Brunst problem!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare A Dream Came True
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 4 368
A

A Dream Came True

Hej!
Jag hoppas jag har lagt tråden rätt!

Jag har ett problem med mitt åtta åriga sto som blir välldigt jobbig när hon brunstar.

När jag skall hoppa henne eller börjar kräva något av henne tvärnitar hon och vägrar gå fram, Och så kan hon stå stilla en hel hopp lektion!:devil:

Men det är bara när hon brunstar som hon gör så här annars hoppar hon jätte fint och tycker det är jätte kul.:D Är det någon som har varit med om detta eller kan ha något förslag vad man kan göra?:confused: har varit lite på att ge henne örter mot brunst hjälper det?

Tack i för hand!!!:banana:

Sv: Brunst problem!!!

Om man tänker på hur djur fungerar så är det lättare att ha överseende med såna här problem.
Att de står still när de får tryck, i detta fall från en ryttare, har att göra med att de ska stå still när hingsten betäcker. Dvs så är det en ren reflex.
Det bästa är väl att planera sin ridning så att man helt enkelt undviker att rida under högbrunst?

Om man tänker på hur djur fungerar så är det lättare att ha överseende med såna här problem.
Att de står still när de får tryck, i detta fall från en ryttare, har att göra med att de ska stå still när hingsten betäcker. Dvs så är det en ren reflex.
Det bästa är väl att planera sin ridning så att man helt enkelt undviker att rida under högbrunst?

Hej!

Tack för ditt svar!

Jag håller med om detta...
men det är så att jag tävlar och tränar välldigt mycket så det blir ju lite av ett problem som du nog kan förstå....

Sedan är ju det inte bara det utan det är ju välldigt jobbigt för min häst! finns det inget man kan ge dem???:confused:

Jag vet om ett sto som vid varje brunst (när den är som värst) går mkt sämre på dressyrträningen, vill inte gå fram riktigt , går emot helt enkelt.
Men när hon inte brunstar är det som en annan häst! mkt energisk o framåt o arbetsvillig!, ryttaren är övertygad om att hennes sto vid brunst har ont helt enkelt.
Så jag vet att hon tar det lite lugnare då - rider ut, skrittjobbar mm när som sagt brunsten är som allra värst, för hästens skull.

Jag har ett svagt minne av att man kan ge hästar m brunst, PMS besvär: Stroppy mare.
Regulate har jag m hört talas om.
Ring en equiterapeut och rådfråga vad man kan ge och se om hon/han har några tips.
Lycka till..

Jag har ett svagt minne av att man kan ge hästar m brunst, PMS besvär: Stroppy mare.
Regulate har jag m hört talas om.
Ring en equiterapeut och rådfråga vad man kan ge och se om hon/han har några tips.
Lycka till..

Tack så mycket för ditt svar!:bow:

Jag skall verkligen ringa och höra om det!:D det verkar som en mycket bra ide!

Jag vet om ett sto som vid varje brunst (när den är som värst) går mkt sämre på dressyrträningen, vill inte gå fram riktigt , går emot helt enkelt.
Men när hon inte brunstar är det som en annan häst! mkt energisk o framåt o arbetsvillig!, ryttaren är övertygad om att hennes sto vid brunst har ont helt enkelt.
Så jag vet att hon tar det lite lugnare då - rider ut, skrittjobbar mm när som sagt brunsten är som allra värst, för hästens skull.

Utan att känna hästen så tror jag ändå att segheten inte beror på smärta, utan på att det är MENINGEN att stona ska stå still, ha "ståreflex" när de är brunstiga.

De som jobbat med suggor förstår säkert precis vad jag talar om.

Utan att känna hästen så tror jag ändå att segheten inte beror på smärta, utan på att det är MENINGEN att stona ska stå still, ha "ståreflex" när de är brunstiga.

Hej
Jag vet inte riktigt om det är så för att
hon går att rida ut på och rida dressyr på när hon brunstar utan att det märks. Men när jag hoppar henne då hon börjar med att vägra gå fram.

Men funkar hon i dressyr och uteridning är ju problemet ännu mindre. då är det väl bara att avstå just hopplektioner och tävling de få dagar hon brunstar?

Men funkar hon i dressyr och uteridning är ju problemet ännu mindre. då är det väl bara att avstå just hopplektioner och tävling de få dagar hon brunstar?

Hej
Själva problemet är inte att jag inte kan hoppa utan att hon verkar så himla ireterad. Hon viftar på svansen och verkar ha på något sätt ont av det... och jag undrar då om man kan ge dom något så hon inte behöver bli så ireterad?

Om du har möjlighet att läsa Jens Fred*****ons unghästbok så finns det en jättebra historia med i den. Kort sammanfattat: brunstigt sto gick ej fram utan stod emot skänkeln. Ryttaren fick sitta på en pall i ridhuset i 3 dagar och titta på med motiveringen (ej ordagrant, har inte boken här) "don't fight with nature!"

A ha, se där fick man lära sig något nytt, har nog inte hört talas om "ståreflex"?, det är mycket möjligt att det var "ståreflex" just det stoet kände istället för smärta.
Vill du förklara ännu lite närmare vad det är?
Har fler djur det? Ursäkta men jag måste fråga: har människan det?
(Är nyfiken av mej):confused:

A ha, se där fick man lära sig något nytt, har nog inte hört talas om "ståreflex"?, det är mycket möjligt att det var "ståreflex" just det stoet kände istället för smärta.
Vill du förklara ännu lite närmare vad det är?
Har fler djur det? Ursäkta men jag måste fråga: har människan det?
(Är nyfiken av mej):confused:

Det finns medel att ge ston som blir så här brunstiga. Munkpeppar är nog vanligast. Det finns ännu fler: Moody mare, Tempramental mm. Prata med en kunnig inom detta ämne och du kommer att få goda råd. Brunstproblemen kan ge med sig när hästen blivit lite äldre och kommit ur sin "tonårsperiod". Men under tiden kan det vara skönt -både för stoet och dig att slippa dessa brunster.

Nu har inte jag nån direkt koll på de preparat som nämns i tråden, men tänk på att kolla upp om de är okej att använda vid tävling och inte räknas som doping.

om du inte har tänkt att ta föl på henne så kan du väl kastrera henne? det är inte såååå vanligt i sverige, men mer vanligt utomlands, just för att ston ofta är värre än hingstar!

dock tror jag inte att det är många veterinärer som kan denna procedur, men det går...

men ditt sto var väl inte så svårt?? det är ju bara om man har ett extremt sto som man gör sånt...

Nu är det ju snart höst och högbrunsterna avtar, gissar det är lugnt under vintern...
Jag skulle ha åkt med stoet till en seminstation till våren och bett vet kolla så att brunsten ser normal ut och sedan arbeta vidare efter det. Vissa ston känner ett visst obehag vid brunst och är ditt ett sådant är det bara att gilla läget och låta bli att hoppa under brunstveckan:smirk:

Ett sto har ståreflex när hon är högbrunstig och redo för betäckning. Vid betäckning har hingsten sina framben längs sidan på stoet, och när stoet känner tryck där står hon still och hingsten kan betäcka. En ryttares skänkel ligger i ungefär samma läge och trycket av dom kan göra att ett känsligt sto står still av ren reflex:crazy:

En sugga ultraljudas inte som stoet, utan där testar skötaren om suggan är högbrunstig genom att trycka över ryggen. Står hon still är hon redo att semineras:p

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 437
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 238
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 833
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka