Bruksprovsresultat

Sv: Bruksprovsresultat

En liten kortis bara. Jag vet inte vilka hingstar det gäller, men eftersom Tin-Tin är en femårig holländare ville jag bara förtydliga att han (har kollat med ägaren) inte gått bruksprov i Holland. Han har dock en bror (Osmium eFerro, väldigt nära släkt alltså) som vann sitt bruksprov och ligger väldigt högt i statistiken.

Mvh Cissi

clownen skrev:
Dom inte bara tror - dom har dessutom rätt idet. Vi har ju faktist godkänt en hel del av de andra ländernas kasserade hingstar de senaste åren :mad: Det är så mkt mygel och båg i den här branschen så det gäller att hålla sig alert och kontrollera både en och två gånger när det kommer till hingstval.

Hälsningar Helen

Men lugn i stormen!
Tänk på hur mycket dessa hingstar kan ha hunnit utvecklas/tränas/förberedas ytterligare när de kommer till det svenska bruksprovet, det är ju inte så att de kommer hit direkt från sina respektive utländska prov. Rubinstein blev inte heller godkänd av förbundet i Westfalen som tyckte han var en oansenlig hingst, men Oldenburgerförbundet såg senare något helt annat! Danone gick inte heller igenom i Tyskland - om jag minns rätt - nu är han högintressant för tyskarna - och godkänd!
Visst finns det de som vill pröva sin lycka i Sverige om de fått tummen ner på annat håll, men hingsten kan faktiskt ha blivit bättre sedan dess.

Lånar knapp ! Är det någon här som har den kompletta resultatlistan från den senaste hingst premieringen i KWPN och kan ta med sig en kopia till mig ! Pm:a mig isåfall.

Till dig Cissiny: Jag vill som sagt inte kommentera enskilda hingstar då jag inte själv tagit reda på fakta. Men jag tycker att man rent generellt som stoägare inte ska lita på allt som hingstägarna säger om sina hingstar utan gå in och kolla rsultatlistorna själva...

Hälsningar Helen

Där är vi inte helt överens ;) Jag skulle hellre se de hingstarna som gjort bra ifrån sig i de andra förbunden - här i Sverige. :D

Hälsningar Helen

Jo, jag håller med dig. I just det här fallet känner jag dock ägaren sedan många år, så jag tror att det stämmer i hans fall. Men visst hade det varit jätteintressant att plocka fram kompletta listor från andra förbunds prov!

Jag ville kolla upp det direkt, själv var jag inte säker. Vet dock att just den här hingsten gick treårstest med mycket gott resultat här i Sverige så han hade nog knappast hunnit med ett holländskt prov :). Just eftersom holländska hingstar diskuterades så ville jag ju nämna honom...

Mvh Cissi

clownen skrev:
Där är vi inte helt överens ;) Jag skulle hellre se de hingstarna som gjort bra ifrån sig i de andra förbunden - här i Sverige. :D

Hälsningar Helen

Självklart! Men det ena utesluter inte det andra. (Dessutom är det något vi bara kan drömma om, varför skulle de skicka hit sina finaste hingstar när den största marknaden är i hemlandet.) Donnerhall var förresten en annan hingst som ansågs vara lite oansenlig vid sitt godkännande.

Du måste ha acrobat reader för att kunna se det. Men det kanske du har? För mig fungerar det. Eller kan det vara så att du kom precis i en skarv vid uppdatering? Hoppas det löser sig, så du kan läsa.

Ja det käner jag till men jag tycker att det svenska proven svämmar över av dessa hingstar även fast det finns flera storheter som inte gick igenom sina bruksprov. Det måste vara möjligt att tillföra mer kvalitativa hingstar till proven.

Helen

Tack!

Då kan shady räkna ut hur lång tid det tar för oss att åka till henne :)

:crazy: Jaaa, ca 20.00. Om man räknar på 4 timmar för er. Har full förståelse om ni backar med tanke på att ni har ytterligare 4-4.5 timma innan ni är hemma igen.

Tar det så lång tid till dig från Flyinge?

Vi får ha överläggning i resesällskapet och se hur vi gör.

Vill hemskt gärna träffa dig!

:idea: Inte om du gasar av bara den. Nä skämtar bara, du har ca 40 mil har jag för mig. Tyvärr också en HIMLA massa polis kameror längs den vägen också. Vill ju träffa er också ju.

Eftersom jag fortfarande har prövotid på mitt körkort vågar jag inte gasa så hårt :crazy:

Tyvärr blev han väldigt spänd på breeders och ville inte alls, han var ritkigt rädd. :mad: Får hoppas att han är lugnare nu!

Men i stallet är han mycket trevlig att ha att göra med, då är han hur cool som helst!

shady skrev:
Just for fun, var det inte Isabell hingsten?

Jag och ia_ såg honom på lokal hopptävling i förra veckan. Det såg INTE kul ut. Han fick bryta 0.90klassen, kom inte runt.
Riktigt läcker isabellfärg,men gammeldags i modellen, lågställd, lång rygg och inte hoppglad.

Vi begrep inte vad han gjorde där...En vecka innan provet, mkt osäker med MKT humör. Bör väl inte gå som hopphäst uppsuttet på provet???

GiG skrev:
Har hört att det skulle vara slut vid 15.30-16-tiden.

Kan nog stämma med tiderna, förra året började det också 11 och då gick min Nessan som sista häst vid 15-tiden. :)

I år går min Mister först tillsammans med Karamell/Lisen. I fredags visste de inte startordning förrutom att de två skulle starta först. (vilket är tur för mig jag har löshoppningstid hemmavid kl 17.00 :crazy: )

Min personliga erfarenhet av Brisbane är inte speciellt bra. Han har riktigt taskigt temperament. Han har sparkat mig gul och blå mer än en gång. ;)
Trots det så tror jag att kan förärva sig bra tillammans med smäckra lätta ston då han trots allthar mycket power och utstråling, trots att han är så grov.

Till shady:
Don Dorn är min egna lilla älskling. :love: En riktig naturbegåvning med underbart temperament och ridbarhet. Skulle inte tveka att betäcka med honom. ;)

/Kerstin som tillbringat väldigt många veckor På Hviderup hos Mattias, Ebba och Mia.

Nä, han har löshoppat. Fick väl ingen lysande kritik på exteriören heller.

Pooh skrev:
Jag och ia_ såg honom på lokal hopptävling i förra veckan. Det såg INTE kul ut. Han fick bryta 0.90klassen, kom inte runt.
Riktigt läcker isabellfärg,men gammeldags i modellen, lågställd, lång rygg och inte hoppglad.

Vi begrep inte vad han gjorde där...En vecka innan provet, mkt osäker med MKT humör. Bör väl inte gå som hopphäst uppsuttet på provet???

Kul att han fick så fin kritik från hoppningen ! Gattis !

Hälsningar Helen

Nu har gylles häst hoppat, och han fick ju riktigt bra kritik :). Grattis, så långt!

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross