Brusten hjulbult

@Efwa jag har en enkel liten koreansk riskokare, en Hyundai. Alla konstruktioner på den verkar vara så förenklade som möjligt så det kanske aldrig har funnits lösa bultar.

@MM Kan jag låna honom över helgen? :D Jag gör INGET på min bil, lämnar in den för allt. Dyrt som skam blir det men jag har aldrig haft energi till att lära mig något om bilar.

Absolut får du det :up:
Jag höll på att smälla av när han bad mig beställa en liten sak åt bilen på mitt ebay (han har inget eget å jag har redan ett par omdömen), javisst vadå, nä, ett nytt avgassystem bara :laugh:

Han misstänkte du hade en mindre bil efter den var fyrbultad. Han undrar exakt vad det är för modell på bilen så kan han dubbelkolla om det verkstaden säger stämmer. Dom brukar nämligen säga lite efter eget tycke säger han :p
Skicka PM om du inte vill skriva ut det :)

Finns hjulbultar att köpa lösa på mekonomen, så om du vet vad du har för mått så är det bara att svänga förbi, eller om du har en/den hjulbult så ta med den, så kan dom nog hjälpa dig där. :)
mekonomen

Pratade med en verkstad nu. Bulten säljs inte lös, man måste köpa hela navet. :meh: Men med arbete skulle det ändå inte gå på mer än 2500-3000, sa han. Inte det värsta. Väntar på offerter från någon nättjänst också.

Han lät dock inte kategorisk om att jag inte skulle våga köra, men sa att det var svårt att veta när man inte sett det.
Jag körde på tre bultar i ett år :angel:

Förövrigt tycker jag det låter som att du ska höra med en annan verkstad, "min" mekaniker borrade ur den brutna och skruvade i en ny för ett par hundralappar. Klart det går att köpa lösa bultar!

Absolut får du det :up:
Jag höll på att smälla av när han bad mig beställa en liten sak åt bilen på mitt ebay (han har inget eget å jag har redan ett par omdömen), javisst vadå, nä, ett nytt avgassystem bara :laugh:

Han misstänkte du hade en mindre bil efter den var fyrbultad. Han undrar exakt vad det är för modell på bilen så kan han dubbelkolla om det verkstaden säger stämmer. Dom brukar nämligen säga lite efter eget tycke säger han :p
Skicka PM om du inte vill skriva ut det :)
Hyundai Getz -06.

Jösses vilken Bukeservice! :love:

Finns hjulbultar att köpa lösa på mekonomen, så om du vet vad du har för mått så är det bara att svänga förbi, eller om du har en/den hjulbult så ta med den, så kan dom nog hjälpa dig där. :)
mekonomen

Men då låter det väl jättekonstigt att min vanliga Mekonomen inte ville göra det? Bulten hade gått av vid navet, undrar om det är det som gör det besvärligt.

Jag körde på tre bultar i ett år :angel:

Förövrigt tycker jag det låter som att du ska höra med en annan verkstad, "min" mekaniker borrade ur den brutna och skruvade i en ny för ett par hundralappar. Klart det går att köpa lösa bultar!

I ett år :eek:

Inte farligt, inte bra såklart men en bit är inga problem. Men nej, behöver du bilen o ska iväg så behöver du inte fixa akut.

Inte farligt, inte bra såklart men en bit är inga problem. Men nej, behöver du bilen o ska iväg så behöver du inte fixa akut.
Det är ett vanskligt svar att ge.
Somliga bilar har nav där fälgens radiella belastning bärs av fälgens centrumhål - och bultarna alltså i huvudsak håller fast hjulet axiellt mot navet, plus att bultarna förstås tar upp ytterligare dragkraft i svängar.
Andra bilar, ofta mindre, har nav utan "centrumtapp", där alltså alla krafter tas upp av bultarna. Den varianten finns även på en del släpvagnar och hästtransporter. Med den konstruktionen skulle jag inte köra 15 mil motorväg med tre bultar av fyra. Om jag var absolut tvungen att köra med bilen skulle jag valt mindre vägar, med lägre hastighet. Händer det så händer det fort, och då vill jag inte köra 110-120 km/h.

En hjulbult går normalt inte av utan att vara försvagad av rost och/eller nötning/slitage. Och oddsen att bara en av fyra hjulbultar är halvkass, och de andra tre är helt friska, är rätt dåliga. Således finns det en reell risk att fler bultar går av.

Det är ett vanskligt svar att ge.
Somliga bilar har nav där fälgens radiella belastning bärs av fälgens centrumhål - och bultarna alltså i huvudsak håller fast hjulet axiellt mot navet, plus att bultarna förstås tar upp ytterligare dragkraft i svängar.
Andra bilar, ofta mindre, har nav utan "centrumtapp", där alltså alla krafter tas upp av bultarna. Den varianten finns även på en del släpvagnar och hästtransporter. Med den konstruktionen skulle jag inte köra 15 mil motorväg med tre bultar av fyra. Om jag var absolut tvungen att köra med bilen skulle jag valt mindre vägar, med lägre hastighet. Händer det så händer det fort, och då vill jag inte köra 110-120 km/h.

En hjulbult går normalt inte av utan att vara försvagad av rost och/eller nötning/slitage. Och oddsen att bara en av fyra hjulbultar är halvkass, och de andra tre är helt friska, är rätt dåliga. Således finns det en reell risk att fler bultar går av.
Bra svar, tack! Mamma och pappa får vänta tills det är fixat. Jag kanske kan rulla lite försiktigt till närmsta Ikea istället och köpa en ny läslampa.

Nu ska vi se vad mannen sa @mandalaki

Din bil kan man troligen byta bara pinnbulten på men troligen gör inte verkstaden det utan dom vill byta hela navet för att det är smidigare. Ett nytt nav till din bil kostar runt 1000-2000 kr beroende på var man köper det så om du ger 3000 kr för ett helt nytt nav inkl. jobbet så behöver du inte känna dig rånad, men se till så du inte blir lurad på att dom bara byter pinnbulten men troligen byter dom allihopa för det blir för mycket krångel för att tjäna dom extra slantarna för dom.
På din bil är man tvungen att plocka ner en del för att komma åt allt, så det är en del jobb, så 3000 kr tyckte tom min man är ett okej pris.
Han tror dock du utan problem vågar köra i helgen.
Sen undrar han om det är på ett bakhjul problemet sitter?

Nu ska vi se vad mannen sa @mandalaki

Din bil kan man troligen byta bara pinnbulten på men troligen gör inte verkstaden det utan dom vill byta hela navet för att det är smidigare. Ett nytt nav till din bil kostar runt 1000-2000 kr beroende på var man köper det så om du ger 3000 kr för ett helt nytt nav inkl. jobbet så behöver du inte känna dig rånad, men se till så du inte blir lurad på att dom bara byter pinnbulten men troligen byter dom allihopa för det blir för mycket krångel för att tjäna dom extra slantarna för dom.
På din bil är man tvungen att plocka ner en del för att komma åt allt, så det är en del jobb, så 3000 kr tyckte tom min man är ett okej pris.
Han tror dock du utan problem vågar köra i helgen.
Sen undrar han om det är på ett bakhjul problemet sitter?
Nope, fram. Men tusen tack, hälsa mannen :love:

• Gilla
Reactions: MM
Antagligen är det sant. Det upptäcktes på service på min vanliga Mekonomenverkstad, hon sa direkt att det där måste du göra hos Hyundai. Antagligen pga krånglet med delar.

Men jag väntar på offerter från tre andra ställen från någon sån där nättjänst. Får se vad de säger.
Som sagts tidigare, kolla om någon skrot har en av samma modell inne så du kan köpa bult av dem...

Eller biltema.
En snabb sökning visar att det finns hjulbult till salu.
Fast det kanske inte är samma sorts hjulbult som den TS behöver.

Tror bulten sitter på navet i detta fall, svårt att köpa lös och fixa själv? Finns ju två olika sätt för hjulen; antingen gängor i navet för en bult "utifrån" eller som en bult som man får fast med typ "mutter". Jag kan inte de riktiga benämningarna. :D Men här gissar jag att "pinnarna" sitter på själva navet.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 270
Senast: Derivata
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 652
Senast: starcraft
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 006
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama