Bryta sig loss från gamla rutiner

Erikaa

Trådstartare
Hel alla kloka människor. Jag mår, för första gången på länge bra! Jag har en grej jag skulle behöva jobba på bara.. Jag är 25 år gammal men har aldrig haft ett riktigt förhållande, aldrig varit på en riktig dejt ens, alltid när någon har frågat har jag sagt nej även om jag tyckt om människan, för när de lär känna mig, hur kommer de kunna tycka om mig då? De få gånger jag haft sex har varit one night stand med människor som jag vet att jag aldrig kommer behöva träffa igen så jag slipper göra dem besvikna. Jag vet att jag är en person som är svår komma nära, för jag har väldigt svårt att öppna upp mig men jag känner ändå att jag vill ha någon förändring nu. Jag tror att mycket av mina problem ligger i min osäkerhet i mig själv, det är klart man tex inte kan vara bra på sex när man nästan aldrig har haft det. Men det känns som att jag ligger så långt efter alla att det är omöjligt att komma ikapp. Det är inte så att jag vill ha ett förhållande, men jag är bara så trött på att vara en apatisk människa som inte vågar känna, alltid tar den säkra vägen och intalar mig själv att det är för det bästa.. För en gång skull vill jag bara vara kär, eller ha en crush eller vad som helst. Jag har vuxit upp med att höra vilken idiot jag är, att jag är dum, värdelös och ful av min pappa och även fast vet att det inte stämmer sitter det alltid där och gnager, för som han sa, det finns ingen som tycker om dig för den du är.

Så hur vågar man bryta sig loss från sina säkra rutiner? Våga säga ja? Våga träffa nya människor?

Det finns nog inget enkelt svar. Du är ung, det finns gott om tid att bli kär och träffa nya vänner. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga mer än att det "bara" är att försöka släppa allt gammalt bagage och försöka leva mer i nuet, mer avslappnat liksom. Har själv otroligt svårt att träffa nya vänner och det är något jag måste jobba på.

Kan som en parentes hänga ut min sambo. Han var 33 när vi blev ihop, hans första relation.

Hel alla kloka människor. Jag mår, för första gången på länge bra! Jag har en grej jag skulle behöva jobba på bara.. Jag är 25 år gammal men har aldrig haft ett riktigt förhållande, aldrig varit på en riktig dejt ens, alltid när någon har frågat har jag sagt nej även om jag tyckt om människan, för när de lär känna mig, hur kommer de kunna tycka om mig då? De få gånger jag haft sex har varit one night stand med människor som jag vet att jag aldrig kommer behöva träffa igen så jag slipper göra dem besvikna. Jag vet att jag är en person som är svår komma nära, för jag har väldigt svårt att öppna upp mig men jag känner ändå att jag vill ha någon förändring nu. Jag tror att mycket av mina problem ligger i min osäkerhet i mig själv, det är klart man tex inte kan vara bra på sex när man nästan aldrig har haft det. Men det känns som att jag ligger så långt efter alla att det är omöjligt att komma ikapp. Det är inte så att jag vill ha ett förhållande, men jag är bara så trött på att vara en apatisk människa som inte vågar känna, alltid tar den säkra vägen och intalar mig själv att det är för det bästa.. För en gång skull vill jag bara vara kär, eller ha en crush eller vad som helst. Jag har vuxit upp med att höra vilken idiot jag är, att jag är dum, värdelös och ful av min pappa och även fast vet att det inte stämmer sitter det alltid där och gnager, för som han sa, det finns ingen som tycker om dig för den du är.

Så hur vågar man bryta sig loss från sina säkra rutiner? Våga säga ja? Våga träffa nya människor?

Vad tråkigt att höra om din uppväxt! Kanske skulle det kunna hjälpa dig att våga om du bearbetar dina känslor kring dig själv i terapi?

Och 25 är ingen ålder. Du har ju hur mycket tid som helst att uppleva saker på framöver!

Nu är jag visserligen 5 (4?) år yngre än dig, men känner så väl igen mig i situationen. Är i grunden åt det lite introverta hållet. Har haft en tuff uppväxt, både hemma, men framförallt i skolan där jag genomlevde svår (såväl psykisk som fysisk!) mobbning och många skolbyten som följd. Var alltid den där "fula ankungen". Blev lite bättre i gymnasiet, men 2/3 år gick jag på distans och träffade typ ingen... Så i höstas öppnades en helt ny värld för mig, jag började på högskola och jag började umgås med studentföreningen. Jag var omringad av människor som accepterade mig för den jag var, jag var "en i gänget" och inte den fula ankungen längre. Från att ha varit rädd för killar, till att ha killar som närmaste vänner.
Vad vill jag säga med detta: Att rätt umgänge kan göra underverk för ens självkänsla och självförtroende, samt få en att gå utanför sin comfort zone! <3

Jag var den första tjejen min sambo tog hem till sina föräldrar, dvs första seriösa relationen. Han var 37 år. Känn lugnet :D

Mitt råd skulle vara, ge dig fan på det! Utmana dig själv, att tacka ja till nästa date, oavsett vad du känner för personen, det kan vara trevligt! Eller så blir du besviken. Inga konstigheter.

Jag tar tid på mig att bli "kär". Flera månader. Ska jag vänta på att bli kär innan jag börjar träffa något så kommer det aldrig hända. Jag umgås med personer jag trivs med och är intresserade av. Ungefär som jag umgås med kompisar.

Visst har du träffat nya vänner någon gång? Ungefär samma sak, du umgås med dom som får dig att må bra. Någon är kanske av manligt kön och vill mer än bara hänga. Prova!

Jag har också fått höra ungefär allt negativt som går att få höra under min uppväxt. Det finns nog inte någon del av mig, varken utseende eller personlighet, som jag inte fått rejält negativa kommentarer om. Jag tänker att ju äldre man blir, desto lättare blir det att själv välja vilka man ska ha i sin närhet. Jag kan inte välja föräldrar, släktingar, klasskamrater och kollegor, men jag kan välja mina vänner och då välja sådana jag mår bra av.

Genom att utöka bekantskapskretsen och umgås med folk av både kvinnligt och manligt kön så har jag då och då hittat personer som varit lite mer attraktiva än "vanliga vänner", personer som ibland tyckt detsamma om mig. De gångerna har det blivit riktigt bra och för något år sedan fick jag kontakt med en som var så bra att alla mina invanda tankebanor och beteendemönster ändrades rejält. När det gäller att ändra tankebanorna har det också varit mycket(!) nyttigt att sitta och läsa en triljard trådar här på buke om relationer, självkänsla osv. Jag var väl också ungefär 25 år gammal när jag började ändra mig. Till sist var det någon tanke om att inte orka gå runt och vara rädd för allt hela tiden som fick mig att näst intill skita i alla konsekvenser, skita i att tänka, bara börja göra saker. Då insåg jag också att saker faktiskt gick bättre än väntat. Mycket märklig känsla.

(Kan tillägga att jag t.o.m. som barn fått höra av tandläkaren att jag var så ful att ingen kille någonsin skulle vilja pussa mig. Idag känns den kommentaren bara skrattretande. Men ja, kommentarerna har verkligen ramlat in från alla möjliga håll...)

Alltså what?! :eek: vad i h-lvete hade tandläkaren för motiv att säga så till ett BARN?!
Jadu. Vem vet? Tandläkaren ville att jag skulle ha tandställning, jag ville inte. Då sa hon att om jag inte hade tandställning skulle jag bli så ful att ingen kille ville pussa mig. Tandställningen skulle vara min enda räddning. Jag blev ännu surare och vägrade tandställning :angel:

Jadu. Vem vet? Tandläkaren ville att jag skulle ha tandställning, jag ville inte. Då sa hon att om jag inte hade tandställning skulle jag bli så ful att ingen kille ville pussa mig. Tandställningen skulle vara min enda räddning. Jag blev ännu surare och vägrade tandställning :angel:

Varför säger man så till ett barn?! Jag hade egentligen också behövt tandställning, och vägrade, och de körde killargumentet på mig också. Men mer att jag skulle vilja ha fina tänder när jag blev "stor" och kär i någon kille. De sa åtminstone inte att jag skulle bli så ful utan att ingen skulle vilja ha mig. Tycker det är ett helt sjukt argument till en sju-åttaåring som av förklarliga skäl inte bryr sig nämnvärt om vad en eventuell kille kommer tycka om tio år.

Typ exakt samma sak hände mig. Min tandläkare tittade på mig och sa "Det förstår du väl, såhär kan du ju inte se ut". Jag skämdes, fick ångest och vägrade tandställning - mest för att jag var rädd att jag skulle bli ännu fulare medan jag hade den i (var tonåring då).

Jag hade social fobi då så allt elakt folk sa till mig hängde kvar länge, länge och skapade än mer ångest för mig. Gubbrövjävel till tandläkare.

Varför säger man så till ett barn?! Jag hade egentligen också behövt tandställning, och vägrade, och de körde killargumentet på mig också. Men mer att jag skulle vilja ha fina tänder när jag blev "stor" och kär i någon kille. De sa åtminstone inte att jag skulle bli så ful utan att ingen skulle vilja ha mig. Tycker det är ett helt sjukt argument till en sju-åttaåring som av förklarliga skäl inte bryr sig nämnvärt om vad en eventuell kille kommer tycka om tio år.
Typ exakt samma sak hände mig. Min tandläkare tittade på mig och sa "Det förstår du väl, såhär kan du ju inte se ut". Jag skämdes, fick ångest och vägrade tandställning - mest för att jag var rädd att jag skulle bli ännu fulare medan jag hade den i (var tonåring då).

Jag hade social fobi då så allt elakt folk sa till mig hängde kvar länge, länge och skapade än mer ångest för mig. Gubbrövjävel till tandläkare.

Det är ju helt tokigt. Undrar om det är vanligt? På något sätt måste jag samtidigt säga att det känns lite.. skönt att det inte bara är jag som fått den kommentaren. Då är det något allmänt fel på folk och inte bara jag som plockar fram det sämsta hos alla möjliga... :grin:

Det är ju helt tokigt. Undrar om det är vanligt? På något sätt måste jag samtidigt säga att det känns lite.. skönt att det inte bara är jag som fått den kommentaren. Då är det något allmänt fel på folk och inte bara jag som plockar fram det sämsta hos alla möjliga... :grin:
Ja, jag känner samma sak faktiskt. Jag har skämts för det här jättelänge men egentligen är det ju han som ska skämmas för att han är en idiot som säger elaka saker till barn.

Tja. Finns lite olika varianter. En är att lämna. Sök jobb/studier i annan stad och flytta. Det blir du ingen ny människa av men du bryter aktivt med gamla rutiner och mönster. Du får möjlighet att återskapa dig själv och människorna du träffar har ingen bakgrundsförståelse för vem du är.

En lättare variant är att typ gå med i en ny förening, anmäl dig till en kvällskurs, eller något annat i din närhet. Börja sjung i en kör. Ja du fattar. Gå in i ett socialt sammanhang där du inte varit tidigare, och inled inte nya kontakter med att berätta att du "är sån och sån för att det och det". Bara var. Det finns massor med justa människor därute, och en del mindre justa, men dem får man liksom ta sig igenom också.

@Kiwifrukt @Red_Chili @niphredil Men herregud, verkar sjukt vanligt att sätta ihop tandställning med attraktion hos motsatt kön hos tandläkaren?! Fattar det ej. Jag fick höra vuxenversionen av det hela när min vanliga tandläkare remitterade mig": "Hur känns det med tandställning som vuxen? Har du partner? Jaha nä, ja men det är ju såklart Möjligt att träffa en partner i vuxen ålder även med tandställning :)".

:banghead: Men ännu värre att shamea barn såklart.

@Kiwifrukt @Red_Chili @niphredil Men herregud, verkar sjukt vanligt att sätta ihop tandställning med attraktion hos motsatt kön hos tandläkaren?! Fattar det ej. Jag fick höra vuxenversionen av det hela när min vanliga tandläkare remitterade mig": "Hur känns det med tandställning som vuxen? Har du partner? Jaha nä, ja men det är ju såklart Möjligt att träffa en partner i vuxen ålder även med tandställning :)".

Frågan är om de (i alla fall då, jag är född på 80-talet) sa samma, sak till en pojke? Jag har en före detta manlig kollega som också hade behövt tandställning som barn, men vägrade. Behovet är betydligt större på honom än på mig, och resultatet är dessutom tydligare. Vi pratade om det en gång, eftersom båda två har issues till det här med tänder, och han hade bara svarat nej tack och sen var det bra? Nu går det ju inte att dra en slutsats på en enda killes upplevelse, men det var tydligen inte lika viktigt att skrämma honom med att han skulle hamna ensam i katlagrottan utan tandställning. Vi är ungefär jämngamla, han ett par år äldre bara.

Ja, det är så sjukt. Jag har vuxit upp med meningen "såhär kan du ju inte se ut" ringande i huvudet i varje situation där jag varit nervös.

Helt sjukt vad de sa till dig också. Idioter.

@Kiwifrukt Det manliga könet har ett annat egenvärde tänker jag. I mångt och mycket går ju en kvinnas värde upp och ner beroende på hur attraktiv hon är för en man. (Men inte för attraktiv såklart så att hon drar blickarna till sig på ett slampigt vis.)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
681
Senast: Glimra
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 715
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 442
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar