Bruksprovsresultat

athena

Trådstartare
Vet inte om man får för moderator, men? Tänkte att vi kan ha en tråd där vi kan diskutera resultaten under tiden de blir klara. Det finns ju ett forum på equipe:s hemsida men det blir nog överfullt om vi ska börja hänga där allihop :D.

(jag är inte på Flyinge, bör tilläggas, utan följer bara resultaten över nätet)

Så här långt verkar det som om exteriörbedömningen ger minus till många - iaf av de jag varit intresserad av. Hade många kandidater bara sett till stammen, men just nu känns bara Lucky Point HE "nåt att ha". Men det borde vara en rejäl bit temperamentsmässigt med den stammen (Leuthen I - Pilot - Landgraf).

*väntar med spänning på att hoppningen ska komma igång*

Sv: Bruksprovsresultat

athena skrev:
Vet inte om man får för moderator, men? Tänkte att vi kan ha en tråd där vi kan diskutera resultaten under tiden de blir klara. Det finns ju ett forum på equipe:s hemsida men det blir nog överfullt om vi ska börja hänga där allihop :D.

(jag är inte på Flyinge, bör tilläggas, utan följer bara resultaten över nätet)

Så här långt verkar det som om exteriörbedömningen ger minus till många - iaf av de jag varit intresserad av. Hade många kandidater bara sett till stammen, men just nu känns bara Lucky Point HE "nåt att ha". Men det borde vara en rejäl bit temperamentsmässigt med den stammen (Leuthen I - Pilot - Landgraf).

*väntar med spänning på att hoppningen ska komma igång*

Samma här, många intressanta har redan trillat bort (vad var det jag sa om tio små negerpojkar...) och just nu känns det som om det blir Topaasch som blir intressant att se.
:crazy:

Vilken besvikelse... :crazy: Instämmer i att resultaten inte är roliga på den exteriöra bedömningen. Jag slår nog också ett slag för att Topaasch är den enda som verkar någorlunda vettig rent exteriört.

:cry:

Hälsningar Helen

Quintus BB (Quinar-Contender) verkar vara intressant! Hoppas att han kan hoppa också!

Min är lika liten, 162, men jag gillar generellt sett inte när de är "jättestora". Men som sagt, det är bara en spontan reaktion och det kan bli han ändå :).

Toopash är en underbar häst, har hanterat honom mycket. Hoppas verkligen han får kredit för det här! :banana:

Har du någon bild på honom ?

Hälsningar Helen

Det brukar ju vara lite så, att på pappret verkar många vara intressanta, men när allt är klart brukar det ju bara vara några få som man verkligen tycker om.

Rumpnissen skrev:
Toopash är en underbar häst, har hanterat honom mycket. Hoppas verkligen han får kredit för det här! :banana:

Intressant, jag har hört raka motsatsen... :angel:
På unghästchampionaten i höstas fick han väl ett rejält spel också och mer eller mindre klättrade på väggarna? Berätta mer om din uppfattning om honom!

Någon som vet något om Brisbane?

Fick nämligen just reda på att hans ägare kommer härifrån Åkersberga, så då blev det ju plötsligt lite extra intressant. ;)

Efter att ha suttit och jämfört kritiken de fick på exteriören i fjor med de hästar som visades då och exteriörkritiken i år så kan jag bara säga en sak de har vaknat på fel sida igår. Extremt många riktigt fina hästar blev rejält kritiserade vid exteriören igår. Av de som visades ifjor var det inte många som hade så bra exteriör som väldigt många av de som visades iår som ändå fick en massa sämre kritik än de som visades ifjor som var klart sämre. Får se när poängen kommer vad dessa hästar får, tycker genomgående att nästan alla fick "dålig" kritik (många mkt oförtjänt, säger inte detta för att min egen fick dåligt men många andra mkt fina hästar blev också hårt kritiserade). Vänta tills ni ser dem "live" så kan ni själv se vad jag menar. Väldigt många hästar i år av mkt bra typ men få positiva ordalag om detta. Genomgående mkt ädlare hingstar än förra året. Genom åren har man ju lärt sig att se med ganska stor säkerhet vilka poäng en häst skall få men tror att man stupar rejält här om poängen följer kritiken de har gett. Fokus i år ligger väldigt mkt på ryggar, men i stort sett inget verkar falla dem i smaken en normal rygg är för lång kommer det sedan in en med kort rygg är den för kort hur vill de ha det egentligen ? En annan sak som är ganska konstig är att det i stort sett inte finns en enda av alla dessa hingstar som de tycker har bra benställning snacka om att de letar avvikelser på benen. Tycker nog själv att de går till överdrift iår. Något positivt borde det nog finnas att säga om hingstarna men det var endast det negativa som framhävdes. Kan säga att det var väldigt många som inte förstod så mkt när de kom ut från exteriören, som många sa bara en massa gnäll på hingstar som de själva höjt till skyarna på bla förhandsvisningen.

Jag hoppas att jag håller med dig om det du säger när jag kommer till Flyinge på Onsdag. :D

Tittar man på den exteriöra bedömningen i år så är den snudd på katastrofal. Jag tror att jag får göra som tidigare - jag får helt enkelt lita på min egen bedömning av den exteriöra delen på provet - jag har nämligen kommit underfund med att jag och domarna sällan är överens. Det är därför det är så viktigt att åka till provet så att man är på plats och kan bedömma individen själv.

Hälsningar Helen

hur hittar man adressen till den sidan där resultaten fortlöpande läggs ut?? För det ska väl gå att följa på något vänster? Jag sitter tyvärr i gbg och har ingen möjlighet att åka och titta på hingstarna själv...

Jag fotade Topaasch på Avelschampionatet, kolla på Flyinge 1/10 på vår hemsida!
Där var han livrädd och spänd och gjorde inte alls sig själv rättvisa. Han blev skrämd när han skulle in. Härlig häst!

Mvh Cissi

Jag har hittat några till som är lite intressanta dressyrhingstar trots exteriörbedömningen:
Top Gun e Sandro Hit
Romantic e Romantic Star
Limited Edition e Lorentin I
Hermes e Rambo (dock bara 160 cm)
Don Dorn e Don Schufro (också bara 160)
Royal Touch Stone e Roadster (162 cm)
Figaro e Friendship (lindrigt parallellförskjuten men verkar röra sig bra)
Ulvano e Silvano N (brant bog men är ändå rörlig fram)

GiG skrev:
Jag har hittat några till som är lite intressanta dressyrhingstar trots exteriörbedömningen:
Top Gun e Sandro Hit
Romantic e Romantic Star
Limited Edition e Lorentin I
Hermes e Rambo (dock bara 160 cm)
Don Dorn e Don Schufro (också bara 160)
Royal Touch Stone e Roadster (162 cm)
Figaro e Friendship (lindrigt parallellförskjuten men verkar röra sig bra)
Ulvano e Silvano N (brant bog men är ändå rörlig fram)

Royal Touch Stone tycker jag också är intressant. Vad vet vi om mödernet ?

Sandro hit avkommor är intressanta men man får vara observant på dels hur de ser ut i sina ben men även komma ihåg att hans mor är förvisso ingen skönhet men producera avkommor av klass det kan hon.

Romantic Star - vad vet vi om honom ?

Små hingstar avvaktar jag alltid med då jag vill ha lite storlek. Men det är ju unga grabbar så de kan växa till sig.

Har för mig att jag sett Figaro på en videofilm någonstans men kan inte komma på vart. Jag kan ha fel...

Ulvano hur ser han ut i benen bak ?

Hälsningar Helen

Jag var in och letade på din hemsida men hittade inte fliken med Flyinge :confused:

Hälsningar Helen

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka