Brunstigt sto

Attaquer

Trådstartare
Mitt sto är brunstigt för tillfället. Det märks främst i hagen, lite vid ridningen men nästan inget alls under hanteringen inne i stallet.

Dock är hon riktigt tjurig när jag ska hämta henne från hagen! Hon lägger öronen bakåt och går iväg så fort hon får syn på grimman. Dock brukar jag ha morot med mig och tillslut kan hon inte motstå den så då följer hon med ändå. Men det är sjukt jobbigt att vi ska behöva bråka om det nästan varje gång!

Kan detta ha och göra med att hon är brunstig? Jag har inte haft henne särskilt länge och den första veckan kom hon alltid och mötte mig (och alla andra) när man gick ut i hagen och det är kanske de senaste två veckorna problemet har kommit. Dessutom var hon inte alls såhär de gångerna vi var och provred henne. :)

Sv: Brunstigt sto

Kan bero på brunst, kan också bero på pälsfällning eller kanske en kombination.
Jag hade ett sto som blev jättetjurig vid fällning på våren, det var som att hon blev alldeles öm i kroppen och hatade när man tog i henne då.
Övriga tiden på året var det inga problem.

Mitt sto reagerar precis som hästen pulkaskurk beskriver. Hon är i vanliga fall världens mest sociala häst som älskar att borstas och få uppmärksamhet, men nu när hon fäller så är hon en riktig ragata. Hon brunstar också ganska rejält, och då har hon reagerat med att vara svårfångad ute i hagen. I vanliga fall kommer hon galopperande bara man visar sig. Jag började ge henne en morot/en bit äpple/något annat gott varje gång hon väl var infångad, så att hon skulle förknippa det med något trevligt, innan fick hon ytterst sällan godis. Jag får väl helt enkelt frångå mina egna principer lite för att få in hästen. ;)

Du skriver själv att du inte har haft hästen så länge, hon kanske testar dig? Jag hade haft min häst i nästan två år när hon började visa upp det där hagbeteendet, men då började hon inte med mig, utan med stallägaren som sköter insläppet. Hon gav upp, och sen hade hästen lärt sig att det gick att komma undan, så jag hade några svettiga veckor innan hon slutade med det där. Det är helt normalt att hästen inte testade dig i sin gamla, hemvana miljö och du kan ju också ha lyckats pricka in en period när hon inte brunstade när du provred.

Kanske var det kul först att vara hos er men nu börjar kraven bli lite högre. Så att ta en titt på vad ni gör med henne är mitt tips.

En annan sak som händer när hästar varit ett kort tag på ett nytt ställe är att de kan bli extremt flockbundna. Går hon med nya kompisar? I så fall vill hon kanske inte lämna dem.

Jag har två ston - men har aldrig märkt de tendenser du beskriver när de är brunstiga. Fast det kan variera mycket. Och som nämnts ovan är fällningstider lite problematiska får många hästar.

Min är precis likadan när hon brunstar! Vanligtvis brukar det sällan vara några problem och hon traskar glatt fram till en i hagen, men vid brunst vill hon hellre stanna kvar med sina killkompisar och totalvägrar att låta sig fångas om man inte har en skopa med kraftfoder att skramla med ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 124
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 143
Senast: ameo
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka