Bruksprovsresultat

Sv: Bruksprovsresultat

Jo, jag är på jobbet.

Ska slänga mig över stamboken när jag kommer hem!

:bow: :bow: Tack vad du är gullig. En sak utanför diskussionen bara. När ca räknar ni med att landa hos mig på Söndag?

Om man tittar på vad de andra hingstarna fått :crazy: så tycker jag att det låter hyfsat i jämförelse.

Jag har faktiskt ingen koll på när det slutar :o

Det har kanske någon av mina medresenärer?

shady skrev:
Ok, det kunde man ju nästan gissat. Vad är det för möderne? Aaa, du är på jobbet va? Då kan du ju inte kolla nu. Men jag kan vänta, om det är så du har lust alltså. Häftigt om han gick igenom och skulle passa Shady, då MissFideli gärna vill ha en avkomma med dubbla gulanlag.

Jag kan svara, för jag har stamboken i knät just nu. :D

Mamma är isabellstoet Amarette (48) 24038, och hon har stammen:
e Amiral u Claque 18336 (gulbr) e Ceylon u Polly 7774 (gulbr) e Pompe u Kokette 6231 (fx) e Irak u Regina 5199 e Regensburg u Nina 4161 e Nagel u Vera 2905 e Nathan u Vesta e Kirkal - Pless - Vespetro.

Visst kan det kännas hårt när hingstarna bedöms hårt, speciellt första dan men jag tycker det är bra att domarna är kritiska o tydliga. Vi vill ju ha en hård gallring så att vi i slutet av veckan verkligen bara har gräddan kvar men jag tycker det är bra också att det tydligt framgår om det är nåt som ska kommenteras. Hellre en specifik kommentar t ex om benställningarna än att det står nöjaktigt korrekt.

Poängen för exteriören är ju ännu inte satt än och i online resultaten står det också att kritiken är preliminär. Under veckan får nämnden chansen att se hästarna vid ett antal tillfällen i olika sammanhang för att sedan ge en mer definitiv bedömning.

Det finns mycket intressant blod i år tycker jag men det finns också många avkommor till alla populära internationella hingstar så det är inte så konstigt att vi får in blodet även i Sverige. Om en populär hingst i Tyskland kan ha 4-500 ston ett år så betyder det att det kanske finns 150 hingstföl i en årgång efter just den hingsten. Det gör det extra viktigt att titta kritiskt på de som landar här hos oss! Det behöver inte vara den bästa individen o jag är glad att det sker en kritisk granskning. Ska vi föra aveln framåt behöver vi bara det absolut bästa, inte de som är halvbra men trevliga individer.

Ska bli kul att se vad som är kvar när veckan är över!

Hälsn Ann
www.stubbang.com

Vad gulliga ni är, mina uppslagsverk. Ja då vet vi ju var färgen kommer ifrån. Sedan får vi se hur långt det bär för honom.

Såg nu på ASVH:s sida att den börjar 11.00 (sovmorgon ;) ), men man vet ju inte hur lång den är. Dessutom ska det vara premiering efter den.

Kanske någon annan som vet, vi får avvakta och se. Annars så får vi byta mobil nummer så ni kan slå en signal när ni ger er iväg.

Då är jag med. Blir ju inte förrän ganska sen eftermiddag som ni landar då?

Håller helt med dig. Dom behöver vara kritiska. Skall bara vara det bästa, men samtidigt är dom kanske lite för kritiska. Har ju inte direkt varit någon med positiv kritik. Eller så är det bara så att hingstarna håller inte måttet i år. Ja vi får se hur veckan utvecklar sig.

Ploppi skrev:
Visst kan det kännas hårt när hingstarna bedöms hårt, speciellt första dan men jag tycker det är bra att domarna är kritiska o tydliga. Vi vill ju ha en hård gallring så att vi i slutet av veckan verkligen bara har gräddan kvar men jag tycker det är bra också att det tydligt framgår om det är nåt som ska kommenteras. Hellre en specifik kommentar t ex om benställningarna än att det står nöjaktigt korrekt.

Poängen för exteriören är ju ännu inte satt än och i online resultaten står det också att kritiken är preliminär. Under veckan får nämnden chansen att se hästarna vid ett antal tillfällen i olika sammanhang för att sedan ge en mer definitiv bedömning.

Det finns mycket intressant blod i år tycker jag men det finns också många avkommor till alla populära internationella hingstar så det är inte så konstigt att vi får in blodet även i Sverige. Om en populär hingst i Tyskland kan ha 4-500 ston ett år så betyder det att det kanske finns 150 hingstföl i en årgång efter just den hingsten. Det gör det extra viktigt att titta kritiskt på de som landar här hos oss! Det behöver inte vara den bästa individen o jag är glad att det sker en kritisk granskning. Ska vi föra aveln framåt behöver vi bara det absolut bästa, inte de som är halvbra men trevliga individer.

Ska bli kul att se vad som är kvar när veckan är över!

Hälsn Ann
www.stubbang.com

Instämmer till fullo - hellre för hård bedömning än för menlös. Och alla anmärkningar de får är ju värdefull info till stoägarna som då kan undvika att dubblera en svaghet som kanske både hingst och sto har.

Görel skrev:
Såg nu på ASVH:s sida att den börjar 11.00 (sovmorgon ;) ), men man vet ju inte hur lång den är. Dessutom ska det vara premiering efter den.

Har hört att det skulle vara slut vid 15.30-16-tiden.

Har precis fått reda på att flera av hingstarna från Holland som är med på bruksprovet gått de Holländska proven och ej blivit godkända där - samma visa i år igen alltså. Jag blir så fruktansvärt trött på att vi ska ta emot andra länders kasserade matreal :mad:.

Vilka dom är vill jag låta vara osagt då jag inte tagit reda på det här själv men kanske det är därför kritiken är så stark i år mot tidigare år då dessa hingstar i år är fler till antalet än tidigare år :mad:

Min önskan är att man från avelsvärderingsnämdens håll hade en skydighet lägga det till kritiken:- " att vi vet att hinsgten är framvisad vid Kwpn och där kasserad men tycker ändå att det är värt att pröva denna hingst i den svanska aveln pga att........

Detta vore rättvist mot oss stoägare tycker jag

Hälsningar Helen

:mad: Sånt här är så tråkigt. Dom tycks tro att dom dumma svenskarna kan ta dessa hingstar, dom blir ju ändå godkända i sverige.

Dom inte bara tror - dom har dessutom rätt idet. Vi har ju faktist godkänt en hel del av de andra ländernas kasserade hingstar de senaste åren :mad: Det är så mkt mygel och båg i den här branschen så det gäller att hålla sig alert och kontrollera både en och två gånger när det kommer till hingstval.

Hälsningar Helen

*lån*
Jag kan inte se resultaten! Det är nåt fel på equipe eller på datorn, startlistor ja men inte resultat. :devil: Är det någon som har samma problem??? Hoppas det fixar till sig.
By the way... vart finns prestationshingstarna i tidsprogrammet?

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka