Måste är kanske ett starkt ord, men det kan förstås finnas skäl för en verkstad och för en tillverkare att hävda det. Om det är pressbultar kan det ju hända att de inte säljs som lös reservdel, vilket lämnar reparatören med möjligheten att beställa och montera en bult som inte uttryckligen är avsedd för montering i den bilen. Den kan förstås funka minst lika bra i praktiken, men en sådan reparation - av en såpass kritisk del - åsidosätter tillverkarens ansvar och garantier, och rent formellt blir det reparatören själv som övertar tillverkarens ansvar för funktionen. Till skillnad alltså, från när man byter en originaldel.jag säger att ett påstående att navet måste bytas är kvalificerat skitsnack.
Sen kan ju en fastrostad halv hjulbult i värsta fall kan ta litet tid att få loss (och en pressad bult kräver ju hursomhelst en press för att demontera och montera på vettigt sätt), och i slutänden kanske det trots allt blir billigare för kunden att verkstaden byter ett nav på en halvtimme än svär över ihoprostade delar i ett par timmar.