Brutet bakben - Prognos? Erfarenheter?

Sv: Brutet bakben - Prognos? Erfarenheter?

KL Brott på skenan kan läka med modern skruvteknik men avlivning rekomenderas normalt av djurskyddsskäl inte minst pga prognosen för ett fullgott liv är dålig.
PL

Stannar räkningen på 60000kr så blir det som personen från bolaget sa. Det betyder dock inte att bolaget då betalar allt du har rätt till, dvs 60000kr.

När bolaget får in fakturan från kliniken för reglering så börjar de med att dra av alla ev icke ersättningsbara poster, sedan tar de bort din fasta självrisk och sedan de 20% i rörlig som du nu i det här fallet har. Om resterande del inte överstiger ditt maxtak på försäkringen dvs 60000kr så ersätter de resten. Om resterande del skulle bli som i exemplet ovan 62500kr, så blir det ytterliggare 2500kr för dig att betala själv då ersättningen är maxad.

Tack för tipsen! Den veterinär som jag pratade med nu ikväll sa att han hade väldigt klara direktiv från sin ledning och tydligen så "måste vi tänka på våra omkostnader", så det lät ju inte som att de kan tänka sig att skriva ner kostnaden. Men jag kommer att böla som en bebis imorgon när jag ringer dit igen, så har jag tur kanske de ger med sig bara för att slippa höra mig snyfta i luren... :angel:

Ja, det sa veterinären på kliniken också om det hade varit en stor häst. Men eftersom det rör sig om en liten ponny, som dessutom är väldigt ung, så trodde den första veterinären att det skulle gå ändå, i alla fall värt en chans.

Den veterinären som tog över behandlingen under dagen idag är inte lika optimistisk, men han är ledig imorgon så då lär en tredje ta över. Får se vad det innebär.

Tack, skönt med någon som kan tänka klart! Jag är mosad i skallen just nu, orkar knappt läsa.

Jag hoppas du ursäktar mig men hela historien låter helt vansinnig.

På något sätt lite av ett djurexperiment med enorma kostnader och mycket ovisst slut..

Frågan är hur mycket hästen ska stå ut med.
Att den äter och så är inget tecken på att den mår bra.
Vi har haft hästar med mycket allvarliga skador som trots situationen har ätit ändå.
Avbrutna underkäkar, spräckta nackkotor och öppna benbrott som exempel.

AM

Japp, hundra procent säker att det var griffelbenet, en högt placerad fraktur just i den biten man vill ha kvar, min egen står för tillfället med liknande skada i det området, därav att det tom bara var någon dag sedan olga själv skrev det i min tråd (viste det iofs redan innan att det var på griffelbenet Lukas hade fraktur)

så här skrev hon ju i din tråd

Det var där som Lukas hade sin fraktur. Dock hade han en spiralfraktur och griffelbenet var helt av uppe vid knät.

Han op inte! Dock väldigt lång konval. Nu har han två ordentliga överben som skall kollas i vinter innan nästa säsong!

uppfattar det som spiralfraktur OCH griffelbenet helt av...

Vad jag förstår så är det en liten lätt och dessutom ung Shetlandsponny detta rör sig om? Det borde vara en bättre prognos på en så liten häst om nu frakturen går att operera. Det borde bl avara lättare att få det hela att hålla på en så liten häst. Jämför att operera en fraktur på en hund av de största hundraserna. Det finns det väl ingen som tycker är fel och ett stort djurskyddsproblem? Detta görs dagligen med efterföljande konvalescens och vila för hunden. Varför skulle det då vara ett så mycket större lidande för denna häst? Jag tycker att trådskaparen här ska lyssna på kirurgerna som vet hur frakturen ser ut och inte på alla som har åsikter här. Vill hon göra ett försök att rädda sin häst så tycker inte jag det är mer fel än att göra te x en buköppning eller någon annan operation som kräver längre konvalescens. Lyckas de få frakturen i bra läge och få det att hålla så kommer inte hästen ha speciellt ont under läkningen mer än den allra första tiden och då finns ju smärtstillande. Det är väl värt ett försök i alla fall . Om de under operationens gång märker att det inte går kan hon väl få somna in på Op-bordet.

Ungefär så tänker jag, ja. Och efter att ha pratat med flera på kliniken, som höll med mig, så känns det befogat att ge det en chans - om bara pengarna räcker! Det är liksom där det fallerar, för det får inte kosta mer än vad försäkringen täcker och lite, lite till som jag har lyckats skrapa och låna ihop. Tänker i vilket fall som helst inte besluta om avlivning förrän jag har tittat på pållan imorgon och sett hur hon mår, samt efter att ha tjatat och frågat om kostnader och behandling m.m. Ska ringa till andra kliniker också och fråga dem vad de har för prissättning och behandlingsplan för såna här skador, mest för att jämföra. Det är ju inte aktuellt att flytta pållan till någon annan klinik, men jag skulle ändå vilja veta vad de säger på andra ställen.

Hoppas verkligen att det går bra med ponnyn.

Detta är en anldedning till att jag inte ha små ponnysar och stora hästar i samma hage förens dom känner varann mkt mkt väl.
Små och desutom unga hästar har ju inte mkt att säga till om vid ec konflikter osv...

Nu var det inte längden på deras vänskap som var problemet, utan fullblodet halkade med 3 hovar och rasade i backen - fast mellan backen och fullblodet stod ponnyn. Jag stod precis bredvid när det hände, det var en "freak accident" och inget annat. Enda sättet att gardera sig mot sånt är att ha alla hästar i egna hagar, helt utan fysisk kontakt.

Ska du prata med någon annan veterinär ska det vara en duktig kirurg (ortoped) om det ska vara någon ide´ Kan dom inte ge någon som helst prisuppgift?

Hoppas allt går bra!

Vet du någon kirurg som man kan ringa imorgon? Alla idéer är uppskattade!

det är troligen vanligare att större hästar sparkar av benen på en annan större häst än att en olycka som ts. ska hända. vi har haft shettisar och hbl. i samma hage i över 30 år utan att dom små blivit skadade eller på annat sätt hunsade trots att stona kan ha en del konflikter vid brunsten ibland.

visst har vi råkat ut för benbrott (har då valt akut slakt/avlivning), dock aldrig på dom små. men då är det ett stort antal hästar som passerat genom åren oxå.

är olyckan framme så är den, det kan man aldrig skydda sig helt från hur mycket man än försöker. sista hästen som bröt benet här gick själv i hagen och trampade troligen så illa fel när han sprang (åkermark, men visst det kan ju funnits ett sorkhål el. dyl.)

Å fy tusan vilken jobbig sits du hamnat i :(

Jag önskar jag kunde råda dig på ngt vis, men jag kommer inte på ngt vettigt alls. Jag kan bara önska dig lycka till av hela mitt hjärta, du skall ha en enorm eloge för att du iaf försöker ge pålle en chans...

Men snälla människa ta nu och besinna dig, det är inte rimligt att kosta på en ung shetlandsponny 80000:-+ i veterinärvård. Dessutom är prognosen för ett normalt liv osäker,det är tack vara såna som dig som försäkringspremierna är skyhöga.
Här borde försäkringsbolaget gå in och säga stopp vi ersätter inte.

Men snälla människa ta nu och besinna dig, det är inte rimligt att kosta på en ung shetlandsponny 80000:-+ i veterinärvård. Dessutom är prognosen för ett normalt liv osäker,det är tack vara såna som dig som försäkringspremierna är skyhöga.

Jag förstår ditt resonemang, men isf ska väl ändå försäkringsbolaget inte ens ha shettisar som kunder? Det är inget de kan komma med i efterhand.

Nu tycker jag inte du ska säga vad som är rimligt eller inte och beskylla någon för de höga försäkringspremierna. Det är snarare försäkringsbolaget du ska anklaga i sådana fall, att de försäkrar sådan ponnyer och drar den höga premien över alla. Men oavsett om det är rimligt eller ej så är det en häst som säkerligen betyder en hel del för sin ägare, och man kan förstå att hon greppar efter varenda halmstrå för att lösa det, vem hade inte gjort det? Men någonstans måste det vara nog, är det värt att rädda? Om den kan leva ett drägligt liv efter detta så visst, shoot! Men om inte så gör processen kort...

Jag tror iaf att Ts gör sitt bästa med allt.
Och det låter på TS, som hon tänker förnuftigt, trots olyckan, vilket många nog inte hade gjort.. Jag säkert en av dem... :(

Ts, du gör rätt beslut i slutänden, visst, det suger att inte ha pengar till allt som man behöver...
Men, tänk om du lägger ut mer pengar än vad du har råd med, lån osv, sen går det ändå inte som tänkt...
Då går du jätte back ekonomiskt själv, och kanske inte kan köpa en ny ponny på flera år... :(
Tänk lite själviskt, även om det är svårt i en sådan situation, man vill hjälpa sin vän utöver allt annat så klart.......
Men ibland får man erkänna sig besegrad... :(
Jag vet, sånt är pest eller kolera....:(
Och troligtvis kommer du fundera både en och två och femtio gånger på hurvida du tog rätt beslut, vad det än nu blir.

Stora varma styrkekramar från mig i alla fall, vilket beslut du än tar!

Ge pållen ett gott fin äpple från mig och be till gudarna att brotten är fina och läker snabbt om det kommer på tapeten.
Annars finns flera av mina vänner in Trapalanda och väntar på en ny kamrat att busa omkring med mellan äppelträden och rejsa med på de öppna fälten med frodigt underbart gott gräs...

*Fick tårar i ögonen......... *

Liknande trådar

G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka