Brusten hjulbult

jag säger att ett påstående att navet måste bytas är kvalificerat skitsnack.
Måste är kanske ett starkt ord, men det kan förstås finnas skäl för en verkstad och för en tillverkare att hävda det. Om det är pressbultar kan det ju hända att de inte säljs som lös reservdel, vilket lämnar reparatören med möjligheten att beställa och montera en bult som inte uttryckligen är avsedd för montering i den bilen. Den kan förstås funka minst lika bra i praktiken, men en sådan reparation - av en såpass kritisk del - åsidosätter tillverkarens ansvar och garantier, och rent formellt blir det reparatören själv som övertar tillverkarens ansvar för funktionen. Till skillnad alltså, från när man byter en originaldel.

Sen kan ju en fastrostad halv hjulbult i värsta fall kan ta litet tid att få loss (och en pressad bult kräver ju hursomhelst en press för att demontera och montera på vettigt sätt), och i slutänden kanske det trots allt blir billigare för kunden att verkstaden byter ett nav på en halvtimme än svär över ihoprostade delar i ett par timmar.

Måste är kanske ett starkt ord, men det kan förstås finnas skäl för en verkstad och för en tillverkare att hävda det. Om det är pressbultar kan det ju hända att de inte säljs som lös reservdel, vilket lämnar reparatören med möjligheten att beställa och montera en bult som inte uttryckligen är avsedd för montering i den bilen. Den kan förstås funka minst lika bra i praktiken, men en sådan reparation - av en såpass kritisk del - åsidosätter tillverkarens ansvar och garantier, och rent formellt blir det reparatören själv som övertar tillverkarens ansvar för funktionen. Till skillnad alltså, från när man byter en originaldel.

Sen kan ju en fastrostad halv hjulbult i värsta fall kan ta litet tid att få loss (och en pressad bult kräver ju hursomhelst en press för att demontera och montera på vettigt sätt), och i slutänden kanske det trots allt blir billigare för kunden att verkstaden byter ett nav på en halvtimme än svär över ihoprostade delar i ett par timmar.
"Pressbultar" byter man med en dorn, en hammare och ett skruvstycke och dom är aldrig fastrostade. Visst ja, skruvstycken finns ju inte på verkstäderna numera iom. att dom bara är reservdelsbytare.

• Gilla
Reactions: ptr
Jag hittade inte originalet men de här versionerna är helt klart värda att läsa, du får läsa tråden från sida ett. :idea:

Den rosa micron :angel:
Alltså, av alla här som är trötta på den där storyn så är nog jag tröttast ... :meh:

Men eftersom den som frågar om den blå mikron, den här gången @Amha, riskerar känna sig exkluderad om den inte får veta så kopierar jag in ett gammalt PM här. Det är från en gång då någon hade frågat i en tråd och jag valde att PM:a svaret.

Men det var alltså för många år sedan, antagligen i en tråd om dåligt kundbemötande, som jag berättade om mitt mikrougnsköp några år tidigare. Jag hade valt ut en mikro i butiken, fått med mig en låda från lagret och när jag packade upp den hemma i köket var ugnen ljusblå. Inte vit som den jag pekat ut.
Jag blev vansinnig. Jag hade inte bil på den tiden så det var inte enkelt att åka tillbaka, alltså ringde jag butiken och frågade varför i helvete de hade skickat med mig en blå mikro när jag pekat ut en vit och skulle jag nu behöva packa ner skiten igen och kånka den på spårvagnen tillbaka in till stan?
Men vi har inga blå mikrougnar ..? sa killen förundrat. Vi har ALDRIG haft några blå mikrougnar.
JASÅ! DET STÅR I ALLA FALL EN HÄR I MITT KÖK JUST NU!
Så där höll vi på ett par vändor och till slut sa han Du, jag måste få kolla det här med en kollega, kan du bara vänta lite?

När han kom tillbaka sa han med iskyla i rösten:
Har du tagit av skyddsplasten?

(Detta hände i början av 90-talet och det var sista gången jag skällde på någon i en affär)

Alltså, av alla här som är trötta på den där storyn så är nog jag tröttast ... :meh:

Men eftersom den som frågar om den blå mikron, den här gången @Amha, riskerar känna sig exkluderad om den inte får veta så kopierar jag in ett gammalt PM här. Det är från en gång då någon hade frågat i en tråd och jag valde att PM:a svaret.

Men det var alltså för många år sedan, antagligen i en tråd om dåligt kundbemötande, som jag berättade om mitt mikrougnsköp några år tidigare. Jag hade valt ut en mikro i butiken, fått med mig en låda från lagret och när jag packade upp den hemma i köket var ugnen ljusblå. Inte vit som den jag pekat ut.
Jag blev vansinnig. Jag hade inte bil på den tiden så det var inte enkelt att åka tillbaka, alltså ringde jag butiken och frågade varför i helvete de hade skickat med mig en blå mikro när jag pekat ut en vit och skulle jag nu behöva packa ner skiten igen och kånka den på spårvagnen tillbaka in till stan?
Men vi har inga blå mikrougnar ..? sa killen förundrat. Vi har ALDRIG haft några blå mikrougnar.
JASÅ! DET STÅR I ALLA FALL EN HÄR I MITT KÖK JUST NU!
Så där höll vi på ett par vändor och till slut sa han Du, jag måste få kolla det här med en kollega, kan du bara vänta lite?

När han kom tillbaka sa han med iskyla i rösten:
Har du tagit av skyddsplasten?

(Detta hände i början av 90-talet och det var sista gången jag skällde på någon i en affär)
Haha! Jag förstår om du är trött på det men jag fick mig ett gott skratt :D

Den senaste jag bytte krävde 11 ton i pressen.
Men det var inte poängen, utan att om det inte finns rätt reservdelar By The Book att byta till så kan man improvisera på sin egen bil - men det är känsligare som näringsidkare.
Konstigt då att inte nån av dom "pressbultar" jag bytt eller demonterat och återmonterat varken behövt press eller gått av-ramlat av. Senast i höstas var det på en Mercedes dom demonterades och återmonterades på då det var annat jobb med navet som krävde att dom måste väck och jag är inte ett dugg orolig för att den bilen ska tappa hjulet pga. det.

Pratade med en verkstad nu. Bulten säljs inte lös, man måste köpa hela navet. :meh: Men med arbete skulle det ändå inte gå på mer än 2500-3000, sa han. Inte det värsta. Väntar på offerter från någon nättjänst också.

Han lät dock inte kategorisk om att jag inte skulle våga köra, men sa att det var svårt att veta när man inte sett det.
Update:

Bokade hos verkstaden som sagt att det skulle kosta 2500-3000, men när jag bokade kostade det plötsligt nästan 3800. :meh: Eftersom nättjänsten inte lyckats prestera några offerter valde jag att tugga i mig och ta det.

Men - idag kom plötsligt en offert via nättjänsten. Och den löd på 2000 kr! (Med begagnad reservdel, alltså från skroten).

Så jag bokade av första stället och ringde till andra. Då sa hon 1900 - vilket alltså är halva priset gentemot första stället. :up:

Jag tänkte på blå micron för ett tag sen. Min mamma hade bytt till vinterdäck och la upp en bild på fb, ny bil och nya däck (min mamma lägger upp bilder på ALLT hon gör där). Nya däcken var blåa i mitten, min mamma tyckte det var en snygg detalj. En av de första kommentarerna var typ "det blir ännu snyggare om du tar bort skyddsplasten".

Pratade med en verkstad nu. Bulten säljs inte lös, man måste köpa hela navet. :meh: Men med arbete skulle det ändå inte gå på mer än 2500-3000, sa han. Inte det värsta. Väntar på offerter från någon nättjänst också.

Han lät dock inte kategorisk om att jag inte skulle våga köra, men sa att det var svårt att veta när man inte sett det.

Hur farligt är det att köra på tre hjulbultar istället för fyra? En är av på ena framhjulet, vid navet om det nu spelar roll.

Jag ska se till att få det fixat men funderar över om jag vågar köra 15 mil på motorväg i helgen.
Jag hade efterdragit resterande bultar och glatt åkt till mor & far. Motorväg är ju inte så påfrestande.
Vet en rallybil som gick två tävlingar med en saknad bult. Den var t.o.m. placerad.
Klart du ska byta navet, men det är ingen jättepanik.
Ha en trevlig helg, oavsett om du tar bilen till föräldrarna eller shoppar!

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 270
Senast: Derivata
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 652
Senast: starcraft
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 006
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama