Hösten 2016 åkte jag på tjänsteresa till Danmark och som alltid när jag åker någonstans försöker jag boka rum med bad och köper med mig badbomber. Nu kunde jag inte hitta några innan jag skulle åka så jag köpte en påse badsalt istället som packades ner i handbagaget.
När den förbeställda taxin äntligen dök upp, rejält försenad, höll jag på få ett utbrott på chauffören som istället för att köra började leta efter vilken taxa jag skulle åka på, fast pris företagskund.
Redan i första kurvan, ca 500 m hemifrån höll han på köra i diket. När vi sedan hamnade bakom framförvarande bil låg han för nära så både jag och den andre bilföraren blev irriterade. När vägen blev bättre, inga möten utan fina raksträckor så kör han fortfarande för nära istället för att köra om, inte ens när jag säger åt honom lyssnar han utan fortsätter ligga i häcken på framförvarande.
När vi äntligen kommer fram har han knappat så mycket att han inte ens vet vilket pris han ska ta och jag tappar humöret helt och bara fräser att jag har ett flyg att passa. Till slut ringer han växeln och får hjälp och äntligen kan jag springa till säkerhetskontrollen.
Snabbt genom fast track och blir stoppad och plockad åt sidan av väktarna, de vill att jag öppnar väskan åt dem och jag förstår ingenting först, men sen plockar de upp min påse med badsalt, tittar på den och låter mig stoppa ner den igen och skynda vidare till gaten. Värsta smugglaren, jag som trodde jag var smart som köpte salt istället för badskum.
Flyget är försenat, det har inte ens hunnit landa utan jag får sitta i ca en kvart och vänta innan jag och kollegan som mötte upp på plats kan kliva ombord.
P.S. Det är ingen bra kombination badsalt och jacuzzi.
D.S.