Brutet bakben - Prognos? Erfarenheter?

Sv: Brutet bakben - Prognos? Erfarenheter?

jag skulle ha gjort samma sak som du om de skulle gälla någon av mina hästar. man vill ju göra allt för dom om man tror att de finns en chans att dom ska bli bra.

Har funderar på ett par saker ang denna tråd.

-Hur kan du vara så fäst vid en häst du endast haft nåt dygn?

-Hur kunde den stora hästen halka genom bara ett steg i skritt typ?Du måste ha mkt leriga hagar eller liknande.

-Varför släppte du in en så liten häst till en stor så fort?Jag vet att det går mkt stora hästar ihop med ponnysar, har själv haft det.
Du har ju ändå fler småhästar och denna häst som nu står skadad är ändå så ung.

-Blir lite fundersam när du tar dig tid att uppdatera din hemmis tom när din häst står så illa skadad på klinik.

Alla tänker vi olika men jag hade då inte klarat av att sitta och skriva en lång historia på datan om min häst var skadad på det sättet.

Fy f*n vad elakt och taktlöst skrivet! Om jag vore du skulle jag SKÄMMAS! :mad::crazy::crazy:

Hoppas att du känner dig duktig och som en bättre människa nu när du tryckt ner någon ännu djupare i sin förtvivlan.

Jag känner avsky mot sånna som dig!

TS: Beklagar sorgen! :(

Nirak

*kl* Usch, läste den här tråden innan jag fått veta vilken häst det handlade om.. fy fan va tråkigt. Det var en fin liten häst..:(

Är jag dum i huvudet som har stor häst ihop med ponnyer? Är det dags för mig att sälja alla hästarna för att jag är en fara för mina älskade djur? Var det här mitt fel?

Jag har funderat på att bygga nya hagar, en till varje häst

behandla djur som objekt och inte låta dem gå i flock är inte rätt mot dem, i min mening. Skulle jag ta ut min stora häst från ponnyhagen och sätta henne i en egen hage ?.

Ditt funderande är sunt, och du vet ju innerst inne helt klart att man inte kan skydda sig mot skador alltid - inte om man vill vara en BRA HÄSTHÅLLARE och låta sina djur gå med andra kompisar i sina hagar och må bra.

Vi har under alla år, (snart 45 års hästliv) haft stora flockar på våra gårdar, mellan 3 -25 hästar samtidgt.
Även de "värdefulla" tävlingshästarna gick/går i flock.

Visst - vi har haft några tråkiga insidenter, men de positiva överväger med råge!!!

Jag försökte rädda ett värdefullt liv, men misslyckades. Jag är extremt ledsen för hennes skull, men jag ångrar inte att jag försökte.

Såklart du inte ska ångra det - du följde ditt hjärta, din tro.
Man kan inte lyckas jämt, men man lyckas aldrig om man aldrig försöker....

KRAM till dig

Jag har klandrat mig själv, jag har vänt och vridit på fakta, jag har försökt hitta vad som gick fel och vad som kunde ha gjorts annorlunda. Är jag dum i huvudet som har stor häst ihop med ponnyer?

Vi har haft stora hästar o ponnyer ihop i många år utan att någon blivit skadad pga detta, liksom väldigt många hästägare har.

Det har hänt en gång att en ponny som var ny blev attackerad (ett russ som var lite kaxigt, där det äldre fullblodsstoet ansåg att han behövde sättas på plats och sprang fram och bet honom över ryggen det första hon gjorde:eek: Sen gick hon därifrån och allt var frid och fröjd.)

Jag vet en shettis som satte skräck i alla de stora hästarna på den gården.:angel:

Sånt här händer, det är olyckor och inget du ska klandra dej för, utifrån det du ahr berättat här.

Japp, hundra procent säker att det var griffelbenet, en högt placerad fraktur just i den biten man vill ha kvar, min egen står för tillfället med liknande skada i det området, därav att det tom bara var någon dag sedan olga själv skrev det i min tråd (viste det iofs redan innan att det var på griffelbenet Lukas hade fraktur)

Jag har missat denna tråden och eftersom utgången blev som den blev så kanske mitt inlägg inte har någon betydelse.

Men jag vill bara klargöra vad för slags fraktur Lukas hade.

Det var alltså en spiralfraktur i griffelbenet upp i knäet. Hans fraktur satt så högt upp att det inte gick att göra något, utan där var det bara att vänta. Boxvilan för honom blev totalt 6månader eftersom man inte visste hur stor skada som den "lösa" biten skulle göra eller hur knäet skulle stabiliseras.

Total vila blev ca 12månader och allt såg mycket bra ut, dock så har hans fraktur inte slutit sig utan han har kompenserat genom att lägga på överben över frakturen som har blivit rejält stora.

Vi har nu tävlat honom i ca 1 år och han skall in efter avslutade säsong och kollas igen så att överbenen inte skaver på gaffelbanden.

Turerna var väldigt jobbiga kring denna fraktur av de allvarligare slaget för att sitta där. Han fick ju bla överbelastningsskador i det andra frambenet och han har blivit innåttåad på det benet han hade frakturen (hur de nu kan bli det??) Med facit i handen så skulle jag inte försöka rädda en häst med en allvarligare fraktur än den Lukas hade för det är väldigt påfrestande för alla parter.

Lukas höll sig förhållandevis glad men för mig var det bara oro hela tiden. och dessutom var det fruktansvärt jobbigt första gången han skulle få gå lös.

lukasene.jpg

Jag vill samtidigt passa på att ge *tröstkramar* till TS och jag förstår precis hur du känner dig och vilka frågor som dyker upp i huvudet både innan och efter beslutet.

Senast ändrad:

Prognosen är nog rätt god.Eftersom man oftast inte rider sånna där små saker utan de går som sällskap.
Dessutom väger de inte så mkt.
Frågan är oftast om man har råd och tid till att ta hand om en häst i kanske 6-12 månader i hängmatta.

Det läker ju inte på några veckor som för människan:crazy:
Vet en travare som bröt bena 3 ggr och sprang in pengar efter alla dessa benbrott.
Så nog fasiken funkar de allt vissa gånger.
Allt beror som sagt på har man tid, råd och kan amn tänka sig en häst som ev inte går att rida på i framtiden.

Skulle jorunn bryta benet skulle jag utan att tveka fixa de eftersom hon skulle klara av ett liv i box upphängd eftersom hon är så lugn.
Jag kommer att kämpa in i de sista!

Sen om hon efter skadad bara gick att promenad ridas skulle de inte stra mig nått.
Kan ta föl på henne ist fördelen med att ha ston=)
Min häst är mer än bara ett ridobjekt!

Liknande trådar

G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka