Brutet bakben - Prognos? Erfarenheter?

Sv: Brutet bakben - Prognos? Erfarenheter?

Och för mig och säkert andra så såg frågorna mer anklagande än nyfikna ut :(

Gisburne: Fy så tråkigt! Förstår att du inte precis är på topp just nu! *kramar om*

Det var inte min mening, men fundersam måste man ju få vara.Ja ja skit samma,det ju inte det tråden handlar om.

Det finns fler som är ledsna över detta öde denna ponnys möte så jag lägger locket på detta nu.

KL

Beklagar att du måste ta ett sånt beslut, det är alltid ledsamt. Hoppas att du inte går och grunnar för mycket nu i efterhand - olyckor händer, det är ju levande djur vi hanterar.

beklagar att det inte gick vägen, du gav ju ändå hästen mer chans än dom flesta hade gjort.

*kramar om*

Det var inte min mening, men fundersam måste man ju få vara.Ja ja skit samma,det ju inte det tråden handlar om.

Det finns fler som är ledsna över detta öde denna ponnys möte så jag lägger locket på detta nu.

Jag är inte TS; och jag tycker för TS skull inte det ska bli en lång diskussion. Och jag vet inte om TS resonerar likadant. Men ang 'hur man kan sitta och skriva på nätet när hästen är så svårt skadad' så det förstår jag precis. Jag har extremt svårt att 'göra ingenting' i ett sådant där läge. Och när man kopplat in veterinär och överlämnat hästen i deras händer, ja då är det göra ingenting och vänta som gäller. Det är en ganska olidlig väntan för mig, och hellre än sitta och bita på naglarna och försöka få timmarna att gå så söker jag gärna information, hör med andra om det finns någon som varit i samma situation etc. Det är en hanteringsmekanism och ett försök till kontrollmekanism. Jag kan inte påverka utgången, det ligger nu i 'han däreuppe' och veterinärens händer och jag kan inte göra något. Men genom att försöka skaffa mer kunskap, ta in åsikter och erfarenheter osv, så kan man på så sätt försöka känna att man har viss kontroll.

Andra lägger sig ner och gråter, eller blir apatiska, eller stänger av och försöker 'leva dagarna som vanligt' i väntan. Finns inga rätt eller fel, och handlar om olika personlighetstyp och olika sätt att hantera kriser.

Har funderar på ett par saker ang denna tråd.

-Hur kan du vara så fäst vid en häst du endast haft nåt dygn?

-Hur kunde den stora hästen halka genom bara ett steg i skritt typ?Du måste ha mkt leriga hagar eller liknande.

-Varför släppte du in en så liten häst till en stor så fort?Jag vet att det går mkt stora hästar ihop med ponnysar, har själv haft det.
Du har ju ändå fler småhästar och denna häst som nu står skadad är ändå så ung.

-Blir lite fundersam när du tar dig tid att uppdatera din hemmis tom när din häst står så illa skadad på klinik.

Alla tänker vi olika men jag hade då inte klarat av att sitta och skriva en lång historia på datan om min häst var skadad på det sättet.
Nu känner inte jag dig, men du verkar inte tänka längre än näsan räcker, rent krasst.

Att man äger en häst en kort tid betyder inte att man aldrig har träffat den förut. Och oavsett hur bra man känner hästen som individ så kan det finnas en miljon anledningar till att kämpa för den.

Den stora hästen halhade därför att hon la all tyngd på det frambenet som hon gick framåt med, och precis där hon satte ner hoven var det halt (jord och kort gräs som det hade regnat på) och lite, lite sluttande neråt, så när hon väl halkade gjorde tyngdlagen resten. Synd bara att nya ponnyn stod precis i vägen för fallet.

Att jag uppdaterar min hemsida är väl inte så konstigt? Den är till för att ge ut information till folk som är intresserade av min verksamhet - men i just det här fallet så hade jag redan skrivit allt som skulle uppdateras och hann inte lägga ut det på tisdagkvällen eftersom olyckan skedde. Så när jag kom hem från kliniken la jag bara till lite om olyckan och uppdaterade hemsidan, det tog typ 5 minuter. Anledningen? Det var flera som hade hört av sig och ville veta hur nya hästen såg ut, hur olyckan gick till, vad prognosen var, om hon skulle överleva etc. Jag skriver hellre det på hemsidan än tar det över telefon 10 gånger samma dag. Dessutom hade jag ungefär 15 formella telefonsamtal att göra angående olyckan, så det räckte gott och väl.

Om din häst bröt benet mitt i natten så hade du alltså suttit på kliniken i flera dygn, bara för att? När veterinären sa att det gick att fixa och att jag skulle höra av mig följande dag när jag hade pratat med försäkringsbolaget så tolkade jag det som att läget var under kontroll. Jag kunde inte tillföra någonting för hästen, hon fick gips och smärtlinding och fick komma in i en box och ta det lugnt. Vad skulle jag göra där? Jag har en gård med 10 hästar till att ta hand om. Så ja, jag åkte hem, och det tror jag att de flesta hade gjort, om inte alla. Eller?

Vad man klarar och hur man väljer att skingra tankarna när man är i en pressad situation är individuellt. Jag skriver fort och har lätt för att formulera mig i skrift, så min uppdatering av hemsidan och mina inlägg på nätet är inte direkt tidskrävande. MEN väldigt bra för MIG, eftersom jag inte vill bryta ihop och skrika och gråta så länge det finns hopp.

Som sagt, vi är tydligten rätt olika och jag känner inte dig som person. Men vad är det du ifrågasätter om olyckan egentligen? Det var en OLYCKA, shit happens! Det spelar ingen roll vilka omständigheter som ledde till det som skedde, det kan inte vara så mycket mer än noll procents chans att nåt sånt inträffar. en häst halkade, ramlade omkull och landade på en annan häst, som måste ha vridit om sitt bakben så att det bröts på flera ställen - det är inte så värst sannolikt. Till och med veterinärerna ryggade tillbaka lite när de hörde det och såg ut som frågetecken i ansiktet. De som ser trasiga hästar varje dag borde ju ha nickat instämmande om de hade hört eller sett nåt liknande förut.

Skickar tröstkramar till dig i din sorg.
Har läst tråden i bakgrunden och hållt tummar och hoppats.

Jag är ledsen att det inte gick vägen.
Och jag är ledsen att folk är så fräcka att ifrågasätta så fort någon
drabbas av något.

Du gjorde vad du kunde, du gav din ponny det bästa!

Ja, hästen är borta nu. Det spelar ingen som helst roll hur kort tid jag ägde henne eller hur lite jag kände hennes personlighet - hon var en älskad ponny som berörde mig djupt och jag har gråtit som en liten baby off and on sen olyckan skedde. Det fanns mycket framtidshopp och besannade drömmar i den ponnyn, både för mig som person och för min avelsverksamhet.

Jag har klandrat mig själv, jag har vänt och vridit på fakta, jag har försökt hitta vad som gick fel och vad som kunde ha gjorts annorlunda. Är jag dum i huvudet som har stor häst ihop med ponnyer? Är det dags för mig att sälja alla hästarna för att jag är en fara för mina älskade djur? Var det här mitt fel?

Jag har begrundat min ekonomiska situation, om det är värt ett banklån, om det går att lösa på något annat sätt, om jag klarar av att leva på gröt i flera år framöver för att ge hästen en chans.

Jag ringde till Helsingborg och Strömsholm för att höra vad de tyckte, vad de hade för idéer, vad de hade för kostnadsförslag för en liknande operation, etc.

Jag har funderat på att bygga nya hagar, en till varje häst, och boxar med tredubbla väggar emellan så att de inte kan komma åt varandra med sparkar genom plankorna. Har funderat på att lägga sand i samtliga hagar, så att underlaget aldrig någonsin kan bli halt eller lerigt.

Jag förstår att man blir anklagad och/eller utfrågad av folk på såna här forum, det är helt okej, jag är med på spelreglerna, men att behandla djur som objekt och inte låta dem gå i flock är inte rätt mot dem, i min mening. Skulle jag ta ut min stora häst från ponnyhagen och sätta henne i en egen hage så skulle hon lida varenda minut av resten av sitt liv hos mig. Är det rätt? Jag hävdar fortfarande, efter allt rannsakande, att det som skedde var en olycka som inte går att gardera sig emot. Jag stod PRECIS bredvid och såg varenda detalj, och det måste väl varit bättre än att hitta hästen med brutet bakben morgonen efter och inte veta vad som hade hänt eller hur länge hon hoppat runt i stora smärtor?

Skit samma hur det nu blev, hästen avlivades därför att det dels skulle kostat alltför mycket och dels för att jag inte ville att hon skulle vakna efter operationen och ha fruktansvärt ont under lång tid. Hoppas för 17 att det var rätt nu, att kolla alla alternativ först och sedan (i samråd med veterinär) komma till slutsatsen att det inte skulle gå att laga henne på ett humant och ekonomiskt överkomligt sätt. Ja, jag hade kunnat avliva direkt hemma i hagen, det hade varit enklare och billigare, men då hade jag å andra sidan aldrig vetat hur skadan verkligen såg ut och om det funnits nåt att göra. Jag har läst tillräckligt mycket om benbrott på häst för att veta att det sällan är helt omöjligt, och det var därför som vi chansade och åkte till klinik med henne. Beskyll mig för vad ni vill, säg att jag plågade min häst eller gjorde allting helt fel, men nu vet i alla fall JAG vad som kunde och inte kunde göras för henne.

Jag försökte rädda ett värdefullt liv, men misslyckades. Jag är extremt ledsen för hennes skull, men jag ångrar inte att jag försökte.

Det är klart att du gjorde rätt. Du gav dig dessutom tid att begrunda alternativen. Det är riktigt skitjobbigt att ta beslutet (som om du inte visste det...) men att orka ta beslutet är att göra en älskad vän en tjänst, eftersom de själva inte kan välja.

Även jag vill skicka tröstkramar!

Väldigt tråkigt att du behöver försvara dig mot konstiga frågor mitt i sorgen. Antar att vissa blir trygga bakom datorskärmen vågar häva ur sig precis vad som :(
Olyckan var inte ditt fel, hästar måste få vara hästar den tid de har på jorden!

Kramkram!

Jag har klandrat mig själv, jag har vänt och vridit på fakta, jag har försökt hitta vad som gick fel och vad som kunde ha gjorts annorlunda. Är jag dum i huvudet som har stor häst ihop med ponnyer? Är det dags för mig att sälja alla hästarna för att jag är en fara för mina älskade djur? Var det här mitt fel?

Det är ett solklart svar på alla dina tre frågor i inlägget.
Svaret är NEJ.
Föl går ihop med sina mammor som är mycket större. Varje år händer det att stoet trampar av en fölunge benet. Särar vi på dom - Nej, olyckor händer.
Det är helt enkelt precis som du skrivit själv i något inlägg, en olycka.

Jättetragiskt och jag lider verkligen med dig, men du har gjort allt rätt. Mina tankar är hos dig!

Tack, ni är väldigt snälla! Men tankarna finns naturligtvis kvar och jag kommer nog klandra mig själv ett bra tag framöver.

Lilla Spira ligger nu begravd bredvid min hingst som dog för en månad sen. För en gångs skull gick byråkratin med kommunen snabbt...

Jag tycker att det var/är starkt av dig att ta dig samman och begrunda alla alternativ.

Skickar många tröstkramar.

Lider med dig och att du haft 2 olycker så snart efter varandra .

Tycker absolut inte att du ska klandra dig själv .

Många Kramar Mia

Först en tröstkram *kram*

Angående hur lång tid man behöver för att bli väldigt fäst vid en häst, så tja, den lille jag har nu blev jag störtförälskad i vid första blicken. Samma med de andra, så varför det skulle spela roll kan jag inte förstå.

Så trist med olyckor, men ska man förebygga dem alla så kunde man knappast ens ha häst :(

Förresten kan man ha sån otur som min bekanting hade, hennes fina älskade hingst gjorde en tvärvändning i hagen vid bus (antagligen) och vred helt sönder ena frambenet :(:cry:

Han var visserligen inte ensam, men det hade inte spelat någon roll, en sådan vridning som det blev gjorde att det gick sönder av sig självt.
Så de kan verkligen skada sig illa även om där inte finns större hästar som ramlar på dem.
Dessutom kände jag en shettis som välte stora grova nordisar som hobby, och de gjorde sig ju illa ibland även om han var liten.

Det var helt klart ett bra fattat beslut!
Begrunda alla möjligheter och sedan besluta, du hade inte kunnat göra mera.

Usch, jag lider med dig. Jag träffade lilla Spira för första gången när hon var en vecka gammal och blev verkligen förtjust i henne.

Det var hemskt att höra vad som hänt, men du hanterade situationen bäst du kunde. Det var verkligen en olycka och inget du kan bli beskylld för.

Hoppas du har det bra och att Spira får det fint där hon är nu!

Tack, ni är väldigt snälla! Men tankarna finns naturligtvis kvar och jag kommer nog klandra mig själv ett bra tag framöver.

Lilla Spira ligger nu begravd bredvid min hingst som dog för en månad sen. För en gångs skull gick byråkratin med kommunen snabbt...

Försök att inte klandra dej själv, det var en olycka...otur! Det kan ingen människa råda över!

Du är rätta sortens hästmänniska och gjorde det du kunde!!

Nu borde du stå på tur för lycka och välgång ett tag om det finns någon rättvisa.

*kram*

Olyckor händer och oftast så kan man inte råda över det.
Var själv närma att förlora mitt föl för två år sedan när hon på ett sommarbete blev mkt illa sparkad av en anna häst.
En händelse som fortfarande spelas upp framför mig när jag de andra åren nu har släppt hon på bete.
Hästar är hästar och ska leva som hästar gör, tyvärr så händer det svåra olyckor i bland.

Hade det varit min häst som hade råkat ut för samma olycka som din så hade jag med tagit den till ett djursjukhus (med djurambulansen då den finns i närheten av oss) och få skadan utvärderad av kunnig personal och få beslut om vad som är bäst för hästen.
Föra året hade en av mina hästar en misstänkt fraktur (stod ej på benet och hade mkt ont) och blev hämtad av djurambulansen, nu hade jag den turen att det var ingen fraktur.

Det jag vill säga är att jag hade gjort exakt samma beslut som du.

Sedan kan jag inte förstå att folk har mage att gnälla på att man skriver av sig och vill höra åsikter när ens häst är skadad.
Själv är jag inte den personen utan vill hålla det för mig själva, dock kan jag skriva om det i efterhand när jag har bearbetat det som har hänt, men jag har full förståelse för de som känner att de vill skriva av sig, vi är alla olika!

Tröstkramar på dig!
/Splittan

Liknande trådar

G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka