Bruksprovet

Jag har inte sett honom, utan har läst omdömet. "svag framåtbjudning" och "ger orutinerat intryck" är negativa omdömen och drar ner.

När det gäller löshoppningspoäng så kan man bli helt förundrad. Jag visade min d-ponny på kvaliteten. Han hoppade alla hinder med lätthet, dock kom han hela tiden lite stort på, men han tyckte hindren var fjuttiga och visste ju att han klarade det. Perfekt bjudning och tempo, lättfångad och gav sig iväg kvickt men sansat vid släppning, inte en pisk behövde visas. Han fick 6 6... Sen kommer en mindre ponny in som vägrar minst 10ggr, han fick också 6 6. Då kan man ju börja undra. Min ponny har alltså inte dålig teknik heller (eller hade, han är död nu) utan det var just det att han kom stort på och inte ändrade sig (varför ändra ett vinnande koncept verkade ponnyn tänka).

oki!

Den svaga framåtbjudningen uppfattade jag som att han var sansad!
Och sansad tycker jag nog att han var överlag.
Han var cool emellan, och livet stod inte på spel för hans visare, vilket är mer än man kan säga om ett par av de andra!
Men det är ju som du säger, man kan bli förundrad!

Det var synd att inte Under Cover slutförde. Det hade varit mycket kul att se hans siffror.
Men han hade säkert fått "överilad", då han hade lite bråttom in.
Jag förstår att han avbröt, då han inte var helt obesvärad efter smällen han fick!
Men den kommer jag allt att följa med på framöver! Mums!

Man får väl ta ett par kurser, så att man blir likformad med de som dömer (som fö har min fulla respekt).

mvh

Ofta får man en känsla av att hingstarna inte alls är tillräckligt förberedda heller... :crazy:

...vilket jag tycker är konstigt.Varför betala så mycket och anmäla en hingst om man inte tänker utföra grundjobbet riktigt?Detta gäller inte bara 3 åringarna... ;) :confused:

fortsätter på tråden;
Testryttarna gav väldigt olika betyg åt hästarna. Vet ni vem som var testryttare 1 resp 2?

Oj Oj Nu är det en fullpoängare!!
L´empreur du Thurin 10 - 10 ! Så kul

Så kul! En fullpottare! ;)

En trevlig fransman till råga på allt... ;)

Man ser ju inte så mycket av stammen...någon som vet om mödernet är besläktat med As de Thurin´s möderne???Undrar just eftersom den heter något med Thurin... :confused:

De kommer ifrån samma stofamilj.
De har samma mormorsmor, Kavala e Ecossais - Vas Y Donc.
Mycket produktiva ston!
De flesta ligger nog på Del Mar.

Själv tyckte jag mig höra att han har gått de franska IBOP testerna (tror det var dem de menade i alla fall), och gått ut med "elite" därifrån...
Så hoppa skall han så definitivt. :D

mvh

Aha! :D

Jag blev lite nyfiken med min häst som är helsyskon till Ace...hon är ju också efter As de Thurin... ;)

...de som missade att betäcka med As de Thurin gjorde nog en tabbe...för hoppa kan de.För jösse namn...svårt att hålla dem innan för stängslet!Vi har 145 cm högt stängsel. ;) :D

Så det var som jag trodde att Royne var test ryttare nr 1...
Det verkade så på beskrivningarna! :banana:

ja, de kommer väl ifrån samma uppfödare, så går han igenom, så vet man väl vad du lägger på! ;)
Blir intressant linjeavel om inte annat!

Jag tyckte att han påminde om sin farfars avkommor.
Tyckte han hade lite Jalisco B stuk över sig.

Ja, det är nog många hingstar vi skulle ha använt bättre!
Du får bara gotta dig! Har ditt sto lika mycket förtjänster som jag tyckte Ace hade i hoppringen, så är det bara att gratta!

mvh

Mmm ganska intressant faktiskt..och som du säger Jalisco B stuket syns...fast han ser ganska lätt ut i typen om man jämför. ;)

Tanken på linjeavel har ju funnits hela tiden...kunde vara intressant. ;)

Nackdelen med fransmännen är att de sällan har exteriören till sin fördel...men hoppa kan de ju oftast. ;)

Roligt att du gillade Ace så pass ;)...enligt de uppgifter jag fått från uppfödaren innan så är mitt sto ädlare och mera högrest än vad Ace var som liten.Hon har ett oerhört milt och vänligt temperament.Väldigt sansad i alla lägen. :love:

Jag skickade några kort till Magdalena...vet inte vad hon tyckte om henne :confused:...i och för sej halvdåliga kort och där bara 1 år gammal. ;)

Halloj! Jag har haft fullt upp sen korten kom så jag hann inte svara. Men hon ser fin ut, högrest och lätt i typen. Visserligen inte så gammal på korten, men ser lättare ut än brorsan vi pratade om.

Det är lugnt! ;) :D

Ja jag har själv inte sett Ace så jag har liksom inget att jämföra med... ;)

...jag kan enbart jämföra med halvbröderna Simsalabim och Passepartout...och jämför man med dem...så kan man knappt tro att de är släkt över huvudtaget. ;)

Dessa blev godkända:
4-åriga hopphingstar
Godkända: Tornesch 1042 och Navarone
Bruksprovsvinnare i hoppning: Tornesch 1042

5-åriga hopphingstar
Godkända: Hellrik, Cathageno, Lémpreur du Thurin

Prestationshingstar hoppning
Godkända: Cuper, For Feeling, Orestus, Ulrich Z
Ohorn, Metall

4-åriga dressyrhingstar
Godkända: Twilift, Lacteur, Richfield
Bruksprovsvinnare i dressyr: Richfield

5-åriga dressyrhingstar
Godkänd: Black Coffee

Prestationshingstar gångarter
Godkända: Stonefire, Sir Schölling, Welt Hit II
Stravinsky xx, Blue horse Romancier

Blev era favoriter godkända?? Några kommentarer? :smirk:

Pernilla Andres "hästar" fick ju inte så bra kritik av testryttarna, spända och accepterar varken bettet eller skänkeln.
Undrar vad det kan bero på :angel:
Hård i handen skrev dom att hon var oxå.

fio/ som inte sticker under stol med att hon inte gillar "underbarnets" ridning :devil:

Business blev inte godkänd :cry:
Någon som såg??
Omdömena är ju inte officiella :confused:
Jag får ringa och höra vad dom sa :(

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka