Bry sig om oseriös uppfödare?

Blandrastik

Trådstartare
Håller på att utreda en schäfer som tuggat på en dvärgpincher. Brukar alltid börja med att kolla så mycket jag kan av stamtavlan på hunden och även få fram så mycket information jag kan om uppfödaren.
I det här fallet hade uppfödaren en hemsida och kullen som den aktuella hunden var ifrån var den enda, så de stod väldigt mycket. Väldigt mycket skit.
Husses, inte registrerade meeeen väldigt trevliga tik, parades med en minst lika trevlig hane, hon födde 10 valpar. Här finns det mängder med käcka bilder på nåt som ser ut som en medvetslös tik plus en massa barn hållandes valpar som är nyfödda. Det ser ut som tiken ligger på ett blodigt överkast i hallen.
Tiken går tom på mjölk efter två veckor, men det är ingen fara, valpisarna får ”Doggy Prima”.
Dagboken innehåller den ena fåniga kommentaren efter den andra, med ett käckt *Ler* efter varje mening som får mig att vilja åka dit och slå honom på käften.
Hunden som jag jobbar med är över ett år och ser ut att inte vara en dag över 8 månader, så det där med ”Doggy Prima” kanske inte föll så väl ut.

Jag tycker det är ett hån mot seriösa uppfödare att sånna här nötter glatt parar sin tik, som inte verkar palla trycket, sen har han mage att ta ut 8000:- plus reg.avg för valparna. 80-papp, rostfritt.

Ska jag bry mig överhuvudtaget? Är man så puckad att man betalar åttatusen för en oreggad valp kanske det är upp till var och en?
Ska man ringa skattemyndigheten och tipsa om en liten vid- sidan- inkomst av tveksam karaktär?

Hörde nämligen i veckan att ”uppfödaren” ämnar ta en till kull på tiken.

Sv: Bry sig om oseriös uppfödare?

Det är ju fortfarande inte olagligt att vara korkad - varken för uppfödare eller valpköpare - så om du vill engagera dej så gör det, men förvänta dej inte så mycket resultat!

/Swat

Ska man ringa skattemyndigheten och tipsa om en liten vid- sidan- inkomst av tveksam karaktär

Måste fråga vart du menar att du vill komma med det?? :confused:

Däremot tycker jag en inspektion ska göras hos denna person så djurhållningen kollas

Håller med dig där!
Men är djurhållningen så dålig borde han få anmärkning tycker man.

101010

Jag tänkte närmast att skattemydigheten är ivrigare att agera än djurskyddsmyndigheten.

Det är ju fortfarande inte olagligt att vara korkad - varken för uppfödare eller valpköpare - så om du vill engagera dej så gör det, men förvänta dej inte så mycket resultat!

/Swat

Nä, det är ju sant.
Men jag skulle själv bli galen om jag hade uppfödning i samma område och jobbade röven av mig för att få fram friska valpar och grannen gjorde som han.

Få saker är så effektiva när det gäller att få folk att uppföra sig som när det svider i plånboken.

Skattemyndigheten har säkert bättre chans att i efterhand komma åt detta än vad länsstyrelsen har.
PL

Varför inte! Ta en skärmdump o tipsa skattemyndigheten. Det kan nog finnas fog att anmäla till djurskyddet åxå?

Hejjar iallafall på dig och hoppas man lyckas göra något .

Om du har anledning att tro att den s k uppfödaren är sjukpensionär eller dyl så kan du anmäla till Försäkringskassan åxå. De brukar verkligen vara på hugget.

Ska man ringa skattemyndigheten och tipsa om en liten vid- sidan- inkomst av tveksam karaktär?
Jag tror inte att sådana här uppfödare har deklarerat inkomsten, men jag tycker nog att det är illa att "tjalla". Vad vill du få ut av det liksom?

Skatteverket kommer inte att göra livet bättre för djuren. Inte heller kommer ägarna att bli smartare. Inte heller kommer det att sluta finnas människor som köper valpar av dessa uppfödare. Det kanske svider i plånboken, men det är nog tyvärr så att det bara resulterar i att det föds fler valpar och att hundarna har det sämre eftersom ekonomin blev väldigt tight när skatten + skattetillägget behöver betalas in.

Planen var att han skulle känna sig mindre benägen att ta fler valpar om det helt plötsligt är en inkomst man ska skatta för.

Jag blev bara så jäkla irriterad när jag läser hans dagbok där det står typ:
Lilla gulliga valparna väntar på sin mat, de är sååå hungriga *ler*
Med en bild på tvåveckorsvalpar som käkar torrisar plus en mamma som ser medvetslös ut på varenda bild.

Morrr:devil:

Liknande trådar

Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 983
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag har fått kännedom om avelsplaner som jag starkt ifrågasätter. Tiken som ska paras kommer ur en kull med 7 valpar, födda 2010. I...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 217
Senast: Miao
·
Övr. Hund Jag är kluven mitt itu känns det som. En tik ur en kull som jag har varit väldigt intresserad av redan långt innan de föddes finns helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 468
T
Övr. Hund Ny här, men fick tips om detta forum skulle vara bra att ställa "konstiga" frågor på Jo det är så här att jag är fodervärd till en...
Svar
18
· Visningar
3 543
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka