Bud via Mail bindande?

valvis

Trådstartare
Fråga här först då det finns många som har kunskap om Juridik.
Är bud via mail bindande gäller en häst, köparen la bud via mail och vi sa ok.
Nu vill köparen inte har hästen. Någon som vet vad som gäller? Inget kontrakt skriven då det är lite avstånd mellan oss.
Kan jag kräva någon forma av skadestånd för att nu inte blir av med hästen.

Det är inte vår häst vi ska bara sälja den och ägaren tänker som vi.
 
Sv: Bud via Mail bindande?

Då är min fråga. Varför sälja den till någon som inte vill ha den?

Jag tycker det låter orimligt att kräva skadestånd. Ett bud är oftast inte bindande, utan kan dras tillbaka så länge inget kontrakt finns. I alla fall när det gäller husköp.
 
Sv: Bud via Mail bindande?

Nej det är inte bindande så länge inga avtal tecknats och inga pengar bytt händer.
 
Sv: Bud via Mail bindande?

Även muntliga avtal gäller, i det här fallet är det en skriftlig överenskommelse om köp. Men därifrån till att faktiskt driva igenom det, är steget rätt långt och främst teoretiskt.

Du kräver att de genomför affären. De går med på att genomföra affären mot sin vilja - hur bra blir det för hästen?

Skadestånd bygger på att du har lidit skada, hur kan du påvisa någon skada? Vad har du vidtagit för steg sedan ni kommit överens om att de skulle köpa hästen? Raderat annonsen? Då kan du kanske kräva dem på annonskostnaden.

Att driva en process om det torde betyda att hästen är MYCKET dyr, en advokat tar 1500 kr/timme + moms, i runda slängar. Att läsa in sig på materialet och sätta sig in i vad som hänt och prata om det går bara det på 1-2 timmar. Och vad ska du kräva?

Nej, det man bör göra är att alltid behålla andra intressenters kontaktuppgifter till dess köpet är genomfört och hästen hämtad.
 
Sv: Bud via Mail bindande?

Ni har ett giltigt avtal som i teorin är bindande men i praktiken är det ofta för dyrt att kräva sin rätt.
Du skulle kunna kräva skadestånd för dina merkostnader i samband med att de bröt avtalet men som någon skrev innan så är det oftast för dyrt att driva saken.
Titta i avtalslagen, du kan ju hävda din rätt mot "köparen" och se vad de svarar men om du inte förlorat väldigt stora summor så är det ju inget mer att göra om de vägrar ersätta dig.
Ibland räcker det med lite lagparagrafer mm för att folk ska göra rätt för sig.
 
Sv: Bud via Mail bindande?

Till er som undra om hästen så den inte vår utan vi har uppdrag att sälja den och ägaren bryr sig inte för hon vill inte har den kvar.
Det finns inte många intressenter på denna hästen och vi gick ner mycket i pris. Hästen kosta ägaren varje månad, det blir rätt snabbt en känbar summa, med uppstallning, träning, sko.. .

Jag vill veta för jag tycker inte det är ok att ta upp min tid och planering om man sen inte ska har hästen.

Och nu kan ni bortser från hästen på det sättet vi har i uppdrag att sälja den inte mer.
 
Sv: Bud via Mail bindande?

Numera gäller faktiskt mail som bindande avtal. Det räknas som en skriftlig handling och därmed får nog köparen i detta avseende stå sitt kast. Däremot tror jag inte att ni kan få någon sorts skadestånd.

Det ni skulle kunna göra, om ni vill vara snälla mot köparen, är att låta denne stå för de omkostnader ni haft i samband med att köpet inte blev av (dvs en tids stallhyra eller liknande).

Vill ni bli av med hästen har de inget att välja på, de måste betala er den avtalade summan, så länge ni inte är företagare för då gäller konsumentköplagen och de har rätt att lämna tillbaka varan: Om de kan påvisa att något som ni sagt, eller skrivit, inte stämmer. DVS att varan (hästen) inte stämmer in på den ursprungliga beskrivningen.

Är ni inte företagare utan privatpersoner, och säljer varan, då gäller köplagen och den är inte lika generös mot köparen. Köplagen reglerar bland annat att köparen själv måste påvisa fel INNAN köpet (avtalet) skrivs under (eller bud läggs).

Lycka till!
 
Sv: Bud via Mail bindande?

kl

Fast tillochmed om du budat klart och tackat ja till att köpa en bostad, muntligt, till mäklare, så är i realiteten, inget bindande så länge inte papper är påskrivna.

Jag tror att även om det finns teoretiska "rekommendationer" så är de för den skull knappast skäliga att anse som bindande i ett sånt här fall, inget kontrakt har skrivits och inga pengar har bytts.
 
Sv: Bud via Mail bindande?

Jag tycker du ska påtala för köparen att det inte är OK att först säga ja, och sedan dra sig ur. Men mycket längre än så tror jag det blir svårt att dra ärendet - och få rätt.

Det är trots allt inte så ovanligt att köpare på kroken hoppar av i sista stund, har ni dessutom verksamhet med uppdrag att sälja hästar blir det förmodligen Kkl och den är som sagt betydligt generösare mot köparen än köplagen.
 
Sv: Bud via Mail bindande?

kl

Fast tillochmed om du budat klart och tackat ja till att köpa en bostad, muntligt, till mäklare, så är i realiteten, inget bindande så länge inte papper är påskrivna.

Jag tror att även om det finns teoretiska "rekommendationer" så är de för den skull knappast skäliga att anse som bindande i ett sånt här fall, inget kontrakt har skrivits och inga pengar har bytts.

Bud på hus/fastighet är det ENDA bud som inte är bindande. Alla andra bud är bindande, så även detta som till och med finns skrivet, men från det till att dra igång en kostsam process är ju något man får överväga.
 
Sv: Bud via Mail bindande?

Precis :). Ett mail är numera en underskrift, även om det bara innehåller ett OK, eller liknande.
 
Sv: Bud via Mail bindande?

Liten fundering kring ämnet. Ett nej borde räknas lika mycket som ett ja, tänk dig en omvänd situation.

Du är mycket angelägen att sälja en häst. Köparen säger nej tack, men ångrar sig och vill köpa hästen. Säger du då: "Det går inte för sig, du tackade ju faktiskt nej FÖRST." Eller säljer du hästen och glömmer köparens första respons?

Ditt rykte som försäljare kommer att bli illaluktande efter att ha påtvingat någon att köpa häst av dig. "Köp inte häst av X, räcker med att du ser en bild på den så måste du köpa hästen..." Ja, du fattar.

Är det inte bara juste att släppa köparen och finna en annan?
 
Sv: Bud via Mail bindande?

Okej, det visste jag inte att hus/fastighet var det enda undantaget, alltid lär man sig ngt nytt.

oavsett det tycker jag faktum kvarstår: det känns väldigt långsökt att börja härja om detta "löfte" så länge inget avtal skrivits och inga pengar bytt händer. Har svårt att se att det skulle vara värt att dra till domstol : )
 
Sv: Bud via Mail bindande?

Nej jag håller med om att det inte känns relevant att gå vidare med det.
Det kostar mer än det smakar och man kan ändå aldrig vara säker på utgången, det gäller ju alla tvister.

Tiden och energin det skulle ta är bättre lagd på att försäka sälja hästen till en seriös köpare.

MEN, det är fruktansvärt irriterande som säljare att råka ut för! Det har hänt mig flera gånger att folk säger att dom ska köpa, ev tom nämner vad dom vill betala och lägger ett "bud" eller ber mig göra en veterinärbesiktning (vilket jag aldrig gör innan handpenning är betald) -och sedan backar ur. Självklart sparar man eventuella andra spekulanters kontaktuppgifter men man kan ofta kallt räkna med att intresset på hästen kallnar avsevärt om man har sagt att man har en köpare och sedan hör av sig till en annan spekulant igen, tyvärr.
 
Sv: Bud via Mail bindande?

Ja fast det spelar ju ingen roll om du inte hinner få in handpenningen ens.

Om du får ett bud så "kan" ju köparen dra tillbaka det dagen efter, eller när man ber om handpenning -vilket ju säger att budet inte var seriöst menat från början men skadan är redan skedd. Men har man fler spekulanter bör man absolut inte säga att hästen är såld eller ens "reserverad" förrän den verkligen ÄR såld.
 
Sv: Bud via Mail bindande?

Nej jag håller med om att det inte känns relevant att gå vidare med det.
Det kostar mer än det smakar och man kan ändå aldrig vara säker på utgången, det gäller ju alla tvister.

Tiden och energin det skulle ta är bättre lagd på att försäka sälja hästen till en seriös köpare.

MEN, det är fruktansvärt irriterande som säljare att råka ut för! Det har hänt mig flera gånger att folk säger att dom ska köpa, ev tom nämner vad dom vill betala och lägger ett "bud" eller ber mig göra en veterinärbesiktning (vilket jag aldrig gör innan handpenning är betald) -och sedan backar ur. Självklart sparar man eventuella andra spekulanters kontaktuppgifter men man kan ofta kallt räkna med att intresset på hästen kallnar avsevärt om man har sagt att man har en köpare och sedan hör av sig till en annan spekulant igen, tyvärr.

Ja självklart är det irriterande! Man kan dock också vända på steken: jag förundras ständigt över spekulanter, som blir förvånade när de är ute och letar häst och har sagt att de är intresserade av hästen och återkommer, men inte lagt handpenning eller något konkret utöver det, att säljaren under tiden haft ute fler spekulanter och att hästen därmed kan ha gått till någon av dessa, om de slagit till och lagt handpenning eller gjort klart köpet snabbare under tiden. Jag tycker man ser såna förundrade trådar titt som tätt här på forumet. Själv har jag som köpare alltid varit HÖGST medveten om att även om jag sagt att jag tror att jag vill ha hästen men återkommer efter helgen när jag provridit de andra jag bokat in, så SJÄLVKLART är det troligt att säljaren under tiden haft fler spekulanter ute och att någon av dessa har valt att agera pronto. skulle aldrig få för mig att bli chockad över detta som köpare, på något sätt.
 
Sv: Bud via Mail bindande?

Tar upp den här tråden igen. OBS LÅNGT!


Har haft en häst till salu åt en försäljare som som importerar från utlandet. Ett uttalat belopp skulle bli hennes när jag sålde och det jag kunde få ut över skulle bli min vinst/betalning för jobbet. Jag skulle stå för alla kostnader och återlämna hästen om den inte passade min ridning. Under tiden den vistas hos mig blir den bättre och bättre men sen känner jag att något inte stämmer. Jag tycker den blir trött, faller ur, musklas dåligt. Tillslut visar det sig att hästen är dräktig. Jag kontaktar försäljaren som inte blir särskilt förvånad. Hon har tydligen vart med om det här "flera ggr tidigare". Jag säger mig kunna var intresserad av att köpa hästen och föl men till ett annat pris än utalat. Frågar om vad hon kan släppa den för. Hon ger mig ett pris på 4000kr mindre än utgångspriset. Jag tackar nej. Hon säger att hon ska se om hon kan hämta hästen. Jag säger ok men det är inte lagligt att transportera ett sto som skall föla när som helst. Hon tycker inte det spelar någon roll.

Efter ca 1 månad kommer fölet och jag tar upp kontakten igen. Jag vill ha en plan för vad som ska hända. Om jag ska fortsätta ha hästen på försäljning eller om hon ska hämta den. Då säger hon att den sista denna månaden kommer några från danmark som köper den.

Då tycker jag att hon kan stå för en del av kostnaderna på hästen eftersom det enda jag gjort är att ha fött ett dräktigt sto åt henne som hon sedan säljer för att tjäna pengar. Jag bad endast om 10% av försäljningspriset så det var inte ens i närheten av vad den kostat mig.

Då freakar hon ur totalt och säger att man inte kan ändra dealen i efterhand och att jag kunnat lämna hästen när som helst. Dessutom så kan jag glömma att få några pengar. Då säger jag att ok. Då hämtar du hästen idag.

Det var tydligen inte heller ett alternativ. Då säger hon "du jag är fel person att jävlas med" "du skulle lämna hästen om du inte ville ha den." Den står hos dig tills mina köpare kommer och jag tänker inte betala dig en krona"

Eftersom jag tycker om hästen så mkt och att den dessutom har ett föl vid sidan säger jag att det är ok. Under veckan som går frågar jag henne: "Jag har skrapat ihop x-pengar" "skulle du släppa hästen och föl för det?" Hon svarar ja men säger att jag måste sätta in pengarna idag. Eftersom jag fått låna dessa pengar av min pappa så är det omöjligt för mig att få pengarna till henne försen dom gått från min pappa till mig och sedan till henne. DVS ca 3-4 dagar. Då säger hon att hon skall fundera. Jag säger att jag ska fråga pappa om jag kan få pengarna snabbare.

Får inget svar av försäljaren och pappa tar reda på hur allt gått till, blir vansinnig och säger att jag inte skall samarbeta med sånna idioter.

Återkommer till försäljaren och säger att tyvärr jag är inte intresserad längre. Då blir hon än en gång helt galen och säger att ett bud är ett bud. Jag förklarar att hon var för långsam med att tacka ja. Hade hon sagt ja direkt så hade det vart fine. Hon säger att jag diskuterar inte det här. Jag skickar kontonr och förväntar mig pengarna på banken i övermorgon.

Vad skall jag göra?! Jag älskar hästen och fölet. Vill inte att dom ska skickas till en handlare igen. Får inte sålt dom ens för billiga pengar. Har inga pengar själv. Vill inte stå med en skuld hos en sån sjuk människa. Hon verkar helt galen.


Behöver råd från er kloka bukefalisar.O_o
 
Sv: Bud via Mail bindande?

Bud på hus/fastighet är det ENDA bud som inte är bindande. Alla andra bud är bindande, så även detta som till och med finns skrivet, men från det till att dra igång en kostsam process är ju något man får överväga.

Jaha så om hästen inte går igenom vet.besiktningen så MÅSTE man köpa den för att man skrivit via mail att man vill ha hästen?
 
Sv: Bud via Mail bindande?

okey insåg nu att tråden var 3 år gammal men Wrangler du kanske vill svara ändå :D

(Vafan drar folk upp så gamla trådar jämt för)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
995
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 910
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp