud lite över oss, vi budade över med ytterst lite för att markera och de andra la sig och vi fick lägenheten. Evtl blev den något dyrare än vad den hade blivit om det var vanlig visning och budgivning, men vi ville inte riskera att ännu en lägenhet blir såld innan visning och går oss förbi. Just vår lägenhet var också den som kändes bäst av alla lägenheter vi tittat på. Minns att jag knappt sov en blund och hade sprängande huvudvärk från det att vi la vårt sista bud på kvällen till nästa morgon då vi skrev papper.
 
Jag har i mitt liv alltid "lyckats" köpa och sälja bostäder i svackor. Även om jag har bott runt Stockholm så har en bostadsaffär alltid inneburit lång väntan och prutande från ursprungspris för mig. Så när jag skulle sälja mitt hus i somras så var jag benhård med vilket pris jag ville sätta på huset i annonsen, eftersom jag ville ha prutmån. Döm om min förvåning när huset budades upp rejält! :eek:
Sen behövde jag en ny bostad och hade tänkt mig att köpa ett litet billigt hus på landet. Men bara det att det var jag tydligen inte alls ensam om att vilja nu i somras... :crazy:
Var med på flera budgivningar, och det är verkligen slitande! För varje budgivning jag ger mig in i så har jag engagerat mig mycket i huset och funderat mycket fram och tillbaks på om jag vill bo där eller ej...

Och jag gillar inte riktigt det befintliga systemet för att köpa bostad.
Man har ungefär en kvart på sig att - tillsammans med en massa andra människor man måste försöka tänka på att hålla 2 meters avstånd till - besöka ett hus man aldrig har sett förut, i ett område man kanske aldrig har varit i förut, för att sedan förväntas ha bestämt sig för om man vill bo där "resten av livet" och punga ut med flera miljoner för huset.
Ingen tid för att tänka/känna efter, ingen tid för att jämföra olika hus, ingen tid för en noggrannare undersökning av huset, ingen tid för ett återbesök eller att ta dit nån för en second opinion, ingen tid för att konsulta experter om byggnadstekniska frågor, ingen tid för att utforska området, ingen tid för att kontakta kommunen eller andra myndigheter med eventuella frågor - på en kvart ska man ha bestämt sig och sitta redo och tillgänglig vid telefonen för att lägga snabba bud, annars får man se sig om efter nåt annat.
Man har ta mig sjutton mer betänketid för att köpa en dammsugare än ett hus att bo i!! Jag tycker att det är galet.

Tillslut lyckades jag köpa mig ett hus, men det var för att jag hade "tur" att mäklaren var helt urusel och sjabblade bort alla andra intressenter!.. 🙊🙈
 
Jag sålde en liten gård i vintras där vi själva tipsat köparna som bestämde sig innan visning, jag struntade i eventuell budgivning utan tyckte att det unga paret med häst skulle passa bra där.
Hoppas de blev nöjda och kommer att trivas.

Men jag lider med er som står på andra sidan av budgivningen, det verkar svinjobbigt.
 
Jag håller verkligen med dig @cassiopeja i de fallen som vi faktiskt har kommit till visning så har vi oftast försökt boka in oss på första visningen av två i de fall det har varit två och det har passat in i vårt övriga liv. Då har man iallafall lite mer tid att tänka efter. Men ja bostadsmarknaden är helt galen verkligen. Nu har vi också börjat snegla på ett nybygge med inflyttning om några år. Ska dit och prata med en mäklare om det om några veckor. Då skulle vi kunna renovera upp vår lägenhet under de åren så att den går för lite mer. Man får ju betala vissa summor på förhand när man reserverar en lägenhet men det kan vi lägga utan att behöva ta lån vi har ganska mycket sparade pengar.

Det skulle vara rätt skönt faktiskt men vi får se lite vad som händer är på ett sätt dödströtta på att bo där vi bor av flera skäl och att bo kvar i flera år till känns som ett jobbigt alternativ ur det perspektivet. . Vi är bokade på en visning nästa vecka och en annan veckan efter det. Skulle dock aldrig blindbuda jag vill iallafall se lägenheten först. Vad som är skönt är att vi är väldigt på det klara med var i stan vi vill bo och vilka områden vi kan tänka oss som vi gillar båda två.
 
Jag har i mitt liv alltid "lyckats" köpa och sälja bostäder i svackor. Även om jag har bott runt Stockholm så har en bostadsaffär alltid inneburit lång väntan och prutande från ursprungspris för mig. Så när jag skulle sälja mitt hus i somras så var jag benhård med vilket pris jag ville sätta på huset i annonsen, eftersom jag ville ha prutmån. Döm om min förvåning när huset budades upp rejält! :eek:
Sen behövde jag en ny bostad och hade tänkt mig att köpa ett litet billigt hus på landet. Men bara det att det var jag tydligen inte alls ensam om att vilja nu i somras... :crazy:
Var med på flera budgivningar, och det är verkligen slitande! För varje budgivning jag ger mig in i så har jag engagerat mig mycket i huset och funderat mycket fram och tillbaks på om jag vill bo där eller ej...

Och jag gillar inte riktigt det befintliga systemet för att köpa bostad.
Man har ungefär en kvart på sig att - tillsammans med en massa andra människor man måste försöka tänka på att hålla 2 meters avstånd till - besöka ett hus man aldrig har sett förut, i ett område man kanske aldrig har varit i förut, för att sedan förväntas ha bestämt sig för om man vill bo där "resten av livet" och punga ut med flera miljoner för huset.
Ingen tid för att tänka/känna efter, ingen tid för att jämföra olika hus, ingen tid för en noggrannare undersökning av huset, ingen tid för ett återbesök eller att ta dit nån för en second opinion, ingen tid för att konsulta experter om byggnadstekniska frågor, ingen tid för att utforska området, ingen tid för att kontakta kommunen eller andra myndigheter med eventuella frågor - på en kvart ska man ha bestämt sig och sitta redo och tillgänglig vid telefonen för att lägga snabba bud, annars får man se sig om efter nåt annat.
Man har ta mig sjutton mer betänketid för att köpa en dammsugare än ett hus att bo i!! Jag tycker att det är galet.

Tillslut lyckades jag köpa mig ett hus, men det var för att jag hade "tur" att mäklaren var helt urusel och sjabblade bort alla andra intressenter!.. 🙊🙈
Håller verkligen med! Sa det till sambon när vi höll på, man håller på och tänker efter och lägger tid på beslutet att köpa ett lite dyrare klädesplagg än ett hus för flera miljoner. :down:

Har köpt flera bostäder, alltid samma känslor under budgivningar. Varje gång man själv har lagt bud känns det som att NU, nu hoppar dom av! Och sen när dom lägger bud, tänker man: om vi bara lägger ett till nu så hoppar dom av. Osv osv.

Vårt nuvarande hus hoppade vi av till slut. Men efter något dygn ringde mäklaren och då hade vinnaren bangat ur. Så kan det också gå!
 
Håller verkligen med! Sa det till sambon när vi höll på, man håller på och tänker efter och lägger tid på beslutet att köpa ett lite dyrare klädesplagg än ett hus för flera miljoner. :down:

Har köpt flera bostäder, alltid samma känslor under budgivningar. Varje gång man själv har lagt bud känns det som att NU, nu hoppar dom av! Och sen när dom lägger bud, tänker man: om vi bara lägger ett till nu så hoppar dom av. Osv osv.

Vårt nuvarande hus hoppade vi av till slut. Men efter något dygn ringde mäklaren och då hade vinnaren bangat ur. Så kan det också gå!

Ja jag tror det är så att många rycks med i en budgivning och går högre än vad de tänker sig från början. Vi sätter ett max och går inte över det.
 
Vi har höjt vårt första bud och villkorat det finns en spekulant till men denna har inte lagt något bud ännu, vi försöker avsluta affären. Säljaren finns inte i Sverige så alla besked tar lite längre tid. Dör av nervositet. :nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::arghh:
 
Usch, det verkar vidrigt! Minns att min bror sa något om att det i princip krävs en heltidstjänst för att kunna/orka/hinna hänga med i alla svängar (han fick sms-aviseringar varje gång någon lagt ett nytt bud och höll på att gå upp i atomer samtidigt som han satt på jobbet och skulle sköta det).

Där jag bor får man bara lägga ett bud, och det är dessutom blind budgivning. Det har sina nackdelar det också men det blir i alla fall inte den här stressen och hetsen som jag hör om från svenska kompisar (och inte samma inflation i priserna).
Eller hur! Där jag bor så budar man i princip alltid lägre än begärt pris, och buden är bindande.

Så är utsatt pris en miljon och man budar en miljon så har man fått huset.
 
Eller hur! Där jag bor så budar man i princip alltid lägre än begärt pris, och buden är bindande.

Så är utsatt pris en miljon och man budar en miljon så har man fått huset.

Jag tror att om buden hade varit bindande här så hade folk tänkt sig för lite mer och det hade inte blivit lika hetsigt. Jag tycket det borde ändras så att det utgår någon kompensation till säljaren om man hoppar av efter man fått besked om att man får köpa och har högsta budet. När vi sålde vår förra lägenhet och hade fyra som bjöd och ingen som köpte i slutändan så blev det både stress och lite extra kostnader för nya visningar. Det borde det utgå en kompensation för anser jag.
 
Jag tror att om buden hade varit bindande här så hade folk tänkt sig för lite mer och det hade inte blivit lika hetsigt. Jag tycket det borde ändras så att det utgår någon kompensation till säljaren om man hoppar av efter man fått besked om att man får köpa och har högsta budet. När vi sålde vår förra lägenhet och hade fyra som bjöd och ingen som köpte i slutändan så blev det både stress och lite extra kostnader för nya visningar. Det borde det utgå en kompensation för anser jag.
Det låter som rena rama vilda västern!

Här har du ett lånelöfte på gällande hus (du får inte lånelöfte rent generellt utan specifikt för det du ska buda på) och budet är bindande. Dock brukar man ha villkor och en tidsgräns.

Jag har nyss sålt mitt hus och hade aldrig räknat med att få det priset vi begärde utan lite mindre. Drar du tillbaka budet som säljare godkänt så ersätta säljaren. Vet faktiskt inte hur mycket man blir skyldig.

Vi fick några bud, ett var villkorat med tidsfrist, det andra var villkorat med såld egen lägenhet, godkänd granskning samt tidsfrist.

Vi fick 2,3, begärde 2,33. De andra juden låg på typ 2 eller 2,2.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 009
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 882
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 345
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 513
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp