Brunstar - nu!

R

Rio

Idag tog jag ut mitt d-ponnysto för att longera henne. Hon börjar med att ställa baken mot staketet (där hingsten finns två staket bort) och skvätter. Sen fortsätter hon med det medans jag försöker hålla henne i någotsånär skritt.
När jag sedan stannar henne för att koppla på inspänningen ställer hon sig och pinkar, och jag tänkte att hon kanske bara var pinknödig. Men tji fick jag...
Under den tiden jag longerar henne stannade hon och skvätte inte bara några gånger! Dessutom var hon oerhört intresserad av hingsten i hagen bredvid. Även på gången sedan stod hon i brunstställning och skvätte tre-fyra gånger.
Hon var inte direkt sur i alla fall, men riktigt rejält brunstig, det kan jag lova!
Det var ett litet tag sen jag hade sto, men inte har jag för mig att hon brunstade den här tiden. Det här stoet har jag nämligen bara haft sedan tidigare i höst, och hon har inte visat brunst tidigare.

Är det verkligen normalt att stoet brunstar den här tiden? Kan det bero på det mkt milda väder vi har (7+)?

/Sanna

Sv: Brunstar - nu!

Jag har ett ungsto som också var superbrunstig häromdagen och jag tror också det beror på det milda vädret. Vet fler ston som brunstar under vinterhalvåret så det är inte så ovanligt.

Har haft samma funderingar, för båda mina stora hästar har varit JÄTTEBRUNSTIGA alldeles nyligen. Nyblivna valacken har gjort stora ögon då de båda damerna har slängt långa blickar efter honom och bjudit ut sig på det allra snuskigaste vis:crazy:
Vet ju inte, men jag gissar också på det milda vädret.

/Cicci

Tack båda för svar!

Kände mig plötsligt så förvirrad när hon betedde sig som hej-kom-o-ta-mig, när den gamla hingsten tittade på henne:angel: :eek:
Han som annars inte brukar vara hennes favvo precis;)

Men det är kanske inte så konstigt med detta väder. Ställer nog till en del i brunstcykeln...

/Sanna

`Det finns ju ston som brunstar året om o de finns de som inte brunstar under hela vintern. Tror att många hästars brunst har blivit rubbad iom det varma vädret. Det är ju inte ofta man fortfarande har betestillväxt i december (jo det växer i mina hagar fortfarande).

Min häst brunstade aldrig synligt under de första sex åren jag har haft henne, inte ens på sommaren. Sen fick hon föl 2005 och i somras brunstade hon ordentligt.

Och i förrgår kom ett av de andra stona hem från tillridning, och min häst börjar tokbrunsta. :eek: :D

Verkar som hon fått lite fel info både angående årstid och det andra stoets kön.

Men jag tror absolut att det beror på vädret.

Svarar båda:
Ja det är nog vädret, inte vanligt att det är såhär varmt den här årstiden.

Hoppas bara att hon håller sig i skinnet när vi ska iväg till ridhuset imorgon då:angel: ;)

/Sanna

Mitt sto har inte brunstat tydligt sedan september, trots att hon går med en ganska "gåpåig" valack.

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar