Sv: Brutet bakben - Prognos? Erfarenheter?
Har funderar på ett par saker ang denna tråd.
-Hur kan du vara så fäst vid en häst du endast haft nåt dygn?
-Hur kunde den stora hästen halka genom bara ett steg i skritt typ?Du måste ha mkt leriga hagar eller liknande.
-Varför släppte du in en så liten häst till en stor så fort?Jag vet att det går mkt stora hästar ihop med ponnysar, har själv haft det.
Du har ju ändå fler småhästar och denna häst som nu står skadad är ändå så ung.
-Blir lite fundersam när du tar dig tid att uppdatera din hemmis tom när din häst står så illa skadad på klinik.
Alla tänker vi olika men jag hade då inte klarat av att sitta och skriva en lång historia på datan om min häst var skadad på det sättet.
Nu känner inte jag dig, men du verkar inte tänka längre än näsan räcker, rent krasst.
Att man
äger en häst en kort tid betyder inte att man aldrig har
träffat den förut. Och oavsett hur bra man känner hästen som individ så kan det finnas en miljon anledningar till att kämpa för den.
Den stora hästen halhade därför att hon la all tyngd på det frambenet som hon gick framåt med, och precis där hon satte ner hoven var det halt (jord och kort gräs som det hade regnat på) och lite, lite sluttande neråt, så när hon väl halkade gjorde tyngdlagen resten. Synd bara att nya ponnyn stod precis i vägen för fallet.
Att jag uppdaterar min hemsida är väl inte så konstigt? Den är till för att ge ut information till folk som är intresserade av min verksamhet - men i just det här fallet så hade jag redan skrivit allt som skulle uppdateras och hann inte lägga ut det på tisdagkvällen eftersom olyckan skedde. Så när jag kom hem från kliniken la jag bara till lite om olyckan och uppdaterade hemsidan, det tog typ 5 minuter. Anledningen? Det var flera som hade hört av sig och ville veta hur nya hästen såg ut, hur olyckan gick till, vad prognosen var, om hon skulle överleva etc. Jag skriver hellre det på hemsidan än tar det över telefon 10 gånger samma dag. Dessutom hade jag ungefär 15 formella telefonsamtal att göra angående olyckan, så det räckte gott och väl.
Om din häst bröt benet mitt i natten så hade du alltså suttit på kliniken i flera dygn, bara för att? När veterinären sa att det gick att fixa och att jag skulle höra av mig följande dag när jag hade pratat med försäkringsbolaget så tolkade jag det som att läget var under kontroll. Jag kunde inte tillföra någonting för hästen, hon fick gips och smärtlinding och fick komma in i en box och ta det lugnt. Vad skulle jag göra där? Jag har en gård med 10 hästar till att ta hand om. Så ja, jag åkte hem, och det tror jag att de flesta hade gjort, om inte alla.
Eller?
Vad man klarar och hur man väljer att skingra tankarna när man är i en pressad situation är individuellt. Jag skriver fort och har lätt för att formulera mig i skrift, så min uppdatering av hemsidan och mina inlägg på nätet är inte direkt tidskrävande. MEN väldigt bra för MIG, eftersom jag inte vill bryta ihop och skrika och gråta så länge det finns hopp.
Som sagt, vi är tydligten rätt olika och jag känner inte dig som person. Men vad är det du ifrågasätter om olyckan egentligen? Det var en OLYCKA, shit happens! Det spelar ingen roll vilka omständigheter som ledde till det som skedde, det kan inte vara så mycket mer än noll procents chans att nåt sånt inträffar. en häst halkade, ramlade omkull och landade på en annan häst, som måste ha vridit om sitt bakben så att det bröts på flera ställen - det är inte så värst sannolikt. Till och med veterinärerna ryggade tillbaka lite när de hörde det och såg ut som frågetecken i ansiktet. De som ser trasiga hästar varje dag borde ju ha nickat instämmande om de hade hört eller sett nåt liknande förut.