Budget-blomlåda, vad använda?

D

Dallassallad

Har precis flyttat och fått en härlig balkong med två nu tomma blomlådor, men frågan är vad jag ska sätta i dem?

Kruxet är
1. Tack vare flytten är kassan skral
2. Jag går på semester om två veckor och är ledig fyra veckor, inga planerade längre utflykter men det kan bli 2-3 dagar utan vattning i värsta fall. Balkongen ligger i väster med mycket sol större delen av dagen.
3. Jag har så långt ifrån gröna fingrar som man kan komma

Känns som ett projekt dömt att misslyckas, det är även därför jag inte vill lägga så mycket pengar på detta nu utan satsar på nya tag till hösten när jag kan sköta om dem bättre, men det hade varit kul att få ner något i jorden. Går det att plantera kaktusar i blomlådor? :angel:

Sv: Budget-blomlåda, vad använda?

Klart det går, suckulenter funkar fint utomhus. Så länge det inte regnar för mycket vilket det lätt kan göra i Sverige. Isåfall behöver du lyfta in lådorna under tak när du är borta.
suckulenter_peperomia_fitto.jpg

Vill du ha enkla gröna växter som tål både översvämning och torka så rekommenderar jag två till tre ampelliljor per blomlåda.
ampellilja.jpg

De får väldigt små vita blommor, ingen färgklick direkt.

Kanske någon form av ört skulle kunna passa. Är inte så insatt i vilka asom behöver mycket vatten eller inte, men de är ju både fina och nyttiga :)

Själv hade jag valt lite örter - det är ju roligt att kunna ha användning av sina "blommor". Typ gräslök, persilja, mynta och citronmeliss är alla lättskötta (varning dock för att myntan gärna tar över och växer helt galet). Gräslök och persilja är ju jättegott nu på sommaren till tex potatissallad. Citronmeliss att dekorera drinkar och efterrätter, och mynta ger en jättefräsh sås om man klipper ner den i turkisk yoghurt.

Vill du ha blommor är ju vanliga panseer lätta att få att blomma länge.

Tagetes eller pelargoner, båda är tåliga och blommar fint oberoende av skötsel. Mycket sol gillar de också. Går så här "sent" på sommaren att få billigt.

Tips angående vattningen!

När du ska åka iväg, fyll en stor PET-flaska (eller dyl) med vatten, tryck ned den upp-och-ned i jorden. Voila! En självbevattning! :D Funkar hur bra som helst och håller för ett par dagar i allafall. Är det en stor blomlåda så sätt en i varje ände eller så. Så suger växterna det vatten de behöver. :)

Tack alla för era svar!

Om jag petar i örter i lådorna, ska de ha någon särskild typ av jord eller är det vanlig blomjord som gäller där också?

Självvattnande balkonglådor är det mest praktiska tycker jag, men de är tyvärr dyra, så jag antar att du inte vill satsa på sådana. Om du har vanliga tror jag att det kan vara bra att se till att det finns dräneringshål i botten och ev. även lägga lecakulor i botten.

Sätt inte penséer! De växer visserligen som attan, men de är törstiga små rackare. Detsamma gäller t.ex. Flitiga Lisa, som dessutom lätt får bladlöss. Lite sent på året för penséer också. Tagetes och pelargoner är fula och luktar illa tycker jag.:o

Växter, utöver vissa kryddväxter, som verkar klara av lite torka likväl som rotblöta, breder ut sig bra och ligger hyfsat i pris hos de större butikerna (Plantagen, Blomsterlandet m.fl.) är t.ex:

million bells/småpetunia
petunia
murgröna
prydnadsgräs
stjärnöga
alunrot (perenn om man har tur)
fuchsia (gillar skugga)
husarknappar
lobelia
snöflinga

Jag tror att du kan sätta örter i vanlig jord avsedd för balkonglådor. I år har jag satt lavendel och en variant på salvia och de verkar trivas lika bra i Blomsterlandets yrkesodlarjord som prydnadsväxterna.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 210
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 673
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar