Brunstproblem

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Millie Trotter
  • Startdatum Startdatum
M

Millie Trotter

Har ett sto som är nästan klart för kval. Men hon brunstar hela tiden. Snabbjobben uteblir, eftersom hon inte tar i nog. Hon bara lullar på i sin egen takt och blir helt blockerad om jag manar på och vill att hon ska trava lite fortare. Kan till och med bromsa och bli ostyrbar. Hemma kan hon bara bli stående, och man får henne nästan inte ut till hagen ens. Vad kan man göra för ett sådant sto?
Någon tipsade mig om munkpeppar. Men om inte det heller hjälper!?

Tacksam för svar. Millie

Sv: Brunstproblem

Testa Munkpeppar först under en tid innan du börjar fundera vidare. Vår sura dam gjorde så i 4 år. Bet i stallet, sparkade sig trött i transporten på väg till tävling (rätt "kul" att se i kameran hur hon bara matade fram sparkar). Munkpeppar eller betäckning var enda alternativen.

*kl*
går att ge nån variant av lugnande. vet dck inte vad men testa munkpeppar först..

Okey! Provar munkpeppar, men annars betäckning? Märren är endast 3 år och jag skulle vilja ha lite tider på henne innan hon blir fölmärr. Men iof så är hon ganska välstammad. Hur lång tid måste hon få munkpeppar innan hon blir bättre?

Munkpeppar brukar börja "ta" på bara ett par veckor. Rusa inte in i beslutet att betäcka henne redan. Med lite tålamod kan det bli bättre när hon kommit ur "puberteten", dvs. hon brunstat ett par år och hormonerna inte längre har tokspel hela tiden. Det kan ju faktiskt vara så att hon har ont när hon brunstar och då är det ett fall för veterinären. Man minns hur det var i tonåren själv, med humörfläng, vredesutbrott och gråt.

Håller med solros, gör en gynundersökning först så det inte är cystor el dyl som ställer till det, annars kan jag med gott mod rekommendera ett medel som heter temperemental från equimins, innehåller bl a munkpeppar...

Hejsan

Min gammla märr skenade varje gång hon brunsta, så veten fick kolla upp henne. det vissade sig att hon hade cystor på äggstockarna. Efter att vi sprutat henne för det så funkade allt jätte bra. Ge inte upp i första taget .
Mvh Tail

blir det braa avelssto av en häst som inte är nåt att ha på banan.jag har läst för mycket ärftlighetslära för att orka lyssna på bra blods förklaringar.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 551
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 295
Senast: nickan1
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka