Brutet bakben - Prognos? Erfarenheter?

Sv: Brutet bakben - Prognos? Erfarenheter?

Jag hade - med våra egna erfarenheter i åtanke, valt att avliva och inte operera.

Ibland måste man vara realist, och lägga undan alla "känslor"...

Men alla väljer vi olika vägar, och vad du än beståämmer dig för - så tänker jag på dig. och vet vilka svåra beslut man har att ta.

Men snälla människa ta nu och besinna dig, det är inte rimligt att kosta på en ung shetlandsponny 80000:-+ i veterinärvård. Dessutom är prognosen för ett normalt liv osäker,det är tack vara såna som dig som försäkringspremierna är skyhöga.
Här borde försäkringsbolaget gå in och säga stopp vi ersätter inte.

Det var det dummaste jag har hört. Var och en som har sin häst försäkrad har väl rätt att använda försäkringen om det händer något. Vem är du att bedöma vilka raser som är rimliga att kosta på?
Skulle försäkringsbolagen endast kosta på hästar med ett visst ekonomiskt värde menar du? Värde för vem i så fall? Det är ju till sist värdet för ägaren det handlar om. Detta värde är för vissa ekonomiskt och för vissa mer känslomässigt. Vad är rätt eller fel? Jag som försäkringskund blir väl knappast gladare av att de väljer att lägga ut pengar på någon känd tävlingshäst i stället, eller??
Skulle det bli tal om sådan värderingar som du framför i våra djurförsäkringar skulle de nog definitivt inte ha några kunder längre. De allra flesta kunder har djur utan större ekonomiskt värde. Det är dessa som finansierar försäkringsbolagets verksamhet tänk på det!!

Dessutom vad vet du om prognosen?

Försäkringsbolaget har sagt att de ställer upp på att betala det fulla veterinärvårdsbeloppet, så det är min fulla rätt att utnyttja det också om det krävs så mycket för att rädda hästen. Blir det ingen operation, utan gipsning utan skruvar, så kostar det betydligt mindre än 60.000:-, men blir det operation så skjuter kostnaden i höjden.

Att jag lägger tid, energi och pengar på att rädda en häst som jag är känslomässigt engagerad i är min ensak. Jag vet mycket väl att det inte finns garantier, det gör det aldrig, och jag tänker hela tiden på hästens framtid och hur den skulle kunna se ut. Men det är svårt att sia om när två veterinärer har helt olika uppfattningar om hur en sånhär skada ska behandlas och hur framtidsutsikten ser ut.

Ska ta ett snack med försäkringsbolaget igen när de öppnar, sedan ringa runt till olika kliniker och höra vad de hade rekommenderat, samt prata med den aktuella kliniken och få svar på vissa frågor. Sen kan jag ta ett beslut baserat på allt det.

Även om det är svårt; håll huvudet kallt nu och lyssna på behandlande klinikveterinär. Det finns så många åsikter kring det här att du kommer att bli tokig om du ska lyssna till alla.

Ang försäkringsbolag och en del människors syn på shettisar så är det skrämmande - shettisar har precis samma värde som vilken häst som helst! Det jag hade tagit hänsyn till är; hästens välbefinnande under konvalescens + framtiden ( dvs ej kronisk smärta ), veterinärernas rek ( obs! kirurgens åsikt ) OCH vad din plånbok förmår.

Du gör rätt i att prata med så många du kan så du själv får mer kött på benen som man säger.
Penarna är ju din ensak också tycker jag.
Tyvärr är det svårt när alla säger olika på olika kliniker osv.

Tänker på lilla ponnyn.Lycka till från oss.

Håller med, och som svar så ser det ut såhär just nu:

Ponnyn mår bra, det anser samtliga som jag pratat med på kliniken.

Den behandlande veterinären igår sa att ingen skulle bli gladare än han om jag valde att operera och chansa, för han trodde att det kunde gå. Det enda han hade tveksamheter kring var egentligen pengarna, för han trodde inte att jag skulle ha råd.

Pengar finns det inte så mycket av, utöver vad försäkringen täcker. Lite finns, men inte så att vi kommer över 100.000:-.

Har för mig att jag tidigare läst att du haft avelshingst, vilket borde innebära att du har verksamhet. Isåfall kan du lägga till 20% på dom 60 000:- eftersom du själv får betala momsen, men också senare får tillbaka den.
Har precis varit med om en utförsäkrad häst. Självrisken och dom rörliga 20% + momsen ingår inte i dom 60 000:-.

Jo, det blir krångligt när alla säger olika. Men jag vill ändå höra, samt få någon sorts kostnadsförslag från andra kliniker för att ha nåt att jämföra med. Vet jag att klinik A tar 20.000:- mindre än klinik B för samma behandling, så kanske jag kan trycka lite på det när jag pratar med klinik B om operation eller vad det nu blir. Dessvärre så har jag ju ingen möjlighet, för hästens skull, att hota med att åka till någon annan klinik om de inte backar lite på kostnaden. Hade det inte varit ett benbrott så hade jag kanske kunnat göra så, men nu står hästen där hon står.

Men snälla människa ta nu och besinna dig, det är inte rimligt att kosta på en ung shetlandsponny 80000:-+ i veterinärvård. Dessutom är prognosen för ett normalt liv osäker,det är tack vara såna som dig som försäkringspremierna är skyhöga.
Här borde försäkringsbolaget gå in och säga stopp vi ersätter inte.

Vad pratar du om?
Varför skulle försäkringsbolaget inte ersätta, detta är en ren olycka om än väldigt ovanlig.
Försäkringsbolaget försäkrar dessutom just gärna ponnies för att de så sällan behöver uttnyttja försäkringen, så såna här olyckor och dess behandling är en piss i Missisippi vad gäller premiehöjningar.
De som bidrar till de höga premierna är snarare alla sönderridna ridhästar som behandlas i tid och otid för att sedan dömas ut. Där har du problemet. Ta en titt på försäkringspremierna per ras och användingsområde så får du en hint!

Fick jag välja skulle jag mycket hellre betala höga premier så att folk kunde operera olycksdrabbade hästar än alla dessa sönderridna stackare.

Vad det gäller att operera eller ej tänker jag inte uttala mig om den enskilda hästen, jag har inte sett plåtarna, hästen eller diskuterat med veterinären.
Men min egen frågeställning är alltid, hur påfrestande är konvalasensen och kan hästen leva ett bra hästliv efteråt.
Är dessa 2 faktorer positiva -behandlar jag, annars inte. Pengarna vill jag inte ska var en faktor och därför har jag höga tak i veterinärvårdsförsäkringen och obegränsade där det gick.

Lycka till, hur du än väljer att fortgå!

Ja, jag har ett litet företag, det stämmer, men jag vet inte om företaget ska blandas in i det här. För att få tillbaka moms och så vidare så krävs det ju att man har både inkomster och utgifter, och i mitt fall så handlar det mest om utgifter. :(

Tänker som du. Och det som båda veterinärerna är överrens om hittills är att ponnyns framtid som avelssto och sällskapshäst ser ljus ut om frakturen får en chans att läka. (Hon skulle då vara smärtfri, är vad de har sagt.) Hon kommer troligen aldrig bli en tävlingsponny, men för mig är det rätt akademiskt i sammanhanget. Jag har andra hästar att tävla med, och målet med köpet av den här ponnyn var just avel. Så att hon skulle klara det men inte så mycket mer är inget som stör mig, så länge hon är smärtfri när allt är läkt. Att skadan kanske inte ser så fin ut på utsidan när det är läkt gör inget heller, hon behöver inte bli en BIS-ponny för att vara värd någonting för mig.

Och skulle det hänga på pengarna i slutändan så tycker inte jag att man ska känna ngn skuld över det, även om det är tufft att basera sitt beslut på det.

Själv avböjde jag en kostsam buköppning på min unghäst förra året p g a; nr 1 Osäker prognos och plågsam konvalescens, nr 2 För att lösa det ekonomiskt hade jag behövt ta ett banklån ( trots A 1 försäkring ). Det var inget roligt beslut att ta men nu i efterhand så kan jag se att det var rätt eftersom hästen klarade krisen och överlevde utan operation. Nu är du ju inte riktigt i samma sits men ändå, ibland avgör tyvärr ekonomin.

Hej,

Vill bara säga att jag känner med dig och din lilla häst.

Jag har ett kreditkort hos min bank med en kreditgräns på 50 tkr för oförutsedda utgifter. Var tvungen att använda det när jag löste ut min hund på Blå stjärnan. (Den försäkringen tog 10 tkr).

Om man har fast inkomst så är det inga problem att teckna ett sådant kort på banken omgående. De flesta banker kan även låna ut upp till 100 tkr utan säkerhet, vilket innebär att de inte har att göra med vad du använder pengarna till.

Om du har en bra bank så tycker jag att du ringer till dom innan du ger upp.

Lycka till!

Det är väll knappast skadade ponnyhästar i tusental man ser på kliniker i tid och otid. Så att de skall vara orsaken till skyhöga premier är rätt osannolikt.
Sedan är djurets eventuella lidande och prognos som skall avgöra om behandling skall ske. Till och med min bondkatt har försäkring och han kostade inte en spänn och är inte värd ett nickel, men våran ögonsten.

lånar knapp...

Jag hoppas att det löser sig på bästa sätt för hästen.

Jag har inga erfarenheter ang. benbrott men rent spontant så låter det ju komplicerat. Hoppas att vet. har sunt förnuft och inte vill försöka sig på någonting som inte är sannolikt att det kommer att hålla.

Skickar ett gäng med tankar till den lilla hästen

Vet en häst som bröt bakbenet som fick hänga i matta på Ultuna några veckor och sedan blev frisk igen. Kunde ridas normalt.

Ang din hade jag gjort samma sak. Har själv kämpat för att få min unghäst frisk. Försäkringsbolaget tyckte dock inte samma sak så de drog sig ur men jag bekostade operationen själv. Skönt att höra att de finns fler som bryr sig mer om djuren än pengarna.
De är skrämmande hur många som tänker tvärtom.

Senast ändrad:

Har funderar på ett par saker ang denna tråd.

-Hur kan du vara så fäst vid en häst du endast haft nåt dygn?

-Hur kunde den stora hästen halka genom bara ett steg i skritt typ?Du måste ha mkt leriga hagar eller liknande.

-Varför släppte du in en så liten häst till en stor så fort?Jag vet att det går mkt stora hästar ihop med ponnysar, har själv haft det.
Du har ju ändå fler småhästar och denna häst som nu står skadad är ändå så ung.

-Blir lite fundersam när du tar dig tid att uppdatera din hemmis tom när din häst står så illa skadad på klinik.

Alla tänker vi olika men jag hade då inte klarat av att sitta och skriva en lång historia på datan om min häst var skadad på det sättet.

Ja, jag har ett litet företag, det stämmer, men jag vet inte om företaget ska blandas in i det här. För att få tillbaka moms och så vidare så krävs det ju att man har både inkomster och utgifter, och i mitt fall så handlar det mest om utgifter. :(

Har du hästarna på firman = reggad firma med hästinrikting så är det så att hur du än gör så SKA du betala momsen själv

Liknande trådar

G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka