Bryr sig hundar om storleken?

B

beda

Många hävdar att de inte gör det. :confused:
Men när min stora hund träffar småvuxna raser behandlar han dem som luft - även om de gör utfall och beter sig "stöddigt".

Vad tror ni?

Sv: Bryr sig hundar om storleken?

Min hund blir jättearg om småhundar gör utfall och skäller på henne.

Men är dom lugna så älskar hon minisar! Hon är ju uppväxt med Franska Bulldoggar och valpar (Mamma föder upp) så hon är i princip alltid lugn och försiktig med små hundar.. Men blir dom vilda, då blir hon jävligt vild hon med :D

min är kaxig mot hundar mindre än henne och försöker vara kaxig mot större, men det vågar hon inte riktigt så hon står oftast en bit ifrån och kaxar sig. :D

Mina små är rädda för stora hundar, men mindre hundar (i samma storlek som de själva) är de inte rädda för! Så visst bryr de sig om storleken! Den har betydelse... :rofl:

Senast ändrad:

Min lilla tik är en riktig bitch som försöker uppfostra allt o alla.
Syrran har en dobermann modell stor, det kvittar-han ksa veta sin plats! :D
Samma med grannchäffern. Han råkade trampa på henne och fick en utskällning som hette duga.(hon är vavva/tib.spaniel. 4,5kg)

Det beror på hur stor skillnaden är. Doris har en mellanpudel och cocker spaniel som hon brukar bossa med, dom är större (läs: tjockare) än henne.
Men när hon första gången fick se en GD på nära håll satte hon andan i halsen, blir inte bättre av att hunden morrar åt henne när hon kommer glatt skuttande..

Min hund är jätterar mot små hundar men kan mucka mot större..Dessutom gillar hon beiga hundar bäst! Snacka om rasist ;)

Min gamling bryr sej i regel inte om små hundar, även om dom gör utfall mot honom.
Men skulle jag stå kvar medans den lille gör utfall skulle han nog bli lite sur. Skulle nog inte tolerera hur mycket bjäbb om helst :D
Större däremot har han inte lika mycket till övers för, om dom muckar med honom då...

Den andre hunden vet jag inte. Har inte träffat någon liten tro jag.
Möter vi en hund på prommenad så morrar han åt den, tror inte storleken har någon betydelse för honom. ;)

Jag tror faktiskt att det ofta eller åtminstone lika ofta är förarens reflektioner man ser i hundarnas beteende. Har man en stor hund så känner man sig inte så hotad av en liten hund och därmede beter man sig lugnare vid dessa möten än när man möter en jämnbördig. Har man en liten hund och man ser att den stora hunden som man skall möta är hotfull så blir man rädd då man vet att ett kan vara lika med döden därmen agerar man annorlunda.............

Geezer skrev:
Jag tror faktiskt att det ofta eller åtminstone lika ofta är förarens reflektioner man ser i hundarnas beteende. Har man en stor hund så känner man sig inte så hotad av en liten hund och därmede beter man sig lugnare vid dessa möten än när man möter en jämnbördig. Har man en liten hund och man ser att den stora hunden som man skall möta är hotfull så blir man rädd då man vet att ett kan vara lika med döden därmen agerar man annorlunda.............
:bow:

Mycket klok reflektion. Jag tror att du har mycket rätt i vad du säger.

De som har stora hundar som mopsar och bråkar har ofta ägare som stressar upp sig också. Men vem gör inte det - om man VET att ens stora hane inget hellre vill än att slåss med andra hanar? :crazy:

Det är i sanning en konst att lägga sina egna tillkortakommanden och känslor åt sidan och agera så där lugnt och tryggt som man skall göra... Lättare sagt än gjort, alltså. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
918
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka