Bud på bil

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wille

Trådstartare
Jag har fått handpenning på min peugeot. Vi är överens om bilen kommer kosta 7000 kronor. Antar att den dealen inte går att bryta.

Men har nu fått bud på 8000. Finns det något rimligt sätt att krångla sig ur den andra dealen?
 
"hej, jag har tyvärr fått ett annat bud på 8000:-, jag swishar tillbaka din handpenning"? Och se vad hen svarar.
Men poängen med handpenning är ju att det ska vara en säkerhet för båda parter så det är verkligen jättefult.
Och se till bara så det verkligen blir en deal sen då, jag får tyvärr "den som gapar efter mycket.." på hjärnan.
 
Jag har fått handpenning på min peugeot. Vi är överens om bilen kommer kosta 7000 kronor. Antar att den dealen inte går att bryta.

Men har nu fått bud på 8000. Finns det något rimligt sätt att krångla sig ur den andra dealen?
Det tar bort lite syftet med handpenning, men klart det går att göra en liten fuling och skicka tillbaka handpenningen.
 
Om du ska sälja en bil för några tusenlappar, backar och förstås betalar tillbaka handpenningen så tror jag inte att köparen kan göra något alls, mer än möjligen skälla ut dig.

EDIT: eller så är hen van vid att den här typen är vilda västern och svär bara innan hen letar upp en annan skrotbil.
 
Senast ändrad:
Jag har fått handpenning på min peugeot. Vi är överens om bilen kommer kosta 7000 kronor. Antar att den dealen inte går att bryta.

Men har nu fått bud på 8000. Finns det något rimligt sätt att krångla sig ur den andra dealen?
Verkligen inte. Varför ens tänka tanken??, tänk om du hade köpt något, betalat handpenning och sedan blivit snuvad på köpet, kan enkelt föreställa mig vad det blivit för tråd då och hur oseriös plus en massa andra tillmälen säljaren fått. Lägg inte den lilla energi du har på att krångla till saker och ting.
 
Jag har fått handpenning på min peugeot. Vi är överens om bilen kommer kosta 7000 kronor. Antar att den dealen inte går att bryta.

Men har nu fått bud på 8000. Finns det något rimligt sätt att krångla sig ur den andra dealen?
Ni har ju ett avtal om att personen ska få köpa bilen av dig för 7000 kr. Så rent juridiskt är du bunden av det avtalet (om ni inte bestämt att endera part kan ångra sig etc). Och att bryta det skulle teoretiskt kunna medföra kostnader.

I realiteten så orkar antagligen ingen bråka i det aktuella läget utan personen skulle bli sur/ledsen och det är det. Dock - risken finns köparen skulle upprepat uttrycka sin frustration, tjata på dig mm. Och är det obehaget och besväret värt 1000 kr?

Jag brukar försöka tänka på hur jag skulle reagerat om det var tvärtom. Hur hade jag känt/reagerat om jag varit den andra parten. Dvs hur hade du känt om du lagt handpenning på en bil och skulle hämta på måndag och säljaren ångrar sig eller vill ha tusen kronor till? Sen brukar man ha svaret vad som känns rätt i magen, oavsett om man är i en gråzon
 
Ni har ju ett avtal om att personen ska få köpa bilen av dig för 7000 kr. Så rent juridiskt är du bunden av det avtalet (om ni inte bestämt att endera part kan ångra sig etc). Och att bryta det skulle teoretiskt kunna medföra kostnader.

I realiteten så orkar antagligen ingen bråka i det aktuella läget utan personen skulle bli sur/ledsen och det är det. Dock - risken finns köparen skulle upprepat uttrycka sin frustration, tjata på dig mm. Och är det obehaget och besväret värt 1000 kr?

Jag brukar försöka tänka på hur jag skulle reagerat om det var tvärtom. Hur hade jag känt/reagerat om jag varit den andra parten. Dvs hur hade du känt om du lagt handpenning på en bil och skulle hämta på måndag och säljaren ångrar sig eller vill ha tusen kronor till? Sen brukar man ha svaret vad som känns rätt i magen, oavsett om man är i en gråzon
Utöver det så tänker jag också lite på vilken sorts samhälle som jag vill leva i.

Ungefär som om någon vill betala för någon självklar hjälp jag gett. De pengarna vill jag inte ha, och det beror inte på att jag inte skulle ha nytta av dem, utan på att jag inte vill leva i ett samhälle där det ska bli en norm att man ska kunna betala för att folk ska vara hjälpsamma emot en.

Så vill du @Wille leva i ett samhälle där man kan göra avtal med folk som verkat vettiga när man haft kontakt med dem och som huvudregel anta att de kommer hållas?
 
Det skulle ju göra handpenningen överflödig. Jag har sålt en häst där den första provridaren (av ett gäng inbokade) frågade om jag kunde boka av de andra om hon swishade handpenning direkt. Vi kom överens och hon köpte hästen. Det enda skäl till att bryta avtalet och jag betalade tillbaka handpenningen hade varit om det uppkommit något allvarligt på besiktningen. Men hon betalade ju handpenning just för att jag inte skulle sälja till någon annan
 
Så vill du @Wille leva i ett samhälle där man kan göra avtal med folk som verkat vettiga när man haft kontakt med dem och som huvudregel anta att de kommer hållas?
Vilka stora växlar du drar. Jag förstår inte riktigt varför Wille skulle behöva svara på det där. Och hon är ju knappast ansvarig för samhällsklimatet.

Du har nog anledning att vara väldigt besviken på vårt samhälle, där blir folk nämligen blåsta i affärer hela tiden.

För min egen del är inget sålt förrän det är sålt. Lärde mig det när jag sålde en lägenhet och köparen hoppade av den morgon vi skulle träffas hos mäklaren kl 9 och skriva. Sen dess har jag inte betraktat affärer som avslutade förrän de är avslutade. När jag köpte nuvarande bostad våndades jag en hel julhelg eftersom vi skulle skriva i mellandagarna, jag var övertygad om att säljaren skulle träffa nån kusin vid julskinkan som ville ha bostaden.

Om jag skulle köpa en bil för några tusenlappar hade jag alltså bara bitit ihop och se till att få tillbaka min handpenning, om säljaren fått ett nytt bud som jag inte ville matcha. Det är inte över förrän det är över.
 
Vilka stora växlar du drar. Jag förstår inte riktigt varför Wille skulle behöva svara på det där. Och hon är ju knappast ansvarig för samhällsklimatet.

Du har nog anledning att vara väldigt besviken på vårt samhälle, där blir folk nämligen blåsta i affärer hela tiden.
Och du tycker det är helt ok det är ett sådant samhälle du vill ha?

Eller så kan man åtminstone protestera mot oärligheter
Jag vet att samhället är cyniskt och ju fler som rycker på axlarna åt det desto värre blir det ju
 
Fast med tanke på hur hård TS brukar vara mot folk som gör fel enligt henne blir det ju märkligt att man funderar på att bete sig fult mot andra..
Så det är alltså att det är just Wille som ställer frågan det handlar om. Tänkte väl det.
Och du tycker det är helt ok det är ett sådant samhälle du vill ha?

Eller så kan man åtminstone protestera mot oärligheter
Jag vet att samhället är cyniskt och ju fler som rycker på axlarna åt det desto värre blir det ju
Jag har inte sagt något vare sig om det är ok eller om vilket samhälle jag vill ha. Du behöver inte fylla i mina åsikter åt mig.
 
Förlåt att jag STÄLLDE EN FRÅGA! Eller det hade kanske varit bättre att hålla käften när man blir lynchad för att man frågar.

@Gunnar Du kan låsa tråden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som...
2
Svar
30
· Visningar
3 106
Senast: Wille
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 189
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men...
34 35 36
Svar
708
· Visningar
35 713
Senast: Mineur
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 601
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp