Sv: Brutet bakben - Prognos? Erfarenheter?
Men snälla människa ta nu och besinna dig, det är inte rimligt att kosta på en ung shetlandsponny 80000:-+ i veterinärvård. Dessutom är prognosen för ett normalt liv osäker,det är tack vara såna som dig som försäkringspremierna är skyhöga.
Här borde försäkringsbolaget gå in och säga stopp vi ersätter inte.
Vad pratar du om?
Varför skulle försäkringsbolaget inte ersätta, detta är en ren olycka om än väldigt ovanlig.
Försäkringsbolaget försäkrar dessutom just gärna ponnies för att de så sällan behöver uttnyttja försäkringen, så såna här olyckor och dess behandling är en piss i Missisippi vad gäller premiehöjningar.
De som bidrar till de höga premierna är snarare alla sönderridna ridhästar som behandlas i tid och otid för att sedan dömas ut. Där har du problemet. Ta en titt på försäkringspremierna per ras och användingsområde så får du en hint!
Fick jag välja skulle jag mycket hellre betala höga premier så att folk kunde operera olycksdrabbade hästar än alla dessa sönderridna stackare.
Vad det gäller att operera eller ej tänker jag inte uttala mig om den enskilda hästen, jag har inte sett plåtarna, hästen eller diskuterat med veterinären.
Men min egen frågeställning är alltid, hur påfrestande är konvalasensen och kan hästen leva ett bra hästliv efteråt.
Är dessa 2 faktorer positiva -behandlar jag, annars inte. Pengarna vill jag inte ska var en faktor och därför har jag höga tak i veterinärvårdsförsäkringen och obegränsade där det gick.
Lycka till, hur du än väljer att fortgå!