Brutet bakben - Prognos? Erfarenheter?

Sv: Brutet bakben - Prognos? Erfarenheter?

ok!!!

önskar dig lycka till med din fina pålle!!! Tråkigt när det händer saker :(

Det är ju så jävligt när det är bisarra olyckor som man inte påverka! Funderar på att ringa till IF och fråga vad sannolikheten är att något sånt inträffar - en häst som ramlar över en annan häst av ren otur och mer eller mindre krossar bakbenet på den andra hästen...

Fast det är klart, IF's reklam visar ju att 0,78 (eller vad det var) av alla människor råkar ut för att ett spädbarn klättrar ur bilen och upp på taket, så att föraren kör rakt in i ett träd. Det tycker jag låter som en väldigt stor risk! Nästan 1 av 100, eller vad blir det? 7,8 av 1000? (Jag suger på huvudräkning, så halshugg mig inte om det är fel!)

Lita på din veterinär, h*n måste ju ha klart för sig efter att ha sett skadan. En ev framtida rörelsestörning spelar ju inte så stor roll om det är ett avelssto, huvudsaken det inte rör sig om kronisk smärta.

Lycka till med konvalescensen!

Lita på din veterinär, h*n måste ju ha klart för sig efter att ha sett skadan. En ev framtida rörelsestörning spelar ju inte så stor roll om det är ett avelssto, huvudsaken det inte rör sig om kronisk smärta.

Lycka till med konvalescensen!
Precis vad jag också tycker! :) Skit samma om hästen inte kan tävla eller kuska runt på utställningar, huvudsaken är att hon kan överleva skadan och få ett smärtfritt, värdigt liv ändå. Och går det inte att ta några föl på grund av skadan, tja... Den dagen, den sorgen. Just nu vill jag bara att de ringer och säger att allt har gått bra idag!

Jag följer tråden och hoppas verkligen det går bra för dig och din häst. Har precis rehabiliterat min egen häst efter en griffelbensfraktur och senskada. Inte lika allvarligt men det var hemskt läskigt och jag känner med dig! Lycka till!

Håller tummarna för er!

Har just själv haft en skadad häst på 6 månaders boxvila (fortfarande osäker utgång). Det har varit påfrestande med oron för hästen och funderingar på vad som är rimligt att utsätta den för. Har dock försökt tänka att så länge hon är vid gott mod, äter och verkar pigg, fortsätter vi behandlingen. En dag i taget!

Nyss ringde kliniken och det behövs en operation för att frakturen ska kunna läka stabilt. Dessvärre så betalar inte mitt försäkringsbolag mer än 60.000:- och med en operation (troligen mer än en) så rusar kostnaden i höjden.

Det är som jag skrev inledningsvis, så himla ruttet om ett otroligt fint sto ska behöva dö för att det saknas pengar! Det måste väl gå att fixa några pengar någonstansifrån? Om 10.000 människor skänkte 5:- var så skulle saken troligen vara biff... (Mina egna pengar inräknat, naturligtvis - jag ska sätta ut lite saker till salu för att förhoppningsvis, möjligen, få ihop några slantar till.)

Blir så förbannad, det här var stoet som jag köpte för pengarna som jag fick ut när min hingst dog för en månad sen! Varför ska det gå åt helsike med allt för?! :cry:

har du fått något kostnadsförslag ? när en av mina genomgick en väldigt stor och avancerad operation med lång eftervård på kliniken så pratade jag med mitt försäkringsombud först som gav mkt. "nyttig" info. förstod tidigt att veterinärdelen inte skulle räcka till.

tog först ett kostnadsförslag och informerade därefter klinikchefen hur mkt. det fick kosta om det skulle kunna genomföras. kontrollerade 2 ggr/veckan i vilken kostnad det hela va uppe i samt "påminde" om "taket". när det va uppe i dom pengarna så stoppade kliniken kostnaderna där och "skrev ner" allt så försäkringen i sista änden täckte. kommer inte ihåg exakt summa nu för det är många år sedan, men över 10.000 skrev kliniken ner.

om man inte har den kollen samt informerat om vad det får kosta kontinuerligt så går det inte att göra något åt när man väl fått fakturan.

jag hoppas verkligen det går vägen för er *håller tummarna*

Jag har gett dem ett tak på vad det får kosta, eftersom försäkringsbolaget bara betalar 60.000:-. Av dem pengarna måste jag betala 1800:- i självrisk och sedan 20%, så det blir över 13.000:- för mig att betala även om kostnaden stannar på 60.000:- jämt. Därtill har jag försökt skrapa ihop egna medel utöver de 60.000:-, men det räcker ändå inte till ett par operationer. (De ska ju ta ut implantaten igen en tid efter att de sätts in, så det blir ju minst 2 operationer i så fall.)

Jag saknar säkert minst 40.000:- till 50.000:- och vet inte hur i helsike jag ska få tag i så mycket pengar på drygt 12 timmar. (De vill ha svar på hur jag vill göra imorgon.) Hade pållan mått dåligt så hade det varit enklare att säga att hon ska få somna in, men nu mår hon ju bra och ger inte tappt. Så varför ska hon behöva dö då för att jag är fattig? Det är inte rättvist.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Man får inte betala en sån stor faktura på avbetalning till kliniken då?
Eller kanske ta ett lån på banken men det är ju inte det roligaste heller.

Jag är ju grym nog att fortfarande tycka att avlivning är det bästa, både för dig och för stoet.

Hur mycket är stoet värt, hur mycket är hon livförsäkrad för, och
framförallt har du lust att skrapa ihop massor med pengar till en operation, när risken finns att du ändå i slutändan står med en häst som dör/avlivas?

Har följt tråden och lider verkligen med dig.

Säger som lady_vip.. Kan du inte låna pengar?

Visst önskar man att det vore så enkelt att 10.000 mäniskor skulle lägga ut 5 kronor, men ska man se det på den sidan så är det många som inte ens har råd till mat och tak över huvudet, eller om samma mängd pengar hamnar i rätta händer till djurskyddsfall... Jag vet inte.. Jag förstår hur du tänker, och jag hade nog tänkt likadant.. Men det är ingen fungerande väg..

Hoppas verkligen du kan ordna det på något sätt!! :cry:

Senast ändrad:

Banklån är ju en utväg, men då ska man vara kreditvärdig och kunna pröjsa tillbaka i rimlig tid också. Och så kommer säkert frågan upp om hästen i fråga är värd så mycket pengar och om det verkligen går att rädda henne. Det senare kan jag inte svara på, men för mig är den här hästen värd otroligt mycket även om hon bara har varit min en väldigt kort tid.

Vet inte om jag pallar det här, alltså, så kort efter att min hingst dog i juli. Kan man få hoppa av den här resan?

vad kostar första operationen uppskattningsvis ? har inte vet. nämt det ?

måste hästen därimellan stå kvar på kliniken eller kan du sköta eftervården efter op. nr 1 hemma för att hålla ner kostnaderna? likadant när det gäller op. nr 2. hur långt efter skulle då den genomföras ? med lite tur får du ny "tidsfrist" på att samla ihop nya medel.

Jag fick inget direkt svar på vad den första operationen skulle gå på, men det berodde på vad de hittar när de öppnar benet. Det kan ju bli komplikationer. Men jag ska fråga dem imorgon om samma som du skrev, för jag undrar också om jag kan ta hand om henne själv hemma emellan, eftersom det trots allt rör sig om några månader förhoppninsgvis.

Inte för att det spelar så stor roll då summorna som saknas ändå är allt för stora men du har räknat lite tokigt i hur mycket hästen kan behandlas för.

Försäkringen ersätter 60000kr, dvs de betalar ut 60000kr. Så behandlingen får alltså kosta 60000kr plus din självrisk och 20%. Lite snabbt räknat så kan hästen nästan behandlas för 80000kr innan föräkringsbolaget har betalat ut 60000kr (62500kr blev föräkringsbolagets del på 80000kr). Inte för att det kanske hjälper men lite "roligare" iaf. Och har kliniken de pengarna att röra sig med är det kanske lättare att trixa ner kostnaderna 10-15000 kr än 40000kr. :)

Lider med hästen och dig. :(
Du har ingen bekant som kan ställa upp med ett privatlån? (som alternativ till banklån)

när har stoet årsförfallodag på försäkringen (nytt försäkringsår = nya 60.000 i vet.del)?

hur som så kan kliniken om den goda viljan finns skriva ner kostnaderna (åtminstonde när kostnaderna bli så höga i slutändan)och du bör ju även få reda på om första op kostar xx tusen eller xx tusen. lite hum bör dom ju ha, även på ett ungefär hur lång eftervård som beräknas och hur den kommer att se ut.

oftast är det eftervården som är det dyra och där kan man om man har hyffsad erfarenhet och god kontakt med vet. hemma "ta över" skapligt fort och fortsätta beh. hemma. det sparar en rejäl slant.

jag sa innan dom sövde min pålle för operation att om kirurgen ansåg att det va operationsbart med god prognos så operera, ser prognosen dålig ut så väck honom inte, det blev iaf. op.

det blev komplikationer då operationssåret från käkvinklen och ner över halva halsen sprack redan på kliniken, bildades sårfickor (10 cm djupa) och massor av svallkött (mitt i sommaren) och kostnaderna sköt i höjden. dom skrev som sagt ner en hel del och jag tog hem honom för eftervården i samarbete med min "hemma vet". det va ohyggligt mkt. jobb men hästen blev helt återställd :laugh: det tog månader innan såren slutit sig, men inte ett vitt hår har det blivit.

fråga så mkt. som möjligt och klargör att det är en ekonomisk fråga hur du har möjlighet att välja. be om förslag ;)

Fast så sa inte hon jag pratade med om försäkringen. Hon sa att jag fick betala 1800:- + 20% på 60.000:-, men jag tycker ju också att om försäkringen är på 60.000:- så ska ju försäkringsbolaget betala ut den summan också. Så jag hoppas att du har rätt! :)

I vilket fall som helst så kommer jag inte sova många minuter inatt. Orkar inte avliva en häst till, inte nu, inte henne. Det är så orättvist. Skulle ha börjat med frimärken istället.

Liknande trådar

G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka