P

peace_

HEjjsaan! (:
Om en häst brunstar JÄTTE mkt (alltså att det är väldig besvärlig som att den bråkar jätte mkt när man rider och så) ..
kan man behandla det på något sätt så brunsten minskar/lr försvinner ???

mvh:bump:
 
Sv: brunst !!

Jag brukar ge mina "kärringar" munkpeppar. Det lugnar ner brunsten och humöret. Det finns örtblandninga tex stroppy-mare (tror jag det heter)i välsorterade hästbutiker. Finns även på nätet.
 
Sv: brunst !!

peace_ skrev:
HEjjsaan! (:
Om en häst brunstar JÄTTE mkt (alltså att det är väldig besvärlig som att den bråkar jätte mkt när man rider och så) ..
kan man behandla det på något sätt så brunsten minskar/lr försvinner ???

mvh:bump:



Nu tycker jag du tänker fel, brunst är naturligt för alla "kvinnliga" varelser, vilket man ska acceptera om man ska ex ha ett sto, mitt sto brunstar också massor (när hon väl gör det) hon blir både tjurig och tråkig i hagen mot dom anndra hästarna, det första du kan göra är att låta hästen vila när hon är som värst i sin brunst, alla är vi olika, jag tycker vekrligen inte man ska ge massor av preparat eller örter likande för att minska ner på brunsten, låt din häst brunsta, strunta att jobba den när den e som värst, ställ inte för stora krav, måste du rida elelr likande för att det e tävling, så gör det med tänk på hästen, man måste faktiskt anpassa sig efter indeviden ibland!!
 
Sv: brunst !!

Ja det finns tempremental från Equmin, funkar kanon.
Dämpar brunsten, men tar inte bort den. Jämförelse, får du ont vid mens kanske du tar en panodil. Jo de värsta besvären förvinner, men mensen gör inte det.;)
 
Sv: brunst !!

Jo men sen har du många hästar som inte skulle varar ridbara under sommaren, just pga brunsten.
Så vad gör man med dom då, ställer dem på vila från feb-oktober?
 
Sv: brunst !!

Boj skrev:
Jo men sen har du många hästar som inte skulle varar ridbara under sommaren, just pga brunsten.
Så vad gör man med dom då, ställer dem på vila från feb-oktober?




jah då skulle jag börja tänka om det är roligt att ha en sådan indevid till häst, hur 17 lyckas man tävla en sådan häst i högre klasser, måste vara väldigt besvärligt, men som du skrev högre upp det där med "värktablett som ex alvedon eller irpen,) det kan jag hålla med om, men brunst är naturligt och går aldrig att få bort, och ska inte påverka hästen mer att den högst dämpas.
 
Sv: brunst !!

Örter tar inte bort brunsten, det dämpar bara topparna. Mitt sto brunstar likafullt trots örter, med en stor skillnad. Jag kan rida henne under sommaren, utan att leka kamazakipilot. Något som inte en vettig människa skulle tänka på utan örter.:angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 351
Ridning Jag undrar om jag kan hjälpa min häst på ngt sätt. Det är så att varje gång hon träffar en ny häst så börjar hon direkt att brunsta (ny...
Svar
3
· Visningar
1 161
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp