Sv: Bud via Mail bindande?
Tar upp den här tråden igen. OBS LÅNGT!
Har haft en häst till salu åt en försäljare som som importerar från utlandet. Ett uttalat belopp skulle bli hennes när jag sålde och det jag kunde få ut över skulle bli min vinst/betalning för jobbet. Jag skulle stå för alla kostnader och återlämna hästen om den inte passade min ridning. Under tiden den vistas hos mig blir den bättre och bättre men sen känner jag att något inte stämmer. Jag tycker den blir trött, faller ur, musklas dåligt. Tillslut visar det sig att hästen är dräktig. Jag kontaktar försäljaren som inte blir särskilt förvånad. Hon har tydligen vart med om det här "flera ggr tidigare". Jag säger mig kunna var intresserad av att köpa hästen och föl men till ett annat pris än utalat. Frågar om vad hon kan släppa den för. Hon ger mig ett pris på 4000kr mindre än utgångspriset. Jag tackar nej. Hon säger att hon ska se om hon kan hämta hästen. Jag säger ok men det är inte lagligt att transportera ett sto som skall föla när som helst. Hon tycker inte det spelar någon roll.
Efter ca 1 månad kommer fölet och jag tar upp kontakten igen. Jag vill ha en plan för vad som ska hända. Om jag ska fortsätta ha hästen på försäljning eller om hon ska hämta den. Då säger hon att den sista denna månaden kommer några från danmark som köper den.
Då tycker jag att hon kan stå för en del av kostnaderna på hästen eftersom det enda jag gjort är att ha fött ett dräktigt sto åt henne som hon sedan säljer för att tjäna pengar. Jag bad endast om 10% av försäljningspriset så det var inte ens i närheten av vad den kostat mig.
Då freakar hon ur totalt och säger att man inte kan ändra dealen i efterhand och att jag kunnat lämna hästen när som helst. Dessutom så kan jag glömma att få några pengar. Då säger jag att ok. Då hämtar du hästen idag.
Det var tydligen inte heller ett alternativ. Då säger hon "du jag är fel person att jävlas med" "du skulle lämna hästen om du inte ville ha den." Den står hos dig tills mina köpare kommer och jag tänker inte betala dig en krona"
Eftersom jag tycker om hästen så mkt och att den dessutom har ett föl vid sidan säger jag att det är ok. Under veckan som går frågar jag henne: "Jag har skrapat ihop x-pengar" "skulle du släppa hästen och föl för det?" Hon svarar ja men säger att jag måste sätta in pengarna idag. Eftersom jag fått låna dessa pengar av min pappa så är det omöjligt för mig att få pengarna till henne försen dom gått från min pappa till mig och sedan till henne. DVS ca 3-4 dagar. Då säger hon att hon skall fundera. Jag säger att jag ska fråga pappa om jag kan få pengarna snabbare.
Får inget svar av försäljaren och pappa tar reda på hur allt gått till, blir vansinnig och säger att jag inte skall samarbeta med sånna idioter.
Återkommer till försäljaren och säger att tyvärr jag är inte intresserad längre. Då blir hon än en gång helt galen och säger att ett bud är ett bud. Jag förklarar att hon var för långsam med att tacka ja. Hade hon sagt ja direkt så hade det vart fine. Hon säger att jag diskuterar inte det här. Jag skickar kontonr och förväntar mig pengarna på banken i övermorgon.
Vad skall jag göra?! Jag älskar hästen och fölet. Vill inte att dom ska skickas till en handlare igen. Får inte sålt dom ens för billiga pengar. Har inga pengar själv. Vill inte stå med en skuld hos en sån sjuk människa. Hon verkar helt galen.
Behöver råd från er kloka bukefalisar.