Bruksprovet

jättekul att navarone blev godkänd, tyvärr har jag inte sett så mkt av honom men kul att det blev en godkänd efter robin!!
sen tycker jag att det e väldigt kul att orestus oxå blev godkänd! så fin!!

Jag var där och såg det. Tydligen hade han fått halvtaskig kritik på exteriören :eek: . Ryttaren gick in och red honom fint i alla fall och hoppade det som man bad honom om, men jag tror att det var dömt redan innan. :smirk:
Himla synd för vår fälttävlansavel. Vad vill de ha för meriter egentligen??? :mad:

Hur kan han få taskig kritik på exteriören nu!?!...har han inte tom varit guldbelöndad på utställning innan med rejält höga poäng!?! :confused:

Fy f*n va synd :cry:...ja han hade behövts till våran svenska halvblodsavel.Han skulle kunna göra mkt gott inom såväl fälttävlan som hoppaveln...tänk honom kanske till en Robin Z dotter...det skulle jag vilja ha :d

Nu när fransmännen upptäckt hur stor nytta angloaraber gör i halvblodsaveln och de har börjat nyttja detta flitigt numera och vi i Sverige ratar den hingst som de säkerligen själva velat ha i Frankrike...och dessutom med tunga meriter i bagaget...vad begär de egentligen? :confused:

Hade varit ganska komiskt om de hade tagit honom utomlands för att försöka få honom godkänd på meriterna där.Jag hoppas att de gör det...och att han går igenom där...så kan de domarna skämmas med sej här! :smirk:

Business blev inte godkänd

Har ni hört varför? Vad fick han för poäng? Synd med en sådan häst, det hade behövts i halvblodsaveln. Framförallt för dom som vill satsa på att få fram fälttävlingshästar.

:o Jag måååste rensa meddelanden på min mobil... det är tydligen överfullt... Hade så gärna velat träffa dig och det vet jag att Henk och Jac också velat!

Jag var bara där tisdag-onsdag, åkte på migrän torsdag-fredag tyvärr :crazy: Henk och Jac åkte hem på eftermiddag/kväll på torsdagen, Henk skulle jobba på fredagen och sen skulle dom ha avelsföreläsningar i Belgien i helgen. Det blev tydligen inställt pga uruselt väder i Belgien.

Men en sak kan jag säga... om Henk verkar supertrevlig via mail och telefon så är han ÄNNU trevligare i verkligheten... Vilket jag inte trodde var möjligt :D Jac var också kanontrevlig, hade inte haft direkt kontakt med honom tidigare, fast jag kände ju förstås till honom.
Och jisses vad jag lärt mig mycket bara genom att prata med dem och inte minst lyssna... Det dom inte vet om avel och blodslinjer är definitivt inte värt att veta!

Har förresten två av Jacs böcker (stofamiljsboken och den om en holsteinerstofamilj) här som jag ska sälja genom hemsidan framöver. Helt otroliga böcker, bästa jag sett (och jag har ju en del böcker...)

Så synd att vi missade dig, hade ju vart jättekul att träffas! :crazy:

Mvh Cissi

angloaraber

öh, fransmännen har väl knappast precis upptäckt och börjat använda sig av angloaraber i sin halvblodsavel, dessa har funnits som ras i Frankrike sedan 1843!

Re: angloaraber

Ja de har alltid använt angloaraber i sin avel till och från ...men just nu är det mer populärt än någonsin!(Alltså inom den mer prestationsinriktade halvblodsaveln) ;) :D

De påstår att kombinationen angloarab/halvblod är 4 x mer effektivt än hbl/hbl avel...hbl/fullblod ska vara 2 x mer effektivt än hbl/hbl...

...men vad och hur mycket som är sant av de rönen, kan jag inte uttala mej om. ;)

Hade varit intressant att se rena forskningsfakta på detta! :idea:

Oj Oj Nu är det en fullpoängare!!
L´empreur du Thurin 10 - 10

Fick han 10/10? Vad är det då för siffror som står på sidan med bilderna? Där står ju något...hm var det 7 och 8 på löshoppningen tror jag!?!Fick han 10/10 i uppsutten hopp?Varför står inte detta med måntro?

Lempreur de Thurin fick 10-10 av testryttarna i ridbarhet.
I övrigt står det teknik 9 och temp 8

Körde dit och har slutresultatsboken hemma då jag tröttnade på att inte hitta information. ;)

Okej då vet jag hur det ligger till! ;)

Till min stora förvåning gick inte Grannox igenom denna gången heller...varför!?! Suck...jag saknar en direkt Grannus-son i svensk avel. :(

Tycker det är konstigt när det finns utländska seminstationer som annonserar om honom som "for future coming stallion".Så helt oduglig kan han väl inte vara? :confused:

Grannox :love: Har förvärvt sig tillräckligt bra för ett godkännande ,det ligger en hund begraven här. Förra året skyllde dom på att avkommorna måste vara minst 10 år fast han hade flera i svår klass och massor i medelsvår, i år hade dom inget konkret skäl fast första årgången är 10år nu. Han har ju mkt intressant stam. Beslutet skall överklagas, ägaren ger sig aldrig. :banana: :banana:

Jo, visst är han guldbelönad, två ggr blev han ju BIS på Anglo-Riks. Desutom är han högt bedömd i både hopp och gångarter tidigare. Har för mig att han de gångerna blev bedömd av Hans Barkevall, tyvärr är han ju inte med och dömer i bruksproven längre.
Tycker det är en rejäl miss att han inte gick igenom... :(

Jag visste att han hade avkommor i MSV men han har avkommor i svår klass med?

Men de måste väl ha angett något skäl till varför han inte godkänns? Hade det varit jag så hade jag fört ett j*vla liv ska gudarna veta...om det är som du säger. Borde upp i EU domstolen!

Det har väl aldrig varit baserat på avkommornas ålder...bara att avkommorna ska ha presterat tillräckligt bra i relation till hingstens ålder och den tid han brukats i aveln.

Härstamningen är ju finfin...dessutom kommer han ur ett ganska bra möderne...

Usch jag ryser...försöker de bara bevisa sin makt eller vad?

Ja att "Nisse" inte gick igenom är väl en utav de stora missarna i år...Grannox är också en...jag begriper banne mej inte vad de tänker med. :confused:

Navarone?

Någon som vet varför Navarone bara blev B-godkänd till och med 2004??
Eller var han godkänd förra året och de glömt att ändra :confused:

Är väldigt nöjd med att Tornesch blev bruksprovs vinnare iallfall, nu känns det riktigt riktigt bra att ha valt honom! :rofl:

Re: Navarone?

Navarone saknade ett poäng från att bli godkänd så han har dispans på ett år och ska komplettera med blivande tävlingsresultat.
Det är en hingst som jag blev mkt förtjust i! :)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka