C

CeciliaAndersen

Ja, nu vet jag inte alls var denna tråd ska ligga? Så ligger den fel, så ber jag om ursäkt.
I alla fall, jag går ut gymnasiet i Maj, och jag vill verkligen flytta hemifrån. Men hur i hela friden ska det gå till? Lägenhet, 2 hästar, bil, bensin, mat, ja, listan kan göras låååång.

Jag ska ju skaffa jobb, går nu hästgymnasie, och jag vill inte jobba med hästar heltid utan bara ha det som intresse. Tanken när jag valde hästgymnasie var ju för jag ville gå i Skara och utbilda mig till djursjukvårdare, men jag har insett att det kommer förbli en dröm, jag har inte dem betygen som krävs hur mycket jag än kämpar och vill, alla har inte läshuvud :(

Och jag vet inte alls vad jag vill jobba med, vill jobba med djur, och ändå ha så pass bra inkomst att kunna bo själv, betala för mig och hästarna samt kunna unna mig lite extra, inte behöva spara ½ år för att ha råd.

Så frågan är, hur gör jag?

Ni som bor själva nu, vad jobbar ni med, och vad kostar allt, hur får ni det hela att gå runt? Hur mycket behöver ni lägga i penga väg i månden? Har ni något över sen?

Och viktigaste kanske, var bor ni? Det är ju ganska stor skillnad på skåne, stockholm och norrland ;)
Jag bor i Skåne.
Snälla, hjälp mig att reda ut mina beskymmer. :bow:

Sv: budget.

Jag går hästgymnasie i kalmar, bor ihop med sambo och 2 katter. Har hästen uppstallad 3 km härifrån. Sambon tjänar omkring 13.000 efter skatt och jag får studiebidrag 1050/mån.

Räkningar
tele 700kr
bredband 300kr
billåne 1200kr
hyran 3600kr
Totalt: 5.300kr

Katter
mat ca 200 kr
sand ca 400kr
Totalt: 600kr

Hästen
stallhyra 950kr
kraftfoder 260kr
spån 200-300kr
hö ca 700kr.
Hovslagare 850kr(de månader han inte behöver skos läggs den summan undan som sparande till ny sadel)
Totalt: 2960kr, av dessa hjälper min pappa mej med 2000kr tills jag får jobb så hästen kostar ju egentligen inte så mkt.:)

Hushåll
Mat: 2000kr
Hygien: 500 kr
Nöjen: 1000kr
Bensin: 1000kr
Cigg: 800kr
Sparande: 1000kr
Totalt: 6.300kr

Skulle det mot förmodan bli några slantar över sparar vi dem så att vi kan köpa nya kläder o. dyl.
Lätt är det inte men har man inget val så blir man påhittig. Jag ska sluta röka nu, är inne på sista (paketet:eek:) och där sparar vi ju jättemkt.
Förstår din situation, man vill klara sig själv och ha ett eget liv men vill inte "offra" hästarna...

Börja med att skaffa dig ett jobb, så du får igång dina inkomster. När du väl kommit igång o får det att gå runt kan du börja med o fundera på att skaffa eget boende. Du lär inte få ett hyreskonrakt utan fast inkomst

Jag går hästgymnasie i kalmar, bor ihop med sambo och 2 katter. Har hästen uppstallad 3 km härifrån. Sambon tjänar omkring 13.000 efter skatt och jag får studiebidrag 1050/mån.

Räkningar
tele 700kr
bredband 300kr
billåne 1200kr
hyran 3600kr
Totalt: 5.300kr

Katter
mat ca 200 kr
sand ca 400kr
Totalt: 600kr

Hästen
stallhyra 950kr
kraftfoder 260kr
spån 200-300kr
hö ca 700kr.
Hovslagare 850kr(de månader han inte behöver skos läggs den summan undan som sparande till ny sadel)
Totalt: 2960kr, av dessa hjälper min pappa mej med 2000kr tills jag får jobb så hästen kostar ju egentligen inte så mkt.:)

Hushåll
Mat: 2000kr
Hygien: 500 kr
Nöjen: 1000kr
Bensin: 1000kr
Cigg: 800kr
Sparande: 1000kr
Totalt: 6.300kr

Skulle det mot förmodan bli några slantar över sparar vi dem så att vi kan köpa nya kläder o. dyl.
Lätt är det inte men har man inget val så blir man påhittig. Jag ska sluta röka nu, är inne på sista (paketet:eek:) och där sparar vi ju jättemkt.
Förstår din situation, man vill klara sig själv och ha ett eget liv men vill inte "offra" hästarna...

vilken snäll sambo du har! :) :banana:

håller med!
börja med jobbet, spara pengar så att du har en buffert när du flyttar, när det väl händer nåt så rinner pengarna snabbt iväg....
se till att du går med i a-kassa (eller facket), så att du har nån typ av garanterad inkomst om du står utan jobb längre fram.
räkna in ALLT i budgeten, även sånt som du kanske inte kommer att behöva betala ex så att du har pengar till självrisken på hästarnas förs, extra pengar ifall bilen går sönder, du måste köpa nya däck osv.
bara ett hål i en tand kan ju förstöra en månadsbudget om man har små marginaler!
säger detta av egen erfarenhet då jag länge levde för dagen och det gjorde att jag ibland fick leva på makaroner en vecka innan lön... inte så kul när det hände typ varje månad:(

Jag vet:love:
Förtjänar honom inte egentligen:o
Fast han gillar hästen med, rider honom lite ibland men tkr att jag är elak som tvingar honom att ha hjälm:angel:

Jag bor på landet i östergötland.

Betalar ungefär 1500 kronor/månad för bostaden (är sambo, delar lika). Inkl telefon, värme, el.

Hästarna kostar ungefär 1000 kronor/styck, per månad, har två stycken.

Mat 1000 kr. Alltså har jag fasta utgifter på ungefär 4000 kronor inkl bensin. Jag har studielån 7000 kronor, och jobbar extra så mycket jag hinner.För mig går det runt, men jag bor billigt och har hästarna billigt.

Jag vet:love:
Förtjänar honom inte egentligen:o
Fast han gillar hästen med, rider honom lite ibland men tkr att jag är elak som tvingar honom att ha hjälm:angel:

berätta för mej hur man får dom till det!??!?! :eek::crazy:

min sambo vägrar rida.... fast jag tjatar o tjatar... Brukar fråga han om han tycker det är kul att betala flera tusen på en häst som man aldrig träffar...
*mummel*.. du är ju glad allafall

daniel tycker mest synd om folk som har häst.. haha! :rofl:

Jag svarar som tidigare att du måste börja med att hitta ett bra jobb. Och lite krasst så låter det som om du i din situation inte har jättemycket att välja mellan, då du nyss gått ut ett hästinriktat gymnasium men inte vill jobba med hästar. Så sätt dig ner och skriv en lista på de jobb som du vill ha, de du kan tänka dig att ha och de som du inte alls vill ha.

Sen är det bara att försöka hitta en bra lösning! Tänk också på att du måste ha en okej lön för att det ska vara värt det, så att jobba som hundskötare på hunddagis halvtid (bara exempel!) kanske inte är något du kan göra just nu.

Kan du tänka dig att flytta så leta på ams.se efter olika jobb i olika regioner också.

Lycka till! :)

De va inte så svårt, han red på ridskola när han var yngre och är riktigt duktig:) Lite synd att han inte kan göra annat än skritta på min stressiga häst bara, vi försökte trava lite en gång men det var ingen bra idé. Både sambon och hästen blev nog lika rädda:angel:

Du får motivera sambon vetja, slå vad med honom om att han inte klarar att komma upp ens och om du vinner ska han tvätta i en månad:idea:;) Jag känner ingen kille som kan låta bli ett vad:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 654
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka