Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker inte jag, eftersom du fått handpenning.Jag har fått handpenning på min peugeot. Vi är överens om bilen kommer kosta 7000 kronor. Antar att den dealen inte går att bryta.
Men har nu fått bud på 8000. Finns det något rimligt sätt att krångla sig ur den andra dealen?
Jag tänker att det går emot själva poängen med handpenning. Oschysst helt enkelt.Jag har fått handpenning på min peugeot. Vi är överens om bilen kommer kosta 7000 kronor. Antar att den dealen inte går att bryta.
Men har nu fått bud på 8000. Finns det något rimligt sätt att krångla sig ur den andra dealen?
Det tar bort lite syftet med handpenning, men klart det går att göra en liten fuling och skicka tillbaka handpenningen.Jag har fått handpenning på min peugeot. Vi är överens om bilen kommer kosta 7000 kronor. Antar att den dealen inte går att bryta.
Jo, jag känner ju också så. Då får första snubben köpa den.Jag tänker att det går emot själva poängen med handpenning. Oschysst helt enkelt.
Klart du kan.Jag har fått handpenning på min peugeot. Vi är överens om bilen kommer kosta 7000 kronor. Antar att den dealen inte går att bryta.
Jag har fått handpenning på min peugeot. Vi är överens om bilen kommer kosta 7000 kronor. Antar att den dealen inte går att bryta.
Verkligen inte. Varför ens tänka tanken??, tänk om du hade köpt något, betalat handpenning och sedan blivit snuvad på köpet, kan enkelt föreställa mig vad det blivit för tråd då och hur oseriös plus en massa andra tillmälen säljaren fått. Lägg inte den lilla energi du har på att krångla till saker och ting.Jag har fått handpenning på min peugeot. Vi är överens om bilen kommer kosta 7000 kronor. Antar att den dealen inte går att bryta.
Ni har ju ett avtal om att personen ska få köpa bilen av dig för 7000 kr. Så rent juridiskt är du bunden av det avtalet (om ni inte bestämt att endera part kan ångra sig etc). Och att bryta det skulle teoretiskt kunna medföra kostnader.Jag har fått handpenning på min peugeot. Vi är överens om bilen kommer kosta 7000 kronor. Antar att den dealen inte går att bryta.
Utöver det så tänker jag också lite på vilken sorts samhälle som jag vill leva i.Ni har ju ett avtal om att personen ska få köpa bilen av dig för 7000 kr. Så rent juridiskt är du bunden av det avtalet (om ni inte bestämt att endera part kan ångra sig etc). Och att bryta det skulle teoretiskt kunna medföra kostnader.
I realiteten så orkar antagligen ingen bråka i det aktuella läget utan personen skulle bli sur/ledsen och det är det. Dock - risken finns köparen skulle upprepat uttrycka sin frustration, tjata på dig mm. Och är det obehaget och besväret värt 1000 kr?
Jag brukar försöka tänka på hur jag skulle reagerat om det var tvärtom. Hur hade jag känt/reagerat om jag varit den andra parten. Dvs hur hade du känt om du lagt handpenning på en bil och skulle hämta på måndag och säljaren ångrar sig eller vill ha tusen kronor till? Sen brukar man ha svaret vad som känns rätt i magen, oavsett om man är i en gråzon
Hur kan du ens fundera på det? Och om en säljare hade gjort så mot dig?Jag har fått handpenning på min peugeot. Vi är överens om bilen kommer kosta 7000 kronor. Antar att den dealen inte går att bryta.
Vilka stora växlar du drar. Jag förstår inte riktigt varför Wille skulle behöva svara på det där. Och hon är ju knappast ansvarig för samhällsklimatet.Så vill du @Wille leva i ett samhälle där man kan göra avtal med folk som verkat vettiga när man haft kontakt med dem och som huvudregel anta att de kommer hållas?
För att Wille förmodligen inte är unik? Hon bör väl ändå få ställa samma fråga som många andra i motsvarande situation skulle göra.Hur kan du ens fundera på det? Och om en säljare hade gjort så mot dig?
Fast med tanke på hur hård TS brukar vara mot folk som gör fel enligt henne blir det ju märkligt att man funderar på att bete sig fult mot andra..För att Wille förmodligen inte är unik? Hon bör väl ändå få ställa samma fråga som många andra i motsvarande situation skulle göra.
Och du tycker det är helt ok det är ett sådant samhälle du vill ha?Vilka stora växlar du drar. Jag förstår inte riktigt varför Wille skulle behöva svara på det där. Och hon är ju knappast ansvarig för samhällsklimatet.
Du har nog anledning att vara väldigt besviken på vårt samhälle, där blir folk nämligen blåsta i affärer hela tiden.
Så det är alltså att det är just Wille som ställer frågan det handlar om. Tänkte väl det.Fast med tanke på hur hård TS brukar vara mot folk som gör fel enligt henne blir det ju märkligt att man funderar på att bete sig fult mot andra..
Jag har inte sagt något vare sig om det är ok eller om vilket samhälle jag vill ha. Du behöver inte fylla i mina åsikter åt mig.Och du tycker det är helt ok det är ett sådant samhälle du vill ha?
Eller så kan man åtminstone protestera mot oärligheter
Jag vet att samhället är cyniskt och ju fler som rycker på axlarna åt det desto värre blir det ju